שינוי כיוון? למרות ההתעקשות של ישראל לשמור למעשה על "ניטרליות" במלחמה בין רוסיה ואוקראינה והסירוב למכור לקייב נשק, דווקא גרגר חיטה הצליח להוציא אתמול (חמישי) את ישראל מהאיפוק שלה, כשהיא הצטרפה ליוזמה בינלאומית שמגנה למעשה את מוסקבה על "שימוש במזון ככלי מלחמה".
ייתכן שהגינוי המילולי הזה כבר מתבטא בשטח. בתחילת השבוע ספינה שיצאה מנמל אשדוד, Ams1, הייתה לאחת משלוש הספינות הראשונות בעולם, שבהשגחת מטוסי נאט״ו מלמעלה הצליחו לעגון בנמל התבואה של אוקראינה - ובכך שברו למעשה את המצור הרוסי בים השחור. בתקשורת העולמית נטען כי אותה ספינה, שהניפה את דגל סיירה לאון, היא ספינה ישראלית.
5 צפייה בגלריה
פגיעת מל"טים של אוקראינה בספינה רוסית
פגיעת מל"טים של אוקראינה בספינה רוסית
המל"ט המתאבד בדרך לפגיעה בנחתת
(צילום: רויטרס/VIDEO OBTAINED BY REUTERS)
5 צפייה בגלריה
פגיעת מל"טים של אוקראינה בספינה רוסית
פגיעת מל"טים של אוקראינה בספינה רוסית
הנחתת שניזוקה, אולנגורסקי גורניאק
(צילום: רויטרס/VIDEO OBTAINED BY REUTERS)
בינתיים, היום אוקראינה תקפה בשני מל"טים מתאבדים ימיים את הנמל הרוסי נובורוסיסק שעל שפת הים השחור - ובתיעוד דרמטי שפרסמו האוקראינים נראתה התקדמות המל"ט לספינה. רוסיה טענה שסיכלה מתקפה ימית ואווירית על בסיס נובורוסיסק, אבל גורם מודיעין אוקראיני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הנחתת אולנגורסקי גורניאק ניזוקה במתקפה.
אחד מהמל"טים הימיים נראה בוער לפני שהתפוצץ בנמל, כ-700 ק"מ מהמים הטריטוריאליים של אוקראינה, משם כנראה שוגר - במתקפה ראשונה מסוגה על נמל זה. הספינה, שאורכה 112 מטר, היא אחת משלוש הנחתות שנשארו ביום השחור מתחילת הפלישה הרוסית. לפי הדיווחים, היא אחת מאלו שהוצבו כדי ליירט מל"טים.
מאז שנכנס לתפקידו נמנע ראש הממשלה בנימין נתניהו מלגנות בפומבי את רוסיה על פלישתה לאוקראינה. כשהוא נשאל בריאיונות לתקשורת הבינלאומית מדוע ישראל מתעקשת להישאר ניטרלית במלחמה הוא שב ואמר כי מערכת היחסים עם רוסיה "מורכבת מאוד", ושהאינטרס הישראלי הוא להימנע ממשבר עם מוסקבה שיפגע בפעולות המשותפות של המדינות נגד מטרות איראניות בסוריה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין
נתניהו ופוטין. החרפה ביחסים?
(צילום: רויטרס )
קודמיו של נתניהו בתפקיד, נפתלי בנט ויאיר לפיד, דווקא תמכו בהצהרות פומביות נגד רוסיה, אבל ישראל של נתניהו מנסה להימנע בכל הזדמנות מנקיטת עמדה בפורמים בינלאומיים. בנוסף, היא עדיין מסרבת למכור לאוקראינה מערכות נשק התקפיות או מערכות הגנה מטילים, למרות הלחץ מצד מדינות המערב, ובראשן ארצות הברית.
ולמרות כל זאת, דווקא העיסוק בדגנים הצליח להוציא את ישראל מישיבה על הגדר כשאתמול היא הצטרפה ל-90 מדינות נוספות לגינוי בינלאומי בהובלת ארצות הברית נגד ה"שימוש במזון ככלי מלחמה". במהלך דיון של מועצת הביטחון של האו״ם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, תקף את רוסיה בחריפות על כך שהיא נסוגה ברגע האחרון מעסקת התבואה של הים השחור, שאפשרה למעשה להעביר תבואה אוקראינית דרך הים למרות הלחימה בין המדינות.
