שופט השלום אלון גביזון, שהתיר היום (ד') לפרסם פרטים כלליים בלבד על אודות חקירת משטרה בפרשת עבירות מין קשה בתיכון בדרום, רמז בהחלטתו עד כמה חמורים המעשים שבמוקד החשדות. "זו פרשה קשה ומטלטלת, אך לא פחות מכך עצובה", ציין בהחלטתו. "לא אשגה אם אומר שמערכת החינוך לא השכילה להתמודד עם החשיפה של תלמידים לתכנים מיניים. יחסי המין נתפסים על ידם באופן מעוות ואין כל מענה אמיתי של המערכת".
אף שעל רוב פרטי הפרשה עדיין מוטל צו איסור פרסום כמעט גורף, התלמידים, ההורים והתושבים יודעים היטב את הפרטים ואלה הפכו לנושא השיחה המרכזי באזור. מעבר לאירוע הקשה במישור הפלילי, הפרשה פתחה תיבת פנדורה הקשורה בשינויים באופיו של בית הספר.
רמז לכך נתן ראש הרשות שבה נמצא בית הספר, שכתב היום בפייסבוק: "זו התנהגות שאין לה מקום בביתנו. נדרש בדק בית בקרב כלל הגורמים הקשורים – גם אצלנו וגם ברשויות השכנות שילדיהן מתחנכים בבית הספר. אין זה סוד כי בשבועות האחרונים הגענו לצבר אירועים בתחום ההתנהגות המסכנת בתחומי בית החינוך. האירוע האחרון הביא למשבר גדול בשל היקפו, חומרתו והתהודה שמלווה אותו, יחד עם זאת הוא סימפטום בלבד לעומק המשבר שבו אנו נמצאים בבית החינוך האהוב שלנו".
במשך שנים נחשב התיכון לפסגת החינוך בדרום. אף שמעולם לא הציג הצלחה מיוחדת בבחינות בגרות, בתחום "החברתי" הוא נחשב יוקרתי למדי: כמעט כל תלמיד או תלמידה שסיימו כיתה י"ב המשיכו לשנת שירות, למכינות קדם צבאיות, ומשם ליחידות קרביות ומובחרות בצה"ל, עם ייצוג בולט בקורסי טיס וחובלים. בבית הספר נהגו להתגאות שבוגריהם ספגו חינוך ערכי למצוינות ואהבת הארץ גם כשלא הצטיינו בלימודים.
1 צפייה בגלריה
התיכון בדרום
התיכון בדרום
התיכון בדרום. "איך בית הספר הידרדר ככה?"
(צילום: בראל אפרים )
"על המוסד החינוכי הזה תמיד היה באזז חיובי", מספר מורה ותיק. "הורים, גם מחוץ לתחום הרישום, ממש נלחמו כדי שהילדים שלהם ילמדו בו, כי היה ברור ששם הם עולים על מסלול שיביא אותם להישגים בחיים. זה נובע מדגשים של מעורבות חברתית, ערבות הדדית, החינוך לאהבת הארץ, להיות חלק מרכזי בחברה בישראל. אלו המושגים שמדברים במוסד הזה. כמעט כל תלמיד או תלמידה סיימו קורס קצינים. זו הייתה גאווה אדירה שנפנפו בה, בצדק, כל הזמן".
אלא שבשנים האחרונות משהו השתנה. ככל שהתיכון התרחב נרשמו בו בעיות משמעת סדרתיות וכמה וכמה אירועי אלימות משמעותיים. "מה שקורה כיום בכיתות זה אובדן שליטה", אומר ל-ynet אב לתלמיד. "הבן שלי חוזר כל יום הביתה ומספר לי סיפורים מזעזעים על אלימות, על סיגריות אלקטרוניות שנשלפות כשהמורה יוצאת מהכיתה, על סמים בהפסקות. יש קטטות כמעט על בסיס יומי. כל יום אני שואל את עצמי איך בית הספר הידרדר בצורה כזאת, ואין לי תשובה. אני שומע שהצוות החינוכי מודע לזה ולא עושה דבר. כולי תקווה שהפרשה הזאת תביא למפץ גדול ושהמוסד החינוכי יחזור לימי הזוהר שלו".
דמות חינוכית מרכזית באזור מבטיחה ש"אנחנו מודעים למשבר ופועלים כדי לתקן. הקמנו צוותים ייעודיים ונפעיל תוכניות כדי לצאת מזה מחוזקים. יש לנו את הכוחות ואת האמונה. אני מאמין שהמשבר הזה, שלא מעט אנשי חינוך צפו אותו, יביא לשינוי משמעותית".
בינתיים המוסד החינוכי הקים ועדת איתור למינוי מנהל חדש, אחרי שהאחרון פוטר בין השאר על רקע הפרשה הפלילית.