אחרי חודשים של ויכוחים ושינויים, הלילה (בין ראשון לשני) בחצות נכנסה לפועל רפורמת "דרך שווה", שבבסיסה שינוי תעריפי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ. ynet עושה סדר ברפורמה, במחירים החדשים – ובאפשרויות הרכישה של כרטיסי ומנויי הנסיעה.
5 צפייה בגלריה
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
(צילום: בראל אפרים)
מה עומד מאחורי הרפורמה? בבסיס הרעיון של הרפורמה, שהציגו שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן בחודש אפריל, להעביר כמה שיותר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. ולכן, מי שייהנו מהטבות הרפורמה יהיו בעיקר אלה שיתמידו בנסיעה בתחבורה הציבורית. רפורמת "דרך שווה" מצמצמת באופן ניכר את התעריפים הרבים שהיו קיימים עד היום בתחבורה הציבורית, ומבטלת את הנחת הערך הצבור שקיבלו רוב האזרחים שטענו את כרטיס הרב קו שלהם.
מהו מנוי "חופשי ארצי" חודשי? אחת האפשרויות שעומדות בפני נוסעי התחבורה הציבורית היא רכישה של מנוי "חופשי ארצי" חודשי, שמאפשר לנסוע בכל האוטובוסים בארץ במחיר אחיד, ללא הגבלה, בעלות של 225 שקלים. המנוי תקף לנסיעה ללא הגבלה גם ברכבת הקלה בירושלים, ברכבלית, המטרונית והכרמלית בחיפה, ובעתיד יהיה תקף גם לרכבת הקלה בתל אביב.
ואם ארצה להשתמש גם ברכבת? רכישת כרטיסי נסיעה חופשית בכל הארץ באוטובוסים וברכבות תחולק מעתה לפי מרחק הנסיעה. אדם שנוסע מרחק של עד 40 קילומטר ברכבת יוכל לרכוש מנוי ירוק בעלות 255 שקל; אדם שנוסע עד 75 קילומטר יוכל לרכוש מנוי תכלת בעלות 410 שקל; ואדם שנוסע יותר מ-75 קילומטר – יוכל לרכוש ב-610 שקל מנוי חודשי לנסיעה חופשית בכל הארץ.
טבלת עלויות לנסיעות בתחבורה הציבורית
איך ייראה מעתה החופשי-חודשי האזורי? מי שלא מעוניין להשתמש ברכבת, ונוסע באוטובוס בתוך רדיוס של 40 ק"מ, יוכל לרכוש מנוי "אזור 1" מחוץ לשלושת המטרופולינים הגדולים - ירושלים, תל אביב וחיפה. עלות המנוי תעמוד על 99 שקלים. מנוי דומה הושק גם באילת – ושם תתאפשר נסיעה חופשית בכל האזור המוגדר "ללא מע"מ" בעלות חודשית של 84.60 שקל.
בשלושת המטרופולינים הגדולים - ירושלים, תל אביב וחיפה - לא יהיה מנוי חופשי חודשי אזורי. המעוניינים יצטרכו לרכוש מנוי חופשי ארצי בעלות של 225 שקלים.
כמה תעלה נסיעה בודדת באוטובוס? עלות נסיעה באוטובוס תחושב לפי המרחק. נסיעה עד 15 ק"מ תעלה 5 שקלים וחצי (עם מעבר בלתי-מוגבל בין אוטובוסים ב-90 דקות); נסיעה באוטובוס עד 40 ק"מ תעלה 12 שקלים; נסיעה באוטובוס עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים; נסיעה עד 225 קילומטר תעלה 27 שקלים; וכל נסיעה במרחק גדול מזה – תעלה 68 שקלים וחצי.
המרחקים מעתה יסווגו לפי צבעים: נסיעה צהובה (עד 15 ק"מ), נסיעה ירוקה (עד 40 ק"מ), נסיעה תכלת (עד 75 ק"מ), נסיעה כחולה (עד 120 ק"מ) ונסיעה סגולה (עד 225 ק"מ).
