אחרי דיונים על מתווים, דחיות והתמהמהות בקבלת ההחלטות, ביום רביעי הקרוב, 1 בספטמבר, תיפתח שנת הלימודים ומיליוני ילדים ונערים יחזרו אל מסגרות החינוך, בצל המגפה שעדיין מפושטת ברחבי הארץ. איך ייראו הלימודים, האם הזום יחזור באיזשהו שלב, ומה יקרה כשתלמיד יתגלה כחיובי לקורונה בכיתה? ynet עושה סדר במתווה הלימודים.
איך תיראה הלמידה בגנים ובכיתות א'-ד'? מה אם תלמיד יימצא חיובי? הלימודים בגנים, בכיתות א'-ד' ובצהרונים תתנהל כרגיל. אם תלמיד יימצא חיובי לקורונה בכיתה - התלמידים יעברו ללמידה מרחוק עד לסיום הבידוד.
כיצד תתנהל הלמידה בכיתות ה'-ז'? מה אם יימצא חיובי לקורונה? בכיתות ה'-ז', מנהלי מוסדות החינוך יעברו לתוכנית למידה תוך "צמצום מגעים". מדובר בתוכנית שכוללת למידה במרחבים בשטח פתוח, למידה משולבת מרחוק ולמידה בקבוצות קטנות. אם יתגלה חיובי לקורונה בכיתה - היא תעבור ללמידה מרחוק עד לסיום הבידוד.
3 צפייה בגלריה
ילדי גן אורן מגני תקווה חוזרים לגן אחרי הקלות בסגר
ילדי גן אורן מגני תקווה חוזרים לגן אחרי הקלות בסגר
בלי קפסולות. גן בגני תקווה
(צילום: אביגיל עוזי)
באילו עוד מקרים תלמידים ילמדו בזום? כיתות ח'-י"ב בערים אדומות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את החיסון הראשון יהיה נמוך מ-70% ילמדו באופן מקוון. עם זאת, בית הספר יוכל להחליט אם התלמידים ילמדו בשטח פתוח. כאן תוכלו לראות מה צבע היישוב שלכם.
מה יקרה אם תלמיד בכיתות ח'-י"ב יימצא חיובי לקורונה? הכיתה תעבור ללמידה מרחוק עד לסיום הבידוד. תלמידים מחוסנים שיש להם תו ירוק פטורים מבידוד.
אם בבדיקה סרולוגית נמצא תלמיד עם נוגדנים, עליו להיכנס לבידוד? אף שמבצע הבדיקות הסרולוגיות הופסק ברוב הארץ, מי שהספיק לקבל תו ירוק בעקבות מציאת נוגדנים במהלכו לא יידרש להיכנס לבידוד אם נחשף לתלמיד שנדבק בקורונה.
3 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
תלמידה מתחסנת בלוד. הזריקות יינתנו בכפוף לאישור הורים
(צילום: קובי קואנקס)
האם תלמידים יחוסנו בבתי הספר? תלמידים יחוסנו בשטח בתי הספר, בשעות הלימודים, בכפוף לאישור ההורים.
מה נדרשים ההורים לעשות כדי שילדם יוכל להגיע לבית הספר? ההורים צריכים להעביר הצהרה לפיה ילדם נבדק ונמצא שלילי לקורונה. ביום פתיחת שנת הלימודים, תלמידים עד גיל 12 יידרשו להציג אישור הורים לביצוע בדיקת אנטיגן שתוצאתה שלילית.
האם תיאסר כניסתו של תלמיד שלא נבדק? בהתאם לחוק חינוך חובה, לא תימנע כניסת התלמידים שלא יבצעו את בדיקת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות. תלמיד שנמצא עם נוגדנים פטור מבידוד
(צילום: AFP)
האם גם עובדי הוראה יידרשו להציג תו ירוק? קבינט הקורונה אישר שעובדי מערכת החינוך יידרשו לעמוד בהנחיות התו הירוק. עובדים לא-מחוסנים יחויבו בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית פעמיים בשבוע.
