נתניהו רוצה להכריז "עלה בידי" כמה שיותר מהר: אחרי שראש הממשלה המיועד קיבל כצפוי המלצות מ-64 ח"כים, הנשיא יצחק הרצוג יעניק לו מחר (ראשון) את המנדט הרשמי להרכבת הממשלה ה-37, אבל לפי שעה לא ברור אם תוכניתו להשבעתה במהירות הבזק בשבוע הבא, סמוך מאוד להשבעת הכנסת ה-25 ביום שלישי, תתממש. הסיבה: המשא ומתן הקואליציוני עדיין נמשך, ולמרות ההתקדמות לא ברור אם הצדדים יגיעו להסכמות במהירות הנדרשת.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
בליכוד מחכים לסיים את השיחות עם השותפות בנוגע לחלוקת התיקים ולקווי היסוד ומיד לאחר מכן יתפנה נתניהו לעסוק בענייני מפלגתו. רק לאחר שיתברר אלו תיקים נותרו בידי הליכוד יערוך נתניהו סבב שיחות עם כל חברי הרשימה, ישמע את רצונותיהם ובאותה הזדמנות יערוך איתם תיאום ציפיות לגבי התפקיד שיאיישו.
נכון לרגע זה התפקידים הבכירים שצפויים להישאר בידי הליכוד הם משרד הביטחון, יו"ר הכנסת, שר החוץ, שר המשפטים ושורה של תפקידי שרים נוספים שנחשבים בכירים מעט פחות. תפקיד יו"ר הכנסת נשמע בחדרים הסגורים בליכוד בהקשר של השר לשעבר אמיר אוחנה, אולם הדבר תלוי בין היתר בתפקיד שימלא השר המקורב ביותר לנתניהו, יריב לוין. אם לוין ירצה לחזור לתפקיד הזה, סביר להניח שיקבל אותו. אם לא – אוחנה הוא מועמד לתפקיד יו"ר הכנסת.
באשר לתיקים הבכירים האחרים, על פי תמונת המצב הנוכחית, נראה כי תיק האוצר יילך ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. אם כך, ש"ס של אריה דרעי תקבל את תיק הפנים ואת משרד הדתות שרצתה. על מנת "לפצות" את דרעי על כך שלא יקבל תיק בכיר כמו האוצר, בליכוד בוחנים להעניק לו סמכויות רחבות יותר כשר הפנים, אך לא ברור עדיין באילו סמכויות מדובר. ש"ס צפויה לקבל גם את המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בעוד משרד השיכון לצד ועדת הכספים יילכו ליהדות התורה.
2 צפייה בגלריה
מטה ש"ס
מטה ש"ס
דרעי בחגיגת הניצחון בליל הבחירות. צפוי לחזור למשרד הפנים
(צילום: שלו שלום)
בימים האחרונים, מלבד סבב שיחות הנוגעות לתיקים מתקיימים דיונים גם על קווי יסוד. רוב הסוגיות מוסכמות כולל ההבנה שאת הפרק המשפטי יש להשאיר "רזה" בכוונה, ולא לפרט את הכוונות של הממשלה הנוכחית באשר לשינויים במערכת המשפט. פסקת ההתגברות שהפכה לכותרת של השינויים תוכנס להסכמים, וייתכן שלגביה גם יצוין תאריך יעד מקסימלי לחקיקה. בליכוד מעריכים שניתן יהיה לסיים את כתיבת ההסכמים וליבון הסוגיות עד סוף השבוע הקרוב.