2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
כיתה בבית הספר ארזים בתל אביב
(צילום: רויטרס )
בלילה שבין חמישי לשישי הודיעו ראש הממשלה ושר הבריאות כי המתווה לסיום הבידודים לתלמידים ביישובים הירוקים ייצא לדרך כבר היום (יום ראשון). בכך הוכרעה המחלוקת בעניין בין נפתלי בנט לבכירי משרד הבריאות, שאמרו כי הנושא ייבדק, אך דרשו קודם לסיים את הפיילוט בעניין כדי לגבש "המלצה אפידמיולוגית אחראית ושקולה". למרות שהתוכנית תצא לדרך באופן רשמי היום - בפועל היא תחל רק בימים הקרובים בשל הצורך להצטייד בכמיליון ערכות בדיקת אנטיגן ולעדכן את 127 ראשי הרשויות.
שתי נקודות חשובות שאותן יש להדגיש הן שהפטור מבידוד חל רק על שהייה בבית הספר והגעה אליו וממנו - והתלמידים לא יורשו לצאת מבתיהם לשום מטרה אחרת אחרי שעות הלימודים. כלומר, התלמידים לא יורשו להיפגש עם חברים מחוץ לבית הספר ולא להשתתף בחוגים ובתנועות נוער ובכל פעילות אחרת מחוץ לבית.
בנוסף, עובד הוראה ללא תו ירוק שבא במגע עם חולה מאומת יכול להשתתף במתווה באופן זהה לתלמידים - למעט באותם ימים שבהם הוא מחויב ממילא לבצע ולהציג תוצאת בדיקת אנטיגן שלילית בכפוף לתקנות של המוסד החינוכי (כל 84 שעות