2 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל באוקראינה וקרן ממעמקים חילצו חסידת אומות עולם בת 97 מקייב
שגרירות ישראל באוקראינה וקרן ממעמקים חילצו חסידת אומות עולם בת 97 מקייב
"זה באמת המעט שיכולנו לעשות למענה". דניאלס וטרטקובסקי
שגרירות ישראל באוקראינה וקרן "ממעמקים" חילצו בשבוע שעבר מקייב את לידיה טרטקובסקי - חסידת אומות עולם בת 97, שהצילה בזמן מלחמת העולם השנייה ילד יהודי מזוועות השואה.
באוקראינה מתגוררים 15 חסידי אומות עולם, ולידיה טרטקובסקי היא אחת מהם. היא הוכרה ככזו ביחד עם הוריה על ידי "יד ושם", בשנת 1995. לאחר המלחמה היא נישאה לגבר יהודי, ויחד הם חיו בקייב.
כעת, בגיל 97, יש לה בעיות שמיעה, ראייה והליכה, וכבר 45 ימים - מאז תחילת המתקפה של רוסיה, היא שהתה במקלט ביחד עם בני משפחתה. השגרירות וקרן "ממעמקים" היו בקשר עם משפחתה - כמו גם עם שאר המשפחות באוקראינה של חסידי אומות עולם נוספים, אך אף אחת מהן לא רצתה לעזוב עד עכשיו.
2 צפייה בגלריה
גופות בבוצ'ה
גופות בבוצ'ה
ראו את הזוועות והחליטו שהגיע הזמן לעזוב את קייב. זיהוי גופות בבוצ'ה
(צילום: AP)
מייסד הקרן ג'וני דניאלס הגיע בשבוע שעבר לאוקראינה כדי לבקר כמה חסידי אומות עולם, ולצייד אותם במזון ובתרופות. לדברי דניאלס, לידיה, בתה וחתנה החליטו לעזוב את קייב לאחר שנחשפו למראות הזוועה מהטבח בבוצ'ה. "הם לא האמינו שהרוסים יכולים לנהוג בכזו אכזריות, ועכשיו הם חוששים לחייהם", סיפר דניאלס.
לידיה ומשפחתה ביקשו להגיע לנכד המתגורר בשווייץ ושגרירות ישראל חילצה אותם מאוקראינה ופגשה אותם במעבר הגבול בפולין. קרן "ממעמקים" סייעה להם במציאת מקום לינה, ציידה אותם במזון ובכל מה שהזדקקו לו לטובת המסע.
"זה המעט שאנחנו יכולים לעשות עבור גיבורה כזאת", אמר דניאלס. "יש לנו הזדמנות כעם יהודי לגמול לחסידי אומות העולם האחרונים שחיים, ולהחזיר להם את החוב שאנו חייבים להם", הוסיף.