ב-96 שנות חייה, המלכה אליזבת השנייה לא הגיעה לישראל, בין היתר עקב התנגדות משרד החוץ הבריטי. המלך צ'רלס השלישי ביקר בארץ שלוש פעמים כנסיך, ובישראל מעריכים שגם כמלך הוא יגיע לביקור. כמה וכמה ישראלים כבר פגשו אותו - ובהם נשיאים, בכירים, וגם אנשים מהיישוב.
ביולי 2007 פגשה דליה איציק, אז יו"ר הכנסת והנשיאה בפועל של מדינת ישראל, את הנסיך צ'רלס. במרחק 15 שנים מאותה הפגישה בארמון המלוכה, סיפרה איציק על מי שהפך ביום חמישי למלך: "אני זוכרת שגיליתי פער גדול בין איך שהנסיך צ'רלס נתפס בתקשורת לעומת איך שהוא בחיים. הוא מצחיק מאוד והשיחה איתו מהר מאוד הפכה לבלתי פורמלית כשהוא דיבר על דברים אישיים. הוא דיבר איתי על הקשיים שלו מול כלי תקשורת ומה היא יכולה לעולל".
איציק סיפרה כי "תדרכו אותי איך לנהוג לפי כללי הטקס, אבל מהר מאוד הפגישה הפכה לבלתי פורמלית. כל ההכנות היו מיותרות. אני זוכרת איך הוא שיחק עם הטבעת על היד שלו, איך הוא לקח אותי למרפסת, הראה לי את הגנים היפים, דיבר על סבתא שלו שקבורה בארץ. לפי הכללים רק המנכ"ל היה אמור להיכנס לפגישה, אבל ראש המטה שנורא רצה להצטרף נכנס גם הוא והנסיך גם הצטלם איתו. הוא היה סבלני ושופע חיוכים, מאוד לבבי". איציק, שכיהנה בעבר כשרה לאיכות הסביבה, שוחחה עם הנסיך על סוגיות סביבתיות הקרובות לליבו.
6 צפייה בגלריה
דליה איציק עם המלך צ'רלס, 2007
דליה איציק עם המלך צ'רלס, 2007
דליה איציק וצ'רלס, ב-2007
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות" )


לפגישה בינה לבין צ'רלס הצטרף גם אבי בלשניקוב, שהיה מנכ"ל הכנסת ומנכ"ל בית הנשיא. הוא שחזר: "לפני שנכנסנו אמרו לנו לא להעלות נושאים, לא לספר בדיחות - וגילינו כבר אחרי לחיצת היד נסיך שונה מאוד מהתדמית שמצטיירת כלפי חוץ. אדם מאוד לבבי שלא נצמד לכללי הטקס, מדבר בפתיחות, מספר בדיחות וצוחק המון. למפגש הוקצבו 15 דקות שהפכו לשעה. הוא התעניין באיכות הסביבה ובחקלאות. בסיום הפגישה הוא ליווה אותנו לרכב ורגע לפני שנכנסנו שאל אותנו אם יש לנו זמן כי הוא רוצה להראות את הגינה שהוא מטפח בארמון. כמובן שהשבנו בחיוב".
ג'ודי שלום ניר מוזס, אז אשת שר החוץ באותה תקופה סילבן שלום, העניקה ב-2005 קמע מהרב כדורי לנסיך צ'רלס, שעמו נפגשה בהלוויית האפיפיור יוחנן פאולוס השני ברומא. "המיוחד בהלוויה שהמנהיגים היו ללא שומרי ראש, וככה יצא לנו לבלות עם חבורת מנהיגים כשכל המגע היה בלתי-אמצעי. אפילו יש לי תמונה עם אסד", סיפרה. "אני פריקית של בית המלוכה, שנים אני מנויה על מגזין שמסקר רק את בני משפחת המלוכה. כשהייתי בת 25 יצאתי במשלחת ופגשתי את הנסיך פיליפ, הבעל של המלכה אליזבת".
"ידעתי שיום לאחר הלוויה של האפיפיור הנסיך צ'רלס יממש סוף-סוף את אהבתו לקמילה והם יתחתנו", סיפרה על האירועים שאירעו בזה אחר זה באפריל לפני 17 שנה. "יום לפני הטיסה להלוויה הלכתי לרב כדורי וביקשתי ממנו שיכין קמע לנסיך. אמרתי לרב כדורי שלמרות שצ'רלס לא יהודי יכין לו קמע ובו סגולות שיאהבו אותו ואת קמילה. לא סבלו את קמילה בגלל שהיה להם רומן בעודו נשוי לדיאנה אהובת הבריטים. הסיפור הרומנטי של הנסיך וקמילה שלא יכלו לממש את אהבתם מאוד נגע לליבי, ידעתי שאני מאוד רוצה לתת לנסיך מתנה לכבוד החתונה".
