הדור הצעיר ביפן שותה פחות אלכוהול מדור ההורים, והמדינה מודאגת מהירידה בהכנסות ממסים על אלכוהול. סוכנות המסים הלאומית מקווה שהמגמה תשתנה בעזרת קמפיין חדש - "ויוה סאקה".
במסגרת הקמפיין מתבקשים יפנים בני 20 עד 39 לשלוח הצעות כיצד להגביר את צריכת האלכוהול של הצעירים. הם צריכים להגיש את הרעיונות עד 9 בספטמבר. מי שהגישו את ההצעות הטובות ביותר יעלו לשלב הגמר, ובנובמבר תכריז יפן על המנצח בתחרות – ותפיק פרסומת להצעה הזוכה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה יפן יפנים אלכוהול
אילוס אילוסטרציה יפן יפנים אלכוהול
הצעירים שותים פחות מהוריהם, ושוק האלכוהול ביפן מצטמצם
(צילום: shutterstock)
שוק האלכוהול ביפן מתכווץ: בשנת 1995 שתה היפני הממוצע 100 ליטרים של משקאות אלכוהוליים, וב-2020 המספר צנח ל-75 ליטרים. הירידה במכירות פוגעת בכלכלה היפנית, שנמצאת בגירעון. ב-2020 המסים על אלכוהול היוו 1.7% מההכנסות של יפן ממסים, לעומת 3% ב-2011 ו-5% ב-1980.
"שוק האלכוהול המקומי מצטמצם בגלל שינויים דמוגרפיים - כמו ירידה בשיעור הילודה וההזדקנות של האוכלוסייה, ושינויים באורח החיים כתוצאה ממגפת הקורונה", נכתב באתר הקמפיין. גורם בסוכנות המסים אמר שבמהלך מגפת הקורונה, כשעבודה מהבית הפכה לתופעה נפוצה, רבים שאלו את עצמם אם הם צריכים להמשיך לשתות עם הקולגות במקום העבודה כדי לתחזק את הקשר עמם.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה סאקה אלכוהול
אילוס אילוסטרציה סאקה אלכוהול
מרימים כוסות של סאקה. האם הקמפיין יעלה את צריכת האלכוהול?
(צילום: shutterstock)
התקשורת היפנית דיווחה שהתגובות למהלך היו מעורבות, וחלק מהציבור מתח ביקורת על ההחלטה של המדינה לעודד הרגל לא-בריא כמו שתיית אלכוהול. "אתם צוחקים עליי? להתרחק מאלכוהול זה דבר טוב!", כתב אחד הגולשים בטוויטר על הקמפיין של סוכנות המסים הלאומית.
לפי נתוני הבנק העולמי כ-29% מאזרחי יפן הם בני 65 ומעלה – השיעור הגבוה ביותר בעולם.