אינפו רפורמה דרך שווה תחבורה ציבורית רכבת אוטובוס תעריף תעריפים מחיר מחירים עלות עלויות חופשי ארצי אזור אזורי נסיעה
האם עדיין ניתן לרכוש מנוי "חופשי יומי"? האפשרות לרכוש מנוי "חופשי יומי" תישאר על כנה. אדם שיבחר לרכוש מנוי כזה, ישלם בהתאם למרחק הנסיעה הרציפה הארוכה ביותר באותו יום, ולפי כלי התחבורה שבו בחר לנסוע. נוסעים שיבחרו לרכוש את המנוי בנסיעה צהובה (עד 15 ק"מ) ישלמו 12 שקלים וחצי באוטובוס, ו-18 שקלים לנסיעה שמשלבת גם רכבת. נוסעים שיחליטו לרכוש את המנוי בנסיעה ירוקה (עד 40 ק"מ) ישלמו 24 שקלים באוטובוס ו-28 עבור כרטיס משולב עם רכבת.
נסיעה במסגרת "חופשי יומי" באוטובוס עד 120 ק"מ תעלה 32 שקלים, ומאידך נסיעה משולבת באוטובוס וברכבת עד 75 ק"מ תעלה 37 שקלים ועד 120 ק"מ תעלה 42 שקל. נוסעים שמעוניינים לנסוע עד 225 ק"מ במנוי "חופשי יומי" ישלמו 54 שקלים באוטובוס ו-74 שקלים בכרטיס משולב.
מה גורל הערך הצבור שנותר בכרטיסי הרב קו? במשרד התחבורה הבטיחו כי בערך הצבור שהוטען לכרטיסי הרב קו עד כה לא יחול שינוי. עד חצות, מועד כניסת הרפורמה לתוקף, היה ניתן לטעון ערך צבור וליהנות מ-25% הנחה. ממועד כניסת הרפורמה לתוקף תיפסק ההנחה לציבור הכללי. במשרד התחבורה הדגישו כי ניתן יהיה להמשיך לטעון כסף בערך צבור ברב קו, אבל לא תתקבל הנחה לאוכלוסיות שאינן זכאיות.
5 צפייה בגלריה
פירוט תעריפים לנסיעות בתחבורה הציבורית
פירוט תעריפים לנסיעות בתחבורה הציבורית
(צילום: משרד התחבורה)
5 צפייה בגלריה
תור לטעינת רב קו בבני ברק
תור לטעינת רב קו בבני ברק
ממתינים בתור לטעינת רב-קו בבני ברק. סוף להנחה בערך הצבור
איך אפשר לרכוש את המנויים החדשים? את המנויים החדשים ניתן לרכוש באפליקציות "רב קו אונליין" ו"רב פס", ברשתות הפארם, בקיוסקים נבחרים ובנקודות ההטענה. נוסעים המשלמים באמצעות אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית: מוביט, רב-פס, פנגו וסלו (לשעבר סלופארק) – נהנים מתעריפי הרפורמה כבר מ-25 ביולי, ובסוף חודש אוגוסט יחושבו עבורם הנסיעות ויחויבו בהתאם לתעריף המשתלם ביותר בסוף החודש – נסיעה בודדת, חופשי יומי, או חופשי חודשי מותאם.
מי יוכל לנסוע בחינם במסגרת הרפורמה? אזרחים ותיקים בני 75 ומעלה יוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית בחינם. לשם כך, הם נדרשים להנפיק "זהב קו", או לעדכן את הפרופיל ב"רב קו" שברשותם או ביישומוני התשלום בתחבורה הציבורית. ניתן לעדכן את הפרופיל מהבית באמצעות אתר "רב פס" או "רב קו און ליין", בעשרות נקודות ייעודיות ברחבי הארץ ובמרכזי "על הקו". משרד התחבורה הנחה את הפקחים לאפשר לבני ובנות 75 ומעלה לנסוע בחינם גם ללא פרופיל מעודכן, בהצגת תעודה מזהה, עד 18 באוגוסט.

