ערנות מוגברת בבירה לאחר פיגוע המטענים המשולב: מאז אתמול בבוקר (רביעי) התקבלו במשטרה עשרות טלפונים של אזרחים מודאגים על חפצים חשודים ודיווחים שונים על חשודים שנראו בכל רחבי ירושלים. במרכז העיר, במאה שערים ובשכונות נוספות נרשמה עלייה בדיווחים. המשטרה פרוסה ברחבי ירושלים בכוחות גדולים ומגיעה לכל אירוע במהירות שיא בשיתוף חבלנים וחוקרי משטרה, ומזכה את הזירות השונות מכל חשד.
במשטרה מעודדים מהערנות המוגברת וקוראים לאזרחים להמשיך ולדווח על כל אירוע חריג למוקד 100 ללא היסוס. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, הגיע שוב אל זירת הפיגוע בכניסה לעיר יחד עם מזכ"ל האינטרפול יורגן סטוק. עשרות מפגיני ימין שהיו במקום חשבו שמדובר בשר לביטחון הפנים עמר בר-לב וקראו לו להתפטר.
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זינוק בדיווחים על חפצים חשודים בירושלים. זירת הפיגוע
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
הגיע שוב לזירת הפיגוע בירושלים, יחד עם מזכ"ל האינטרפול
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
אריה שצ'ופק
אריה שצ'ופק
אריה שצ'ופק
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
יותר מ-16 שעות חלפו מאז הפיגוע הקטלני, בו נרצח הנער אריה שצ'ופק בן ה-16, והקו המוביל בחקירת הפיגוע שהתרחש בירושלים אתמול בבוקר הוא שהמחבלים שהצליחו להימלט הם תושבי מזרח ירושלים. ייתכן שחוליית המחבלים יצאה מאחת השכונות במזרח העיר, על רקע סוגיית הר הבית וירושלים, וללא קשר לאירוע חטיפת גופת הנער טרין פרו בג'נין, למהומות בחברון בשבת או לחילופי האש בשכם בשני במהלך כניסת מאות מתפללים יהודים לקבר יוסף.
ככל הנראה לא הייתה התרעה ממוקדת לפיגוע אתמול בבוקר, אלא הערכות כלליות על דרך פעולה אפשרית לפגע בתקופה זו גם באמצעות מטעני חבלה. בינתיים נמשך המצוד אחר המחבלים. מוקדם יותר נכנס צה"ל לבית איכסא, כפר פלסטיני ששוכן בין שכונת רמות למבשרת ציון, ופרק מצלמות אבטחה כדי לבדוק אם הכפר שימש נתיב מילוט למחבלים.
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
ההנחיה של המשטרה: להמשיך לדווח על חריגים ללא היסוס
(צילום: יואב דודקביץ')

אמש אמר שר הביטחון בני גנץ כי "זמנם של מבצעי, מתכנני ומממני הפיגועים קצוב". גנץ הוסיף: "אנחנו פרוסים באופן רחב בכל השטח, מגבירים את הפעילות המודיעינית ומרחיבים את היקף הכוחות בשטח בכדי לשמור על ביטחון האזרחים". במערכת הביטחון ממשיכים לברר את נסיבות הפיגוע ומנסים לאתר את מבצעיו במישור המודיעיני, בין היתר באמצעות הפעלת סוכנים וכלים טכנולוגיים, אך מאמינים כי במוקדם או במאוחר, המחבלים ייתפסו. רמת ההתארגנות של המחבלים עדיין לא ידועה, וכך גם אם הם שולחו בידי ארגון מסוים.
חקירת הפיגוע התעכבה אתמול מאחר שעל תחנת האוטובוס בכניסה לעיר, שם היה הפיצוץ הראשון, לא כוונה מצלמת אבטחה. עיריית ירושלים, שלה מצלמות רבות בעיר, מסרה כי כל חומרי המצלמות שלה עבדו - וחומריהן הועברו למשטרה בשעות הבוקר. "המצלמות אינן מכוונות לתחנות אוטובוס, לא ברמות, לא בכניסה לעיר ולא בשאר חלקי העיר. המצלמות הוצבו במרחב הציבורי למען שמירה על בטיחות התושבים באיזורי בילוי, פארקים וגנים ציבוריים, וכן לצורכי ניהול תנועה בצמתים מרכזיים", נמסר מהעירייה.
בית החולים שערי צדק מסר כי במוסד הרפואי טופלו אתמול 23 נפגעים בפיגוע - שישה פצועים ו-17 נפגעי חרדה. לפי שעה מאושפזים בבית החולים שלושה פצועים - טדסה, גבר בשנות ה-40 לחייו, שמצבו אנוש ושניים נוספים במצב בינוני. יתר הפצועים שוחררו לביתם במצב טוב.
לפי החשד, המחבלים פעלו ללא הכוונה חיצונית או מלמעלה של ארגוני טרור, ותכננו את הפיגוע זמן רב. החשד הראשוני הוא שהחוליה הכירה היטב את האזור שבו בוצעו הפיגועים. המחבלים וידאו קודם שיש כמה שיותר אזרחים בתחנת האוטובוס - ואז הפעילו את מטען החבלה בזירה הראשונה מרחוק.
פורסם לראשונה: 23:55, 23.11.22