6 צפייה בגלריה
כתבה על פגישתה של ג'ודי שלום ניר מוזס עם המלך צ'רלס, ידיעות אחרונות 2005
כתבה על פגישתה של ג'ודי שלום ניר מוזס עם המלך צ'רלס, ידיעות אחרונות 2005
הכתבה מ-2005 על הפגישה בין צ'רלס לג'ודי שלום ניר מוזס, לפני החתונה עם קמילה
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות" )

"ידעתי שהמתנה חייבת להיות קטנת-ממדים, כך שתיכנס לתיק היד שלי", המשיכה ושחזרה. "כשטקס ההלוויה נגמר ניגשתי אל הנסיך, הצגתי את עצמי 'אני ג׳ודי מוזס, אשת שר מישראל, הבאתי לך מתנה לקראת נישואיך מחר'. הנסיך הסתכל עלי ואמר לי בנימוס תודה-תודה. לא יודעת מאיפה היה לי את האומץ לומר לו ישירות את מה שאמרתי אחרי שאמר תודה. אמרתי לו 'אני יודעת שכל השנים אתה רוצה את קמילה, אבל אמא שלך לא נתנה לך אישור לכך'. הייתי בטוחה שהוא יעיף אותי, אבל להפתעתי הוא ענה לי בחיוך ושוב אמר 'תודה רבה'".
או אז, סיפרה שלום ניר מוזס, היא הוציאה את הקמע מהתיק והסבירה לנסיך צ'רלס: "קיבלת ברכה מהרב הכי חשוב בישראל שהכין לך קמע. תשים אותו בכיס שלך ותראה שהגישה של האנשים תשתנה. תשאיר אותו עליך כל הזמן. הנסיך ענה לי 'תודה רבה'. התחלנו לדבר. הוא סיפר לי שסבתא שלו קבורה בארץ, אמר לי שהוא רוצה לבוא לבקר והוא אוהב את ישראל". בזמן השיחה חלף לידה בעלה דאז, שר החוץ באותה עת: "קראתי לו 'סילבן, תכיר את צ'רלס'. הם התחילו לדבר וסילבן הזמין אותו רשמית לישראל".
לסיכום אמרה כי המלך החדש של בריטניה "הוא איש נחמד ומנומס. זה לא מקובל לדבר רבע שעה עם הנסיך. בסוף כולם בני אדם, כולם רוצים חום ואהבה. הוא אחלה בן אדם. אני עוד אפגוש את המלך צ'רלס, אברך אותו באופן אישי, ואשאל מה קרה עם הקמע".

6 צפייה בגלריה
הצהרה משותפת של ראובן ריבלין והנסיך צ'ארלס לקראת פורום השואה הגדול
הצהרה משותפת של ראובן ריבלין והנסיך צ'ארלס לקראת פורום השואה הגדול
צ'רלס וריבלין נוטעים עץ ביחד
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הנסיך צ'ארלס ויילס בפורום השואה העולמי ביד ושם
הנסיך צ'ארלס ויילס בפורום השואה העולמי ביד ושם
צ'רלס בירושלים, לפני שנתיים
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
הנסיך צ'ארלס
הנסיך צ'ארלס
צועד ליד היכל הספר
(צילום: AFP)
הביקורים הראשונים של צ'רלס בארץ היו להלוויות יצחק רבין ושמעון פרס, ולפני שנתיים הוא הגיע לישראל לרגל פורום השואה העולמי. הוא נפגש אז עם הנשיא באותה תקופה ראובן ריבלין והשתתף עמו בטקס נטיעת עץ בגינת בית הנשיא. לצד זאת, נפגש צ'רלס עם ניצולי שואה, ובהם מרטה וייס. "הוא נראה ג'נטלמן הגון, הוא שאל אותי שאלות על אושוויץ וזה נעשה מאוד יפה. הוא היה סימפטי והבין אותנו, ונראה שהוא באמת מתעניין בשואה", היא סיפרה אז. "זו זכות גדולה לפגוש אותו. זה כבוד, והדרך שבה הוא דיבר גרמה לי להיות אופטימית לגבי זיכרון השואה".
כמו איציק, ששימשה כנשיאה בפועל לחצי שנה, וכמו הנשיא העשירי ריבלין, גם הנשיא ה-11 יצחק הרצוג פגש את צ'רלס. הנשיא המכהן הרצוג פגש אותו בנובמבר אשתקד בביתו הפרטי באחוזת הייגרוב - שעתיים נסיעה מלונדון - לשם הגיע הרצוג מלווה בשיירת אופנוענים. הרצוג וצ'רלס דיברו על משבר האקלים, הביקור הצפוי של צ'רלס וקמילה במזרח התיכון (בירדן ומצרים) ועניינים מדיניים שונים. צ'רלס סיפר על רשמיו מביקוריו בישראל והרצוג אמר: "נשמח לראות אותך בעתיד בישראל".