5 צפייה בגלריה
כרטיס "זהב קו"
כרטיס "זהב קו"
כרטיס "זהב קו", לאזרחים ותיקים בני 75 ומעלה
(צילום: רועי רובינשטיין)
אילו אוכלוסיות יזכו להנחה? אזרחים ותיקים שטרם מלאו להם 75 (נשים מגיל 62 ומעלה וגברים מגיל 67 ומעלה) ימשיכו ליהנות מהנחה של 50% בכל הנסיעות בתחבורה הציבורית – במנויים ובנסיעות בודדות. מי שעוד ייהנו מהנחות דומות הם ילדים ובני נוער בגילי 5 עד 18, שיוכלו לרכוש מנוי "חופשי חודשי" על שלל האפשרויות בחצי מחיר. גם נוסעים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי יזכו להנחה של 50% בטעינת ערך צבור.
מי שיזכו אף הם להנחה הם סטודנטים, שימשיכו ליהנות מהנחה של 33% בטעינת ערך צבור, ויוכלו לרכוש מנוי סמסטריאלי או שנתי במחיר מוזל, המעניק גם 50% הנחה לנסיעות בתחבורה הציבורית שאינן כלולות במנוי.
האם הרפורמה גורמת גם לעליית מחירים? ביישובים רבים ברחבי הארץ יעלו תעריפי הנסיעה באופן די משמעותי. במודיעין עילית יעלו מחירי הנסיעה הבודדת משני שקלים לחמישה וחצי ומנוי חופשי חודשי-אזורי יעלה מ-76 שקלים וחצי ל-99. תעריף הנסיעה הבודדת יתייקר גם בנסיעה מהתחנה המרכזית ברחובות לזו בתל אביב: מ-9.20 שקלים ל-12. התייקרות דומה תחול בנסיעה מהתחנה המרכזית בירוחם לבאר שבע – מ-8.40 שקלים ל-12 שקלים.
5 צפייה בגלריה
בגלל התקלה ברכבת ישראל עומס בתחנות האוטובוס
בגלל התקלה ברכבת ישראל עומס בתחנות האוטובוס
הבעיות האמיתיות לא נפתרו. ממתינים במסוף סבידור, ארכיון
(צילום: שאול גולן)
האם יחולו שינויים אחרים מלבד בתעריפים? הרפורמה, יש לציין, לא מתייחסת לרוב הבעיות שקיימות בענף התחבורה הציבורית כיום. מדובר במחסור כבד בנהגי אוטובוס, מיעוט נתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית, התקלות ברכבת ישראל ובעיות נוספות. רבים טענו כי גם אם המחיר יירד, המוצר לא משתפר – ולכן לא באמת יתרחש מעבר של אנשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
איך ייראו החזרי הנסיעות בתלוש השכר מעתה? אחת הבעיות המרכזיות ברפורמה היא החזרי הנסיעות בתלושי המשכורת של שכירים. עד עתה, החזרי ההוצאות על נסיעות עמדו על הסכום המינימלי שהעובד נדרש לו כדי להתנייד למקום עבודתו. אותם החזרים כללו גם את שירותי הרכבת. אלא שכעת, המעסיקים יוכלו לשלם לעובדים את הסכום המינימלי לחופשי ארצי – 225 שקלים בחודש, לא כולל את תוספת הרכבת. עובד מבנימינה, לדוגמה, שירצה להשתמש ברכבת למקום עבודתו בתל אביב, ייאלץ לשלם 610 שקלים – אבל בהחזרי הנסיעות יקבל רק 225 שקלים.
אודי עציון השתתף בהכנת הכתבה:
פורסם לראשונה: 20:36, 31.07.22