ירי רודף ירי: תוך שעה בלבד נרצחו אמש (יום שלישי) שלושה גברים מיריות ברחוב הערבי, ואב ובנו נפצעו קשה ובינוני. עוד קודם לכן, גבר נורה מטווח אפס לעיני בנו הקטן במספרה באכסאל. באף אחד מהמקרים לא נתפס היורה.
רצף מקרי הירי אירע רגע לפני תחילת חג הקורבן, שנחשב לחג החשוב ביותר בלוח השנה האיסלאמי. חג הקורבן (עיד אל אדחא) חל היום ויימשך עד שבת. תחילה, סמוך לשעה 21:10 אתמול, אב ובנו נפצעו בכפר קרע באורח קשה ובינוני, ולאחר מכן נרצח ביריות אמיר סואעד, בן 32, בשפרעם. כשעה אחר כך נורה למוות אשרף אבו נסאר, כבן 30, בכפר כנא, ושעות קודם לכן נפצעו שניים מירי באכסאל ובבקה אל-גרבייה. לקראת חצות נורה למוות חסן אבו לטיף, בן 17, ברהט וגבר נפצע בטייבה. נער בן 16 נדקר בטירה.
3 צפייה בגלריה
הנרצח אמיר סואעד משפרעם
הנרצח אמיר סואעד משפרעם
אמיר סואעד וזירת הרצח בשפרעם
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
3 צפייה בגלריה
תיעוד הירי במספרה בכפר אכסאל
תיעוד הירי במספרה בכפר אכסאל
הצעיר נפצע קשה, הילד צפה בהכול. תיעוד הירי במספרה בכפר אכסאל
לפי המשטרה, האב והבן שנפצעו בכפר קרע פונו לבית החולים הלל יפה בחדרה, ושוטרי מרחב מנשה פתחו בסריקות אחר היורים - לצד איסוף ממצאים בזירה.
בשפרעם, אומרת המשטרה, החשד הוא לסכסוך בין עבריינים - ושוטרים סורקים אחר החשודים. הדיווח על הירי הזה התקבל במוקד 101 של מד"א אתמול בשעה 21:12, צוותי הארגון פינו את סואעד שנורה לבית החולים רמב"ם בחיפה כשהוא סובל מפציעה חודרת ועובר פעולות החייאה. בהמשך, כאמור, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
כשעה לאחר מכן, ב-22:04, התקבל במד"א דיווח על גבר תושב נצרת שמקושר למשפחת חרירי, שנפצע מירי לעבר רכבו בכפר כנא - לפי החשד בעקבות הסכסוך עם משפחת בכרי. בזירה נאלצו הפרמדיקים לקבוע את מותו, ובהמשך איתרו השוטרים רכב שרוף ששימש את המתנקשים. החובש איהאב מוכעבל סיפר: "הפצוע שכב על הכביש כשהוא מחוסר הכרה עם פציעה חודרת קשה בגופו. ביצענו בדיקות רפואיות, אבל הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

3 צפייה בגלריה
חסן אבו לטיף הנרצח מרהט
חסן אבו לטיף הנרצח מרהט
חסן אבו לטיף שנורה למוות ברהט
בהמשך, סמוך לשעה 22:30, התקבל דיווח במד"א גם על פצוע ירי בסאג'ור, שפונה ממרפאה מקומית בכרמיאל כשמצבו קל.
בשעה 23:20 נמשך גל האלימות, כשצעיר בן 18 הובא למרפאה בטייבה כשהוא סובל מפצעי ירי ומצבו קשה. צוותי מד"א פינו אותו לבית החולים מאיר בכפר סבא. פחות מ-20 דקות לאחר מכן, בשעה 23:38, נרצח אבו לטיף מירי ברהט. כעשרים דקות לפני כן נער בן 16 נפצע מדקירה בטירה, ופונה לבית החולים מאיר בכפר סבא כשמצבו בינוני. הערב נדקר גם גבר בקלנסווה, ומצבו בינוני.
כמה שעות קודם לכן, לקראת 18:00, נורה צעיר במספרה באכסאל - כשילד קטן, בנו של הקורבן, מכסה את האוזניים לצידו. מצלמות האבטחה תיעדו כיצד המתנקש ירה בו כמה כדורים מטווח אפס, גם כששכב על הרצפה, ונמלט תוך שניות.
הצעיר, כבן 20, פונה במצב קשה עם פציעות חודרות לבית החולים העמק. "הוא שכב על הרצפה מחוסר הכרה וסבל מפציעות חודרות", אמר החובש אנס עואדוה. "הענקנו לו טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים, מתן תרופות והרדמה והנשמה ופינינו אותו בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים כשמצבו קשה".
עוד קודם לכן, בשעות הבוקר, נפצע גבר כבן 40 באורח קשה מאוד מירי בבקה אל-גרבייה. לפי החשד, הוא נורה על רקע סכסוך של קרוב משפחתו עם היורים.
כתוצאה מהרציחות, מספר הקורבנות בחברה הערבית מתחילת השנה עלה אמש ל-108. מבין הנרצחים, 96 נורו למוות, כשבמשטרה מתקשים למצוא פתרון לתופעת הנשק הבלתי-חוקי בחברה הערבית. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "כל יום שתוכנית חירום לא מופעלת מול האלימות וחוסר המשילות - הוא יום שהממשלה לא עשתה את תפקידה הבסיסי, לספק ביטחון לאזרחיה. משתתף בצער המשפחות ומתפלל להחלמת הפצועים".
חברת מועצת העיר לוד לשעבר פידא שחאדה, אמרה הבוקר לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio כי "זה ערב חג שפשוט הכניס את כל החברה הערבית לטראומה. היה ירי כמעט בכל ישוב אפשרי". לדברי שחאדה, "הרוצחים לא כל כך מתעניינים בחג, או בסוף שבוע. זה לא העניין שלהם, זה העניין שלנו אמור להיות, שאנחנו אמורים לרצות ורוצים לחיות בשלום, ורוצים לחיות בכלל".
היא הוסיפה כי "מתחילת השנה מנסים לתת לנו פתרונות שהם לא פתרונות אמיתיים ואף אחד לא מדבר על מערך המשטרה שצריך לחזק ולפעול ולתת לה את הכלים כדי שהיא תתחיל לפענח. כל פעם מנסים לתת את זה לגוף אחר או להמציא המצאה חדשה, משמר לאומי, שב"כ, כל ההמצאות האלה שהן לא הפיתרון. הפיתרון צריך להיות עכשיו, בתוך מערכת המשטרה. ושתיים, בתוך משרד החינוך - צריך לדאוג שהתלמידים לא ייצאו מבית הספר חסרי מעש, ואז ארגוני הפשיעה יחכו להם".
פורסם לראשונה: 22:28, 27.06.23