הנשיא הרצוג צפוי להגיע במוצאי שבת במיוחד לבית שגריר בריטניה ברמת גן כדי לחתום בספר התנחומים על מותה של המלכה אליזבת, כראשון החותמים מטעם מדינת ישראל. הוא אף צפוי להשתתף בהלוויה המלכותית.
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נאום פרלמנט בונדסטאג ברלין גרמניה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נאום פרלמנט בונדסטאג ברלין גרמניה
הנשיא הרצוג. צפוי להגיע להלוויה המלכותית
(צילום: רויטרס)
בכלל, למשפחת הרצוג קשר מיוחד לבית המלוכה הבריטי. אביו של הנשיא, נשיא המדינה השישי חיים הרצוג, ביקר ב-10 שנות כהונתו שלוש פעמים באנגליה והתארח כמה פעמים אצל המלכה אליזבת השנייה ובעלה פיליפ בארמונות וינדזור ובקינגהאם. עוד קודם לכן, בשנת 1968, העניקה המלכה תואר אבירות גבוהה לחיים הרצוג, שהיה קצין קרבי בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. האות הוענק לו בזכות שידוריו לעולם ב-BBC במלחמת ששת הימים, במקביל לשידורים בקול ישראל.
בביוגרפיה שלו כתב הרצוג כי כאשר ביקר כנשיא המדינה ב-1984, הוא ורעייתו אורה סעדו על שולחנה של אליזבת בארמון וינדזור. "במהלך הסעודה סיפרה אורה למלכה על הקשר המשוער שלנו לבית המלוכה הישראלי, בית דוד (משפחתו של הרצוג מצד אמו נקשרת לרש"י שחי ופעל בטרואה שבצרפת במאה ה-11. רש"י היה לפי המסורת מצאצאי דוד המלך). המלכה הבריטית חייכה ואמרה שגם היא נחשבת כאחת מצאצאיו של דוד המלך. 'ברוכה הבאה למשפחה' אמרה לה אורה". משפחת המלוכה הבריטית נחשבת על ידי ההיסטוריונים שלה לצאצאית של בית דוד ומלכת אנגליה אף נקראת גם בין תאריה הרבים "מלכת ירושלים". ואם זה לא מספיק, צ'רלס עבר בארמון בקינגהאם ברית מילה על ידי רופא ומוהל יהודי, ד"ר יעקב סנומן.


בספרו "דרך חיים", בהוצאת ידיעות אחרונות", כתב הרצוג על אותו מפגש עם המלכה, שחזרה אז מביקור רשמי בירדן. "בעת ארוחת הצהריים נאספו מסביב למלכה – כך משחזר חיים הרצוג – כלבי הקורגי המפורסמים שלה והיא השליכה להם ביסקוויטים, מפעם לפעם. לאחר הארוחה, אגב סיור בין אוצרות האומנות של הטירה, משכני המזכיר הפרטי של המלכה הצדה כדי להביע את תקוותו שלא נודיע רשמית על הזמנתה של המלכה לביקור בישראל. מבחינתם, עדיף שהמלכה פשוט תבוא לישראל והביקור יתקיים חד וחלק, אלא שאני הבינותי מיד כי לא זו הייתה הכוונה האמיתית. עניתי לו כי גישתו לא פרודוקטיבית: לאחר כל הרעש שכבר התעורר בעניין, עצם ההודעה שלא הוצגה בפני המלכה שום הזמנה תתפרש כעלבון למלכה. תחת זאת הצעתי להיענות לעשות שימוש בנוסח שהכין סגן המזכיר של המלכה: 'הנשיא אמר להוד מלכותה כי כל אימת שתוכל להיענות להזמנה, מדינת ישראל תראה אותה כאורחת הנכבדה ביותר והרצויה ביותר בשעריה, ברי שהעניין כולו יועלה לדיון בערוצים הממשלתיים הנאותים'. הוא הסכים באי רצון וזו אכן הייתה ההודעה שפורסמה".
הקשר של משפחת הרצוג עם בית המלוכה הולך שנים רבות אחורנית. כבר בשנת 1910 חיבר הרב שמואל יצחק הילמן – הסבא רבא של הנשיא יצחק הרצוג שהיה מראשי הרבנות באנגליה – הספד שכתב למלך אדוארד השביעי עם פטירתו וגם ברכה ליורשו המלך ג'ורג' החמישי, סבה של המלכה אליזבת שעל שמו קרוי רחוב קינג ג'ורג', מהרחובות המרכזיים בירושלים ובתל אביב.