בהפגנות נגד המהפכה המשפטית חוזר על עצמו שוב ושוב מיצג "סיפורה של שפחה", שהצליח להכות גלים בארץ ובעולם ולהפוך לסמל המחאה. במהלך פאנל הנשים שמובילות מהפכה בישראל, כחלק מוועידת הנשים של המדינה של ynet ו"ידיעות אחרונות", דיברנו על השלכות המהפכה על זכויות הנשים - וגם על המאבקים שנותרו בדרך לשוווין.
2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
מימין לשמאל: יעל שרר, מעין ארזי מלינרסקי, עדי צברי ומורן זר קצנשטיין
(צילום: אביגיל עוזי)
מורן זר קצנשטיין, מייסדת "בונות אלטרנטיבה" שאחראיות על צעדת השפחות במחאות ברחבי הארץ, אמרה כי המאבק יצא לדרך על רקע ביטול התרת ההפלות בארצות הברית, והחשש שהחלשת בג"ץ בישראל תוביל לתמונה דומה גם כאן. "הבנו שאנחנו חייבות 'להיכנס לאירוע', כי אחרת לא יהיה מי שיגן עלינו", אמרה. "זו הסיבה לדעתי שבגללה הרבה מאוד נשים נכנסו לתמונה".
"בתחילת הדרך באנו בחולצות אדומות ובשלטים אדומים כדי להתריע, לא היה את היצג וזה לא יצר הד גדול", סיפרה. "זה היה עוד משהו כמו סקטורים אחרים. ובאמת היה איזשהו רעיון שמישהי זרקה לבונות אלטרנטיבה, ועוד כמה הרימו את זה". לדבריה, למחאה הצטרפו נשים מיותר מ-70 ערים ומקבוצות שונות, והוסיפה: "זה בכל הארץ, אנחנו רואות התעוררות במקומות מטורפים כי מדובר באמת אוניברסלית מאוד בסיסית - ייצוג, מניעת אפליה ואלימות נגד נשים. הרי גם נשים חרדיות ודתיות מעוניינות שיהיה ייצוג. אני יכולה להבין את מי שפחות מתחברת למיצג של סיפורה של שפחה, אבל יש פעילויות אחרות שעשינו שאפשר להתחבר אליהן. אנחנו גם עושות מעגלי שיח ומסבירות את השפעות המהפכה המשפטית, אז יש מגוון של פעילויות שאפשר לקחת בהן חלק. לא חייב לצעוד עם הגלימה והכובע".
"לא דמיינתי שזה יהיה ככה, שזה מה שיקרה", הוסיפה. "יש עשרות אם לא מאות נשים ששגרת החיים שלהן השתנתה לחלוטין. נולדו פה מנהיגות וזה משהו שאנחנו צריכות למנף. זו ההזדמנות הכי גדולה בעיניי, ומה שאני משקיעה בו הכי הרבה משאבים".
מעין ארזי מלינרסקי, מנכ"לית עמותת "שוות", דיברה על הייצוג החסר של נשים בממשלה - ואמרה כי "כל מה שקורה עכשיו כבר מסדר את עצמו לעוד שנים קדימה, כי ילדה שרואה היום שאין לה על מי להסתכל - כי אין נשים בממשלה או במשרדיה - כבר לא תציב לעצמה יעד כזה. יש מסרים בלתי-מילוליים שהמציאות פשוט מעבירה לנו מבלי שאנחנו שמות לב. זה מחלחל מתחת לעור, לתוך התפיסות שלנו. אנחנו עובדות עם נערות ורואות את הפערים, ואם לא נמשוך את העגלה הזו קדימה ונשנה את התפיסות, נשפיע ונרענן אותן - הדור הבא בטח ובטח שלא יילך בעקבותינו".
