4 צפייה בגלריה
משרד החוץ מארח משלחת מהמדינות הסטאניות
משרד החוץ מארח משלחת מהמדינות הסטאניות
תקווה להעמקת שיתוף הפעולה. משלחת "הסטניות"
משרד החוץ הישראלי מגביר בזמן האחרון את הפעילות הדיפלומטית הישראלית מול מדינות עוטף איראן. כך, בתוך שבועיים ביקרו בישראל באופן חריג שתי משלחות מחמש מדינות ממרכז אסיה ("הסטניות") הסמוכות לאיראן, ושרוב תושביהן הם מוסלמים: קזחסטן, אוזבקיסטן, טג'יקיסטן, קירגיזסטן וטורקמניסטן. המשלחת המרכזית עדיין בארץ, והיום תבקר בהר הבית.
המשלחת הראשונה ביקרה בארץ לפני כשבועיים וכללה 30 איש מתחת לגיל 30, שנחשבים למנהיגות העתיד במדינות האלה וכללה גם בלוגרים ומנהיגים צעירים.
4 צפייה בגלריה
משרד החוץ מארח משלחת מהמדינות הסטאניות
משרד החוץ מארח משלחת מהמדינות הסטאניות
מלחמה בהברחות. הביקור בנמל אשדוד
המשלחת השנייה והמרכזית הגיעה לארץ השבוע בשיתוף פעולה של משרד החוץ עם המשרד האזורי של ארגון UNDOC במרכז אסיה (רשות האו"ם למלחמה בסמים ובפשיעה). מדובר במשלחת מקצועית של 25 פקידים בכירים מחמש מדינות מרכז אסיה בנושאי הגנה על גבולות ומאבק בסמים, בטרור ובפשיעה – שמבקשים ללמוד מהניסיון הישראלי בתחום, ובעיקר לקבל את הכלים שישראל פיתחה למטרה זו.
זאת הפעם הראשונה שמגיעה לישראל משלחת של פקידים בכירים מוסלמים שבאה ללמוד מישראל על המאבק בטרור, הלבנת הון, פשיעה והברחות. נושאים אלה מרכזיים למדינות מרכז אסיה, שניצבות בפני אתגרים משמעותיים בתחום בהקשרי ביטחון לאומי ואזורי.
במסגרת הביקור ייפגשו המשתתפים עם נציגי רשות הסייבר הלאומית, הרשות להלבנת הון, נציגי משרד המשפטים ועוד. חברי המשלחת ביקרו בנמל אשדוד ונפגשו גם עם נציגי המכס ורשות המסים. אתמול הם ביקרו גם בפיקוד דרום, ושמעו שם סקירות על איומי ואתגרי הביטחון של ישראל, וגם הלכו לתעשייה האווירית. המשלחת גם תקיים פגישות במשרד החוץ ותשמע סקירות בנושאי בטחון, איומים, איראן ושיתופי פעולה אפשריים מפי בכירים באגף האסטרטגי ואגף אירו-אסיה ומנציגי משרדי ממשלה נוספים.
חברי המשלחת יקבלו גם תדרוכים בהקשרי בטחון אזורי, לוחמה בטרור, איומיים ביטחוניים ואתגרים אזוריים. היום, כאמור, הם יבקרו בעיר העתיקה ויעלו להר הבית. בין חברי המשלחת נמנים סגן שר הפנים של טורקמניסטן, וכן פקידים בכירים מתחום אכיפת החוק בנושאי מכס והגנת גבולות, מאבק בהברחות, הלבנות הון ומלחמה בטרור.
בישראל מייחסים חשיבות לחיזוק הנוכחות הישראלית באזורים שנושקים לאיראן, כשהמדיניות היא להקיף אותה בבני ברית. גורמים ישראלים אומרים כי יש חשיבה על פעולות בעוטף איראן על מנת להפעיל כל מנוף אפשרי מכל הזוויות שיכול להשפיע על איראן, ויש אוזן קשבת באזור לצרכים הישראליים.
יובל פוקס, ראש חטיבת אירו-אסיה במשרד החוץ, אמר כי "תחושות האיום שלהם נובעת הרבה מאפגניסטן אחרי הנסיגה האמריקנית, אבל לא רקע. זה נוגע גם לסמים, טרור ואיסלאם פונדמנטליסטי, וכאן יש זהות אינטרסים עם ישראל. עד היום היו לישראל שיתופי פעולה במרכז אסיה בעיקר בנושאים של העצמת נשים או מים - ובדרך כלל לא מולטילטרלי".
במשרד החוץ הדגישו כי חיזוק שיתוף הפעולה בין הגורמים המקצועיים בישראל ובמדינות מרכז אסיה חשוב וחיוני להמשך המאבק באיומים ואתגרים המאיימים על היציבות, כמו גם לחיזוק היחסים הטובים בין ישראל וכל אחת מהמדינות המשתתפות בתוכנית. במהלך השבוע ייבחנו דרכים ואפשרויות להעמקה והמשך עבודה משותפת. בישראל מקווים שאחרי שחברי המשלחת יחזרו למדינותיהם ויציגו את הרשמים שלהם – יחל תהליך של העמקת שיתופי הפעולה בשולחנות עגולים וסמינרים משותפים.