2 צפייה בגלריה
 צה״ל החל לחסן במנה שלישית את כלל משרתיו
 צה״ל החל לחסן במנה שלישית את כלל משרתיו
מבצע חיסונים בצה"ל, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל נערך לאפשרות של חיסון חיילים נגד קורונה במנה רביעית – כבר בחודש ינואר הקרוב: בחיל הרפואה החלו בימים האחרונים בדיונים ובצעדי היערכות לקראת הכרזה על מנות חיסון רביעיות נגד נגיף הקורונה החל מעוד פחות מחודשיים בכפוף לאישור משרד הבריאות. הפעם מתכוונים בצה"ל לחסן את החיילים מיד עם זיהוי ראשוני של עלייה בתחלואה, אם משרד הבריאות יסכים לכך וישחרר את נתח החיסונים המיועד לעשרות אלפי המשרתים בצבא.
בגלים הקודמים בצבא חיסנו בשיא התחלואה ולא עם תחילת העלייה, אך הביצוע היה מהיר: תוך תשעה ימים בגל התחלואה האחרון בקיץ, צה"ל חיסן את מרבית משרתיו במבצע חיסונים שהגיע עד לרמת מרפאות גדודיות בגזרות השונות, בניגוד לחיסון הראשון שניתן בבסיסים גדולים. "אם אין בעיית מלאים וזה לא משהו על חשבון מישהו אחר, אז אין סיבה להגביל ואפשר לפתוח במקביל חיסונים לצבא ולציבור", הסביר ל-ynet סגן קצין רפואה ראשי, אלוף משנה ד"ר נעם פינק. "ההיערכות שלנו לגל חמישי הואצה בימים האחרונים, אחרי שכבר לפני חודשיים הגדרנו את ה-1 בינואר כמועד שבו תושלם ההיערכות, אך נקדים זאת. אנו משלימים מלאי חיסונים לחצי שנה קדימה, חיזקנו את מערכות המידע ושיפרנו את מערך החקירות האפידימיולוגיות. גם גיבשנו תו ירוק צבאי-ארגוני בדומה למוסדות ציבוריים אחרים".
לפי ד"ר פינק, אין בשלב זה עלייה בתחלואה, בצבא והמספרים עדיין נמוכים ויציבים. שלושה חיילים זוהו היום כחיוביים לנגיף, כשרק אחד מהם מחוסן שלוש פעמים, ומצבם טוב. בסך הכול יש כ-35 משרתים שהם חיוביים לנגיף, אך באגף המבצעים החליטו אתמול להקדים תרופה למכה וכבר הקשיחו חלק מההגבלות, בשטחים סגורים, עם אופציה להחזרת הקפסולות ועטית מסיכות בהתכנסויות גם בשטחים פתוחים.
2 צפייה בגלריה
 צה״ל החל לחסן במנה שלישית את כלל משרתיו
 צה״ל החל לחסן במנה שלישית את כלל משרתיו
(צילום: דובר צה"ל)
86% מהמשרתים בצה"ל מוגדרים מחוסנים באופן מלא או מחלימים, והיתר נדרשים להיבדק אחת לשבוע, בעיקר בימי חמישי, ולהציג תוצאה של בדיקה שלילית עם שובם לבסיס בימי ראשון. מאחר שלא כולם עושים זאת, בצה"ל העניקו למפקדים כלים להתמודד עם התופעה, שעדיין במספרים נמוכים: חייל לא מחוסן שלא ישוב עם תוצאה שלילית לצבא, יישלח באותו היום להיבדק על חשבון ימי חופש מטעם מפקדיו. בפעם הבאה, הבדיקה ביום ראשון תהיה על חשבון ימי החופש של החייל הלא מחוסן, אם לא ייבדק מראש בסופ"ש.
סגן קצין הרפואה הראשי הודה שמקרב 14% החיילים שטרם חוסנו יש עדיין גרעין קשה שמסרב אף לקבל את החיסון הראשון: "זו זכותם ואנו נמשיך להתמודד עם זה בעיקר עם הסברה וגיבוש התו הירוק הארגוני. אנו מזהים גם קבוצה שלא רוצה לקבל את הבוסטר בטענה שהיא מסרבת לקבל חיסון אחת לתקופה אבל אנו מעודדים אותם להתחסן ובחלק מהמקרים מצליחים".
"אנחנו עדיין לומדים על זן האומיקרון, שהוא ללא ספק מדבק יותר מהדלתא, אך לא בהכרח מביא לתחלואה קשה יותר. אם הוא יתפשט נהיה ערוכים לכך, גם בצבא", הוסיף הקצין הבכיר מחיל הרפואה. "ביצענו מקצה שיפורים ולקחים עם מסמך תובנות מהגלים הקודמים וממבצעי החיסונים, בין היתר בסוגיית השינוע שתמנע בזבוז של עודפי חיסונים. חיסון רביעי יהיה החלטה של דרג מדיני אבל ברגע שהדבר יוחלט – נוכל לחסן מיד את מרבית המשרתים".
חלק מהחיילים שהתחרטו בקיץ והחליטו להתחסן קיבלו חיסון של חברת מודרנה, ומאחר שהדיונים על חיסון רביעי טרם התחילו, עוד אין החלטה אם יהיה תמהיל עם מנות של פייזר. "יש מחלוקת אם תמהיל שכזה דווקא מעלה את רמת החסינות ויש שטוענים כי יש להתמיד באותו חיסון", ציין ד"ר פינק ואמר: "נרצה לשבור מהר את הגל הבא, והדבר יתאפשר אם נחסן מהר בחיסון הרביעי כאשר נזהה כבר סימנים ראשונים לעלייה בתחלואה שישקפו ירידה בחיסוניות. גם ההגבלות הבאות יתבצעו מהר ולא באופן מדורג כבעבר. כיום עיקר העלייה בתחלואה היא בקרב בני 12 עד 16 שקיבלו את המנות הראשונות בסביבות יוני ולכן הם ללא הבוסטר, זו עלייה הגיונית".