בלינקן אמר שהפלישה הרוסית לאוקראינה היוותה מתקפה על מערכת המזון העולמית, ורק בחודש האחרון מאז נטישת העסקה זינקו מחירי הדגנים ביותר מ-8% אחוזים ברחבי העולם.
5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נוחת בבייג'ינג
בלינקן: "כל חבר באו"ם צריך להגיד למוסקבה - מספיק!"
(צילום: AP)
"יוזמת הדגן של הים השחור", שנחתמה ביולי 2022 בעזרת טורקיה כמתווכת ובתמיכת האו"ם, נועדה למנוע מצב של רעב עולמי "על ידי הבטחת ייצוא תבואה אוקראינית לרחבי העולם למרות המלחמה". אלא שמוסקבה הודיעה בסוף חודש יולי שהיא פורשת מהיוזמה, מה שהכניס את העולם שוב לטלטלה, וכבר הוביל כאמור לזינוק במחירים.
הרוסים דורשים ערבויות נוספות על הייצוא, בפרט של דשנים, אבל בלינקן האשים את פוטין בסחיטה: "כל חבר במועצה הזו וכל חבר באו"ם צריך להגיד למוסקבה - מספיק! מספיק להשתמש בים השחור כאמצעי סחיטה. מספיק להתייחס לאנשים הפגיעים ביותר בעולם כמנוף. די למלחמה הלא מוצדקת הזו".
בעקבות זאת האמריקנים לחצו על מדינות נוספות לחתום על גינוי "השימוש במזון כנשק מלחמה", ולמרות ששמה של רוסיה לא מוזכר בנוסח ההצהרה מפורשות, היא כמובן מכוונת אליה ישירות. ישראל, במפתיע, נמצאת גם היא בין החותמות, למרות הרצון להישאר ניטרלית.
"ישראל מודאגת מההשלכות הפוטנציאליות על ביטחון המזון ומחירי המזון העולמיים אם יוזמת הדגן של הים השחור לא תוארך, ומעודדת את רוסיה להסכים לחידושה לטובת עמי המזרח התיכון, אפריקה ומחוצה לה", נמסר בהצהרה הישראלית. בהודעת הגינוי הבינלאומית נכתב כי ״הקהילה הבינלאומית מתנגדת זה זמן רב להרעבה של אזרחים כטקטיקה של לוחמה. אנחנו, החתומים מטה, מתחייבים לפעול להפסקת השימוש במזון כנשק מלחמה".
בנציגות הישראלית באו"ם מבקשים להפריד בין המדיניות הרשמית שיוצאת ממעון ראש הממשלה לבין הזירה בניו יורק. רוסיה לא מגנה על ישראל כשזה נוגע להצבעות אנטי-ישראליות במועצת הביטחון וירושלים מתקשה להישאר ניטרלית כשהעולם יוצא בהצהרות הומניות כמו גינוי שימוש במזון ככלי לחימה.
5 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בדיון במועצה של מועצת הביטחון בסוגייה הפלסטינית
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בדיון במועצה של מועצת הביטחון בסוגייה הפלסטינית
ארדן באו"ם. מחה על השימוש של רוסיה בנשק איראני
(צילום: AFP)
בפברואר האחרון, במהלך כינוס מיוחד של האו״ם לציון שנה למלחמה באוקראינה, השגריר גלעד ארדן הבטיח להרחיב את הסיוע הישראלי לקייב, וישראל אף הצביעה בעד החלטה הקוראת להפסיק את הלחימה. בנאום בעצרת הכללית ארדן גם מחה על השימוש של רוסיה בנשק איראני במהלך הלחימה. נתניהו בעצמו אמר שישראל מחתה בפני רוסיה על שיתוף הפעולה הצבאי שלה עם איראן.
שינוי הכיוון הזה הוא כנראה מה שאפשר את המהלך הנועז של ספינה ישראלית שהייתה הראשונה בעולם לעגון בנמל התבואה בשפך נהר הדנובה, ולשבור בכך את המצור הרוסי על הים השחור.
רוסיה איימה כי תתייחס לכל כלי שיט המגיעים לנמלים אוקראינים כמובילים של מטען צבאי, אבל Ams1 שיצאה מנמל אשדוד פרסמה בגלוי את היעד שלה באוקראינה, וחצתה את הים השחור כשהיא מושגחת מלמעלה בקפידה על ידי מטוסי נאט״ו. רק בשבוע שעבר הפגיזה רוסיה את נמל רני באוקראינה שנמצא ליד הגבול עם רומניה.