2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
"הנשים שיוצאות לרחובות - נקודת אור". עדי צברי
(צילום: יאיר שגיא)
עדי צברי, מנכ"לית החברה למוסדות חינוך ותרבות בתל אביב יפו, אמרה כי המהפכה המשפטית "נתנה לנשים סטירה מצלצלת", והוסיפה: "זה משפיע על כל האוכלוסייה, כי כשיש שוויון אז כולם מרוויחים. בוודאי שאנחנו קיבלנו סטירה ואם אמרנו שאולי הרכבת קצת הלכה קדימה, אז עכשיו היא מידרדרת לאחור. המהפכה המשפטית פתחה לנו איזה חרך קטן, שדרכו אנחנו יכולות להסתכל על העתיד ולראות מה עלול לקרות פה אם החקיקה הזו תושלם".
לדברי צברי, מחאת הנשים בהפגנות נגד המהפכה המשפטית נותנת לה תקווה. "לראות נשים שקמות ומביעות את דעתן ויוצאות לרחובות, וגם מובילות את המחאה הזו, זו נקודת אור", אמרה. "בכל משבר יש גם הזדמנות, ואולי זו תהיה ההזדמנות שלנו".
היא סיפרה כי בתל אביב פועלות מאות תוכניות של חינוך לליברליות ולפלורליזם, והוסיפה כי "תל אביב יפו היא עיר שהיא אור עבור הסיפור הזה. יש קברניטים וראש עיר שמוביל את הערכים האלו והאג'נדה הזו. אנחנו פועלים כל היום ולאור השלושה חודשים האחרונים גם יזמנו צורות נוספות של תוכניות כדי לחבר את הנוער, אגב לאו דווקא לאיזושהי אג'נדה - אלא פשוט שהנוער יקום ובני ובנות הנוער יהיו שם. שהם יתחברו לאירוע הזה. זו המדינה שלהם והעתיד שלהם, ומה שאנחנו מנסים לעשות - לא רק דרך מוסדות החינוך אלא גם באמצעות ארגונים אחרים - זה לתת להם את המסד של מהי חברה אזרחית תקינה, מהם יחסים אזרחיים תקינים ומהי דמוקרטיה. אנחנו מסבירים מה זה להתחנך בערכים דמוקרטיים. אני פועלת אקטיבית בנושא הזה בשלושת החודשים האחרונים".
מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר, אמרה כי יש לה ביקורת רבה על מושב הכנסת שהסתיים לאחרונה - שבמהלכו לא קודמו כלל נושאים שחשובים לנשים, והדגש העיקרי הלך למהפכה המשפטית. "אף אחד לא טרק לי את הדלת במשרדי הממשלה", אמרה. "אני מוכנה להכיר בכך שיש נושא אחד שחשוב לממשלה, ואפשר להסכים או לא להסכים, אבל עוד דברים הם חשובים. לא יכול להיות שזה יתפוס את רוב תשומת הלב ודברים לא יקודמו. דווקא בתוך משרדי הממשלה פחות נתקלתי בבעיה הזו, כי יש שם אנשי מקצוע שהמשיכו לקדם את התוכניות והגורמים הפוליטיים פחות הפריעו. אני מקווה שנראה שהשרים מתחילים לנהל את ענייני משרדם ולא רק להתמקד בנושא אחד. זה פחות נכון שלטונית בעיניי".
היא הוסיפה כי יש התקדמות ורצון טוב במשרדי הממשלה. "אנחנו ממש לא איפה שהיינו לפני עשר שנים", אמרה. "הייתי אתמול בפגישה עם חמישה משרדים שונים על תלונות בגין עבירות מין ואיך משפרים את התהליך, ויצאתי מלאת תקווה ומרוצה. שומעים אותנו ונעשים שינויים בשטח, חלק מהדברים כבר מיושמים". כשנשאלה אם הפוליטיקה מפריעה לתהליכים החיוביים לקרות, ואמרה כי היא לא רוצה לצאת בהצהרות גורפות - אך "יש מי שלא הקדיש מספיק זמן לנושאים האלה וחבל, כי יש מדינה לנהל. המשרדים והדרג הפוליטי נמצאים בנתק אחד מהשני. אני רואה את זה בפגישות ולא ככה זה צריך להתנהל, וחוויתי גם ממשלות ימין וגם שמאל. דבר כזה לא היה".