בית משפט בפורטו שחרר שלשום (יום ו') ממעצר את יזם הנדל"ן הישראלי-פורטוגלי אלעד דרור (43), אחד מאנשי הנדל"ן הבולטים בפורטוגל. דרור נעצר בשבוע שעבר על ידי המשטרה המקומית בחשד למעורבות בפרשת שוחד גדולה שמסעירה את ליסבון ומככבת בראש מהדורות החדשות בפורטוגל.
1 צפייה בגלריה
אלעד דרור
אלעד דרור
"מעולם לא ביקשתי מאף אדם לעשות משהו לא חוקי עבורנו". דרור
דרור, מנכ"ל חברת פורטרה, נעצר ביום שלישי בחשד ששילם שוחד לסגן ראש העיר גאיה שבמחוז פורטו, פטרוצ'יניו אזבדרו, כדי לקדם פרוייקטי נדל"ן גדולים בעיר בהיקף 300 מליון אירו. בתקשורת המקומית דווח שהוא תכנן לבנות את הבניין הגבוה ביותר בפורטוגל בפרויקט "סקיי ליין" בעיר גאיה - בניין בן 28 קומות שבו יפעלו מלון חמישה כוכבים ומערך דירות שירות יוקרתיות.
בהצהרה שמסר בשבוע שעבר מחוץ לבית המשפט, אמר דרור כי "מבחינתי ומבחינת פורטרה, מעולם לא ביקשתי מאף אדם לעשות משהו לא חוקי עבורנו. אנחנו לא צריכים את זה. יש לנו פרויקטים מרהיבים וברור שאנחנו צריכים את תמיכת העירייה. כל הפרויקטים יבוצעו. פורטרה תשגשג, אולי לא כשאני מוביל אותה".
לפי התקשורת בפורטוגל, מלבד דרור ואזבדרו עצרה המשטרה חמישה חשודים נוספים בפרשה: ז'ואאו לופס, עורך דינו של אזבדרו; פאולו מלאפיה, איש עסקים ויועץ; אמנדיו דיאס, טכנאי בכיר במנהל התרבות צפון; ושני עובדי עיריית פורטו. באשר לדרור, דווח בתקשורת כי מדובר באיש עסקים יהודי שהשתייך לקהילה היהודית של פורטו, שבסיסה בבית הכנסת מקור חיים כדורי. מלבד דרור חשוד נוסף שוחרר למעצר בית ויתר החשודים נותרו במעצר עד תום ההליכים המשפטיים.

"כל מקרה משמש כדי לתקוף את הקהילה היהודית"

מעצרו של דרור עורר סערה בקהילה היהודית והישראלית בפורטוגל. גורמים בקהילה היהודית בפורטו טענו כי ממהלך החקירות היה ברור שאיש העסקים "הולך שולל על ידי נאשמים אחרים במסגרת שיחות ומו"מ בנוגע לפרויקטים נדל"ניים. למרות הלחץ התקשורתי שהופעל על בית המשפט בתיק מורכב זה הנושא את השם 'מבצע בבל', התובע והשופט שניהלו את החקירות היו אמיצים מספיק כדי להורות על שחרורו של איש העסקים".
הקהילה היהודית בעיר מזועזעת מכך שעניין יהדותו של דרור היה מקור העניין המרכזי בו. נשיא הקהילה, גבריאל סנדרוביץ', אמר כי "מבין ששת העצורים האחרים אין לנו מושג מי מהם קתולי, פרוטסטנטי או מוסלמי, אך כל המדינה יודעת כי אחד העצורים, הוא, אשתו וחמשת ילדיו - הם יהודים. פרסום זה עלול לגרום מבוכה רבה לאותם ילדים בבית הספר, שם חשוב היה להם לשמור על פרופיל נמוך לגבי מוצאם. נראה כי אביהם נעצר באופן לא הוגן, שכן הוא כבר שוחרר, וזאת למרות הלחץ שהתקשורת הפעילה".
לדברי סנדרוביץ', "ללא קשר לעסקאות הנדל"ן שעל הפרק, כל מקרה ספציפי משמש כדי לתקוף את הקהילה כולה. הספרדים מוצגים כמהגרים שפורטוגל אינה זקוקה להם. אפילו ראש המוסד לשעבר כבר הופיע בעיתונים הקשורים לטריקים לכאורה של ויקיפדיה. דירקטוריון הקהילה היהודית בפורטו כבר הודיע למשפחתו של דרור שנעזור להם בכל מה שיצטרכו".
בנוסף, בעיתונות הפורטוגלית דווח כי דרור הוא פורטוגלי וכי אשתו ושותפיו לעסקים, כולם ישראלים, הממתינים לקבלת אזרחות פורטוגלית, לאחר שקיבלו אישור מהקהילה היהודית בפורטו. "כולנו תחת מתקפה", אמר אחד ממקורביו של דרור. "השמות שלנו מופיעים בעיתונים. כולנו מקושרים לדברים רעים. אף אחד מעולם לא הודה לנו על המשרות וההשקעה של 800 מיליון שהבאנו לפורטוגל, ואף אחד לא הודה לקהילה על מה שהיא עושה כל יום בנוגע לחינוך של בני נוער פורטוגלים".