יהודה צבי צוקר, חתנו של אליעזר ברלנד, וברוך שרביט, ממקורביו של ראש קהילת שובו בנים, נעצרו בשבועות האחרונים בחשד למעורבות ברצח נהג המונית אבי אדרי ובההיעלמות הנער ניסים שטרית בהוראתו של ברלנד. כחודש לאחר שהמשטרה הודיעה על התפתחות משמעותית בחקירה, בית המשפט התיר בצהריים (שני) לפרסם את שמותיהם.
רוב החשודים הנוספים לא משתייכים לקהילתו של ברלנד, ולמעשה עזבו אותה לפני כעשור, כשנחשפו עבירות המין שביצע ראש הקהילה שמרצה היום עונש מאסר. צוקר עמד בראש משמרות הצניעות של ברלנד, והיה המוציא לפועל מטעמו בכל הנוגע לחסידים סוררים.
2 צפייה בגלריה
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ- 1990 מגיע לחקירה
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ- 1990 מגיע לחקירה
צוקר מגיע לבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ')
לצוקר, שהוא בשנות ה-60 לחייו, מיוחסת מעורבות אקטיבית בשני המקרים. במשטרה אמרו בדיון בעניינו כי צוקר מסר גרסה חלקית ואף כשל בלשונו, כשאמר בחקירה "הגענו", כשתיאר את השתלשלות האירועים והפליל את עצמו. כמו כן הודה שהוא זה שהעביר את הוראת ברלנד לרצוח את ניסים שטרית. כמו כן, המשטרה טענה כי כמה חשודים אחרים הפלילו אותו במעורבות ברצח שטרית ואף ברצח נהג המונית אדרי.
צוקר סיפר שעומת עם ברלנד, שטען שהוא לקח על עצמו את האחריות למקרים, וכי ברלנד הסביר לו שהוא צודק בכך שהוא "מתעב אותו". הוא ציין כי ברלנד התנצל בפניו ובפני העצורים האחרים על כך שגרם להם לעשות את המעשים שמיוחסים להם. "אמרתי לו שהוא לא צריך לבקש ממני סליחה על זה שנתן לי את בתו, ובאותו רגע ראש הצוות של המשטרה אמר 'תוציא אותו תוציא אותו' והעימות נגמר".
מנגד, ברוך שרביט (73) הוא בין היחידים שעדיין קשורים לקהילה של ברלנד - אך אינו בעל השפעה היום. לדברי המשטרה, שרביט היה שותף אקטיבי בחטיפה וברצח של הנער שטרית בעקבות אינדיקציות רבות שהתקבלו על כך. שרביט עומת במהלך החקירה עם ברלנד, שאמר לו כי עליו 'לפתוח את הפה' ולדבר. בשונה מהשאר, שרביט מסר גרסה מלאה ושיתף פעולה עם החוקרים.
2 צפייה בגלריה
ברוך שרביט
ברוך שרביט
ברוך שרביט
(צילום: יואב דודקביץ)
במשטרה טענו כי בניגוד להערכות עד כה, הייתה כוונה לרצוח את שטרית מלכתחילה בשליחותו של ברלנד, בניגוד לסברה כי כוונת התוקפים הייתה להכות אותו בלבד. "יש התפתחויות משמעותיות נגד המשיב בשני אירועי הרצח", אמר נציג המשטרה אלון חבר באחד מדיוני הארכות המעצר של מנהיג הקהילה. פרקליטתו של ברלנד, עו"ד נעמה אלחדד, שאלה בדיון את נציג המשטרה אם יש לו ראיה גולמית של אחד החשודים שאמר שהייתה כוונה לרצוח. חבר השיב כי יש ראיה שמצביעה על כוונה לרצח.
חקירת פרשת "ניקיון כפיים", נזכיר, הפכה לגלויה ב-17 באוקטובר, אז פשטו בלשי ימ"ר ירושלים על בתיהם של צוקר ושרביט בשעת בוקר מוקדמת, ויומיים לאחר מכן חשודה נוספת נעצרה. ימים ספורים לאחר מכן החקירה נמשכה ועוד שני חשודים נעצרו. בסוף חודש נובמבר נעצרו שניים נוספים, אז הגיעה החקירה לשיאה עם מעצרו של ברלנד, שכבר שוהה בכלא על עבירות אחרות. החקירה, שנמשכת כבר יותר מחודש ימים, מלווה על-ידי הפרקליטות ונציג של היועץ המשפטי לממשלה בשל החריגה מימי המעצר.
ביום ראשון בשבוע שעבר נעצרו עוד שני חשודים בחשד למעורבות ברצח, אחד מהם ראש עיר חרדית שהיה בעבר חבר בקהילת שובו בנים, וחשוד נוסף ששמו עדיין אסור בפרסום.
חשוד נוסף שנעצר בגל השני של המעצרים שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים, וחשוד אחר השתחרר בהסכמת המשטרה גם הוא למעצר בית בתנאים מגבילים.