אחרי שביום הכיפורים לא בוצעו בדיקות קורונה, נפתחו הבוקר (יום שישי) מתחמי הבדיקות ברחבי הארץ ולפי נתוני מערך "שיבא-טרגט" - עד 14:00 נדגמו כ-45 אלף בני אדם ותחילה דווח על עומסים ברוב המתחמים - אך למעט המתחם בפרדס חנה, בשאר המקומות דווח על עומסים בבוקר ששככו בשעות הצהריים. כלל מתחמי הבדיקות יעבדו עד 16:00 וכמה מהם יעבדו עד 22:00: בירושלים (עמק הארזים), חיפה, פתח תקווה, ראשון לציון, פרדס חנה-כרכור ובאר שבע.
7 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בפרדס חנה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בפרדס חנה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בפרדס חנה
(צילום: שמיר אלבז)
גם בקופת החולים מכבי דיווחו על היענות גבוהה מהרגיל במתחמי הבדיקות. במהלך היום נדגמו יותר מ-21 אלף מבוטחים, עלייה של יותר מ-20% מהנתונים בשבוע שעבר. בקופה קראו למשרד הבריאות לגבש מדיניות חדשה לבדיקות, ולהבהיר כי הבדיקות בקופות לא מיועדות לטסים לחו"ל. התור למתחם הבדיקות בתחנת הרכבת פרדס חנה-קיסריה מתחיל כבר בכביש 561 - שמחבר בין פרדס חנה לצומת פל-ים בכביש 4 - ומשתרך לאורך יותר משני קילומטר. חלק מהנהגים נאלץ לנסוע על שטחי הפרדה בשל הרכבים שממתינים בתור וחוסמים נתיבים, וכמה מהם שהגיעו להיבדק ומצאו את עצמם ממתינים שעות בתור - זעמו: "זו זוועה, מחדל. אנחנו יותר מארבע שעות בפקק עם ילדים קטנים. זה מתיש".
7 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בפרדס חנה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בפרדס חנה
תור שמשתרך לאורך יותר משני ק"מ בפרדס חנה
(צילום: שמיר אלבז)
7 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בכפר סבא
עומס במתחם בדיקות הקורונה בכפר סבא
תור המכוניות במתחם בכפר סבא. תיעוד מרחפן
(צילום: יאיר שגיא)
אייל מזיג, תושב פרדס חנה, סיפר כי הגיע כדי לערוך לבתו בדיקה מאחר שילדי הגן שבו היא לומדת הוכנסו לבידוד. הוא אמר כי נכון ל-13:00 - הוא נמצא כשלוש שעות וחצי בפקק - "והיד עוד נטויה", כלשונו. "חשבתי שזה ייקח שעתיים, לדעתי זה יסתכם בארבע שעות וחצי", אמר מזיג. |למה לא לפתוח עוד כמה מוקדי בדיקות כדי להקל? זה לא הגיוני. זה סיוט".
שאדי, תושב המועצה המקומית זמר, ציין כי הוא ממתין בתור מ-08:30 ורק בסביבות 13:00 הגיע לבדיקה. "ארבע שעות זה המון", הוא אמר בכעס. "אני עם שני ילדים קטנים. להכריח אותם לשבת ברכב חמש שעות ברצף? נמאס לנו מהשטויות האלה. שהממשלה תתעורר כבר".
7 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בראשון לציון
עומס במתחם בדיקות הקורונה בראשון לציון
התור במתחם הבדיקות בראשון לציון
(צילום: סיון חילאי)

בראשון לציון המתינו כחצי שעה: "הפעם זה סביר"

