משטרת אוסטרליה ירתה לפנות בוקר (יום א') למוות בנער בן 16 אחרי שדקר בסכין מטבח גבר בעיר פרת' שבחוף המערבי. גורמי ביטחון אוסטרליים אמרו כי הנער, מוסלמי, עבר לאחרונה "הקצנה", מונח המשמש בדרך כלל לתיאור של צריכת תכנים ג'יהאדיסטיים, וכי מעשיו נושאים סימנים של פיגוע טרור.
הדקירות הלילה אירעו בווילטון, פרבר של פרת', ולפי הדיווחים אחרי שדקר את הגבר הסתער הנער על שוטרים שהיו בסמוך – ונורה. "יש אינדיקציות לכך שהוא עבר הקצנה ברשת", אמר ראש הממשלה של מדינת המחוז מערב אוסטרליה, שבה אירעו הדקירות. לדבריו לעת עתה מסתמן כי הוא פעל לבדו. הנדקר, גבר בשנות ה-30 לחייו, פונה לבית החולים במצב קשה אך יציב.
מה שמסתמן כפיגוע דקירה לפנות בוקר בא פחות משלושה שבועות אחרי אירוע אחר, שבו נער מוסלמי בן 16 דקר כומר בכנסייה בסידני. הנער ההוא, שביצע את המעשה מול המצלמות, מואשם בפיגוע טרור, וכתבי אישום הוגשו נגד שישה אנשים קרובים לו, המואשמים בין השאר בפעילות טרור או בתכנון טרור. כולם מוחזקים עדיין במעצר.
2 צפייה בגלריה
אוסטרליה דקירה בישוף כנסייה סידני
אוסטרליה דקירה בישוף כנסייה סידני
הנער המוסלמי דוקר את הכומר, לפני כמעט שלושה שבועות
ראש ממשלת אוסטרליה אנתוני אלבנזי אמר הלילה כי קיבל תדרוך על אירוע הדקירה בפרת' מהמשטרה הפדרלית, וכי נאמר לו שלא נשקף עוד איום לתושבים. "אנחנו מדינה שוחרת שלום, ואין מקום לקיצוניות אלימה באוסטרליה", אמר.
לפי המשטרה, במוקד החירום שלה התקבלה שיחה אחרי השעה 22:00 (שעון מקומי) מנער שאמר כי הוא עומד לבצע מעשה אלימות. הנער השתתף בתוכנית המיועדת לבני נוער שנמצאים בסכנת הקצנה והתקרבות לטרור. זמן לא רב אחר כך התקבלה שיחה נוספת, הפעם מעובר אורח שדיווח על מתקפת דקירות במגרש חניה ליד חנות בווילטון. שלושה שוטרים יצאו למקום, אחד מהם חמוש באקדח ועוד שניים חמושים בטייזר. תחילה ניסו לעצור אותו באמצעות שימוש בטייזר, אך בהמשך הופעל גם האקדח – והנער נהרג מירייה בודדת.
לפי המשטרה גורמים בקהילה המוסלמית המקומית הביעו לאחרונה דאגה מהתנהגותו של הנער. האימאם במסגד הגדול של פרת', מסגד נאסר, גינה את הדקירות. "אין שום מקום לאלימות באיסלאם", אמר האימאם, סייד וואדוד ג'נוד. "אנחנו מעריכים את מאמציה של המשטרה לשמור על ביטחון הקהילות שלנו. אני גם מבקש לשבח את הקהילה המוסלמית המקומית על שהזהירה את המשטרה מפני הנער לפני הדקירות".
2 צפייה בגלריה
סידני, אוסטרליה - פיגוע דקירה במרכז קניות
סידני, אוסטרליה - פיגוע דקירה במרכז קניות
הפיגוע בקניון בסידני והדוקר עם הסכין, שחוסל לבסוף
(צילום: DAVID GRAY / AFP, מתוך X)
כמה בכירים בקהילה המוסלמית של אוסטרליה מתחו בשבועות האחרונים ביקורת על כך שהמשטרה האוסטרלית הכריזה על הדקירות בכנסייה ב-15 באפריל כפיגוע טרור, אך לא ניפקה הכרזה דומה על מסע הדקירות שאירע יומיים קודם לכן בקניון בסידני, ושבו שישה בני אדם נהרגו ועוד 12 נפצעו. המניע של הגבר בן ה-40 שביצע את המתקפה הזו לא נחשף על-ידי המשטרה עד היום.
הדקירות בכנסייה לפני כשלושה שבועות היו האירוע השלישי שהוכרז כפיגוע טרור באוסטרליה מאז 2018. בדצמבר 2022 שלושה מאמינים נוצרים קיצונים ירו למוות בשני שוטרים ועובר אורח במארב ליד יישוב בקווינסלנד. בהמשך חיסלה המשטרה את היורים. בנובמבר 2018 מהגר מוסלמי מסומליה דקר שלושה עוברי אורח במרכז מלבורן, והרג אחד מהם. המשטרה הרגה גם אותו.