הפיגוע המשולב ברעננה, שבו נרצחה אישה בת 79 ונפצעו לפחות 18 בני אדם נוספים מדריסה ומדקירות - בהם ארבעה במצב קשה - בוצע על ידי המחבלים אחמד זידאת (25) ומחמוד זידאת (44), קרובי משפחה מהיישוב בני נעים שליד חברון. השניים, שוהים בלתי חוקיים שעבדו במכון שטיפת רכבים בישראל, נכנסו ככל הנראה באחת מפרצות הגדר, בחלקה הדרומי. המחבלים נעצרו בעברם, והשב"כ מנע את כניסתם לישראל.

3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברעננה
זירת הפיגוע ברעננה
זירת הפיגוע ברעננה
(צילום: JACK GUEZ/AFP)
העובדה כי שני המחבלים הגיעו מיהודה ושומרון חושפת טפח נוסף מהמתחולל בגזרה, שיכול בקלות להשפיע על לב הארץ. יש כמה משתנים המשפיעים דרמטית על היציבות הביטחונית ביהודה ושומרון, ועיקרם ניסיון ודחיפה מאוד משמעותיים של חמאס ואיראן להבעיר את הגזרה ולייצר זירת עימות עצימה נוספת לישראל.
1. התמונות שיוצאות מרצועת עזה משפיעות מאוד על הלך הרוח ברחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון. האהדה לחמאס הולכת ועולה, ובאה לידי ביטוי בצעדות, בקריאות להסתה, בשיתוף תכנים מסיתים ברשתות החברתיות וגם בקבלת אחריות של הארגון על פעולות של מחבלים שמתעמתים עם כוחות צה"ל ומבצעים פיגועים.
2. הכסף שחמאס ואיראן מכניסים ליהודה ושומרון. "הגיוס קורה בשלבים" הסביר גורם ביטחוני בכיר, "פעילי החמאס יכולים לשלם 3,000 שקל לצעיר פלסטיני בתמורה לכך שרק יצלם את פעילי הטרור או שישתתף בצעדות. העובדה שהרבה מאותם צעירים, שלא היו פעילי טרור לפני כן, מובטלים, מגדילה אצלם את הפיתוי להשתתף בפעילות חמאס או הג'יהאד האסלאמי. מהר מאוד הם נשאבים לתוך מעגל הטרור ומגדלים אותו בפיגועים נגד ישראל".
3 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים פליט מחכים עם בקבוקים  בתור ל מים ב רפיח רצועת עזה
פליטים פלסטינים פליט מחכים עם בקבוקים  בתור ל מים ב רפיח רצועת עזה
התמונות שיוצאות מעזה משפיעות על הלך הרוח באיו"ש. רפיח
(צילום: REUTERS/Saleh Salem)
3. המצב ברשות הפלסטינית, או כמו שכינה זאת בכיר ביטחוני - "הקרב על האנשים". גורמי ביטחון בכירים מסבירים כי הרשות נמצאת תחת קריסה כלכלית משמעותית: כוחה הולך ויורד בקרב דעת הקהל, וגם בתוכה. אנשי המנגנונים, שכבר תקופה ארוכה מקבלים משכורת חלקית בלבד, עלולים להגיע למצב של ייאוש מהעבודה. הקרב על האנשים הוא בין הרשות הפלסטינית, שרוצה תמיכה ברחוב הפלסטיני, ובין הקו של חמאס ואיראן. פעיל מנגנונים שמושפע מהציר חמאס-איראן יכול ברגע אחד "להפוך קנה" כלפי ישראל.
יש לציין כי בעקבות הציפיות הגבוהות שקיימות ברשות הפלסטינית היום, לאור יחס בין לאומי גובר, ייתכן שביום אחד כל חלומותיה של הרשות הפלסטינית יתנפצו. דבר כזה עלול להביא לכאוס, ובמערכת הביטחון דנים באפשרות של "היפוך קנים", שלפיו אנשי המנגנונים הפלסטינים יבצעו באחת פעולות טרור נגד ישראלים וחיילים, ומגבשים לכך מענים. גורמים במערכת הביטחון מותחים ביקורת על חלקים בממשלה שעלולים בהתנהלותם לגרום להתקלחות ביהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
אמצעי הלחימה שהוחרמו בג׳נין
אמצעי הלחימה שהוחרמו בג׳נין
אמצעי לחימה שנתפסו בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
4. השפעת עזה על הטרור באיו"ש באמצעי לחימה. העובדה שאיראן תעמיק את מעורבותה ביהודה ושומרון היא דרמטית בכל הקשור לשימוש באמצעי הלחימה שיוחדר מעבר לקו הירוק. גורם בכיר הסביר כי "ההברחות שראינו באחרונה מכיוון ירדן עלולות לגדול ולכלול גם מטענים ואמל"ח תקני רב עוצמה שלא הכרנו באיו"ש".
בפיקוד המרכז ובאוגדת איו"ש נאבקים במטעני הגחון המוטמנים בצירים בלב מחנות הפליטים ופוגעים בכוחות צה"ל הפועלים שם. לעיתים הפגיעה היא קטלנית, כמו במקרה של לוחמת מג"ב שי גראמי, שנפלה מפיצוץ מטען גחון במהלך פעילות במחנה הפליטים ג'נין. "אם זה היה מטען גחון תקני מאיראן, ספק אם מישהו מהלוחמים בג'יפ היה יוצא מזה. זה עלול להפוך את זירת הלחימה למשהו אחר לגמרי", הסביר הגורם.