בראשון לציון דווח גם כן על עומסים, בעיקר בשעות הבוקר, אך ככל שחלפו השעות התקצרו התורים. הילה ורועי פנקר, שהגיעו למתחם הבדיקות, סיפרו כי חיכו כחצי שעה. "ידענו שייקח זמן, אבל לא נורא. בפעם הקודמת חיכינו שלוש שעות וחצי, אז זה כלום". הם ציינו כי לדעתם, רוב מי שהגיע להיבדק היום עושה זאת לפני צאתו לנופש בסוכות, "וגם בשביל לראות את סבא וסבתא".
7 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות הקורונה בראשון לציון
עומס במתחם בדיקות הקורונה בראשון לציון
"הפעם זה סביר". ראשון לציון
(צילום: סיון חילאי)
7 צפייה בגלריה
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
"בפעם הקודמת המתנו כשלוש שעות וחצי". ראשון לציון
(צילום: מוטי קמחי )
גם עמיקם צוברי, תושב העיר, המתין בתור קצת יותר מחצי שעה. "עשינו את הבדיקה המהירה אתמול בערב, אבל לא סמכנו עליה והגענו הבוקר לעשות את בדיקת ה-PCR", הוא סיפר. ויטה בגרמן מחולון המתינה כ-25 דקות - והביעה שביעות רצון: "זה סביר הפעם. בפעם הקודמת עמדנו לפחות שעה". עם זאת, היא אמרה כי התדירות הגבוהה של הצורך בביצוע בדיקות - בעיקר בגלל הילדים - מכבידה עליה: "זה מאוד מעייף. אם היו יותר מתחמים - היה יותר טוב. זה מאוד צפוף".
דברים דומים אמרה ויסאל אבו סוויף, תושבת רמלה, שהגיעה למתחם בראשון לציון עם שלוש בנותיה. את הבדיקה היא מבצעת בשל העובדה שתלמידיה נכנסו לבידוד, כמו גם בתה בת השלוש. "אמרתי שאם כולנו בבידוד אז נלך להיבדק", סיפרה - והוסיפה כי ההמתנה ארכה כ-40 דקות. "קשה להישאר עם הילדים ברכב כל כך הרבה זמן, אבל אין פתרון בינתיים, אז צריך להיות סבלניים".

רק 50 אלף בדיקות פוענחו אתמול

בינתיים, 3,171 ישראלים קיבלו אתמול הודעה כי הם חיוביים לקורונה ו-675 מאומתים חדשים הצטרפו מחצות. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בשל יום כיפור, פוענחו אתמול 51,974 בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 6.33%. במקביל, מקדם ההדבקה שעמד אמש על 1.14 ירד ל-1.05 בשל מיעוט הבדיקות אתמול.
1,097 בני אדם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם 658 במצב קשה. 182 מאושפזים מחוברים למכונות הנשמה. מפרוץ המגפה נפטרו 7,465 ישראלים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 42% מהמאומתים אתמול היו בני פחות מ-11, 13% בני 12 עד 18 ו-4% בלבד בני 60 ומעלה. 64% מהמאומתים אתמול לא התחסנו כלל, לעומת זאת 2% בלבד התחסנו בשלוש מנות חיסון.
7 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות הקורונה באיצטדיון סמי עופר בחיפה, ערב יום כיפור
מתחם בדיקות הקורונה באיצטדיון סמי עופר בחיפה, ערב יום כיפור
בדיקת קורונה במתחם בחיפה. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
מהנתונים עולה עוד כי 147,184 תלמידים נמצאים בבידוד או שהם חולים פעילים. מדובר בירידה לעומת הנתון שלפני יום כיפור. אתמול אובחנו 1,832 תלמידים כחיוביים לקורונה ובסך הכול יש 44,314 תלמידים המוגדרים כחולים פעילים.
אתמול גם קיבלו 380 חוזרים מחו"ל תשובה שהם חיוביים לקורונה. 290 מהם חזרו בימים האחרונים מאוקראינה, 16 ממולדובה, 13 מארצות הברית ועשרה מהונגריה. יותר מ-3,000 חוזרים מאוקראינה מאז חודש מאי, רובם בימים האחרונים, אובחנו כחיוביים לנגיף והם מעמידים את אוקראינה כמדינה שבממנה באו הכי הרבה מאומתים לנגיף.
למעשה, מספר המאומתים שהגיעו בסך הכול מאוקראינה גבוה פי 5 מהמספר שהגיעו מאז מאי מארצות הברית. זאת, למרות שמספר החוזרים מארצות הברית גבוה בהרבה מזה של אוקראינה.
הבוקר נחתו בישראל שני מטוסים שהוצאו במיוחד מדרום קוריאה לטובת הטסה של מאות אלפי בדיקות קורונה מהירות לקראת מבצע האנטיגן של סוף חגי תשרי. מטוס נוסף עם בדיקות של חברת אבוט צפוי לנחות במהלך היום. בימים האחרונים נחתו כ-20 מטוסים עם הבדיקות המהירות.