זריקת חיסון אחת מעניקה תו ירוק? תלמידים שקיבלו מנת חיסון אחת ייחשבו למחוסנים בבתי הספר עד 30 בספטמבר, אולם זריקה ראשונה לכשעצמה לא מעניקה תעודת תו ירוק, מאחר שזריקה ראשונה לא מפתחת די נוגדנים.
איך מתכננים למנוע עלייה בתחלואה בבתי הספר? התלמידים בבתי הספר יידרשו להקפיד על כללי הקורונה ובהם עטיית מסכה מכיתה א', שמירה על ריחוק חברתי, אוורור כיתות, שמירה על היגיינה ולמידה במרחבים פתוחים.

כיצד ינהגו בעובד הוראה שלא התחסן? הממשלה החליטה להחיל את התו הירוק על צוותי ההוראה במוסדות החינוך, כך שההתקנות יאסרו על מורים לא מחוסנים - שלא מוכנים להיבדק - להיכנס לגני ילדים ולבתי ספר. בנוסף, תעוגן בחקיקה החלטה לפיה מורים אלה לא יוכלו ללמד מרחוק ולא יקבלו שכר.
מה עם פיילוט הכיתה הירוקה? מדובר בפיילוט שהתחיל במגזר החרדי בתחילת אוגוסט ואמור להתרחב למגזר הערבי בחודש ספטמבר. בתאריכים 29 בספטמבר עד 15 באוקטובר, צפוי הפיילוט להתקיים גם במגזר הכללי. המתווה קובע שתלמיד שנמצא חיובי לקורונה ייכנס לבידוד, בעוד שאר התלמידים שבאו עמו במגע ימשיכו ללמוד כרגיל תוך כדי ביצוע בדיקות קורונה מדי יום במשך שבוע. במידה שהתוצאות יהיו שליליות - הם ימשיכו להגיע ללימודים ולא יידרשו להיכנס לבידוד.
מתי מתפרסם הרמזור שקובע מה צבע העיר שלכם? משרד הבריאות יפרסם מדי שבוע ביום רביעי (לא יאוחר מיום חמישי בשעה 14:00) את רשימת יישובים והשכונות המסווגים לפי צבעי הרמזור. הרשימה תעמוד בתוקף למשך שבוע ימים, מיום ראשון ועד מוצאי שבת.
יש לי ילד בגן, כמה ימים בשבוע הוא ילמד? על פי מערכת השעות הקבועה בכל ימות השבוע.
כמה ימים ילמדו תלמידי היסודי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות? כיתות א'-י"ב ילמדו בהיקף מלא כבשגרה, 6 ימים בשבוע, למעט יישובים אשר בחרו ללמוד 5 ימים בשבוע.
התלמידים צברו פערים לימודיים, רגשיים וחברתיים – מה יכול בית הספר לעשות כדי לצמצם אותם? כל בית ספר יקבל בממוצע כ-50,000 שקל לטובת צמצום פערים עבור תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. מדובר בתקציב גמיש שכל מנהל יחליט כיצד להשתמש בו.
איך יפעלו ההסעות? הסעות יפעלו כרגיל.
היכן יכול עובד ההוראה או איש החינוך לבצע את הבדיקות לשלילת קורונה? במוקדים שהוסמכו על ידי משרד הבריאות, בהם מד"א ובטרם.
מה קורה עם תלמיד שלא עשה בדיקה מהירה של אנטיגן? כדי להבטיח שגרת לימודים רציפה, על כל הורה לבצע בדיקה מהירה לאיתור תחלואה. עם זאת, לא ניתן למנוע כניסתו של תלמיד שלא ביצע את הבדיקה.
האם השנה יתקיימו טיולים? הטיולים יתקיימו מגן ועד י"ב, בכפוף להנחיות הבריאות ולהנחיות של משרד החינוך.
האם יש מגבלה על מעבר בין רשויות אדומות, כתומות, צהובות וירוקות? אין מגבלה על כניסה, יציאה ומעבר של תלמידים וצוותי חינוך בין היישובים בכדי להגיע למוסדות לימוד.
פורסם לראשונה: 22:48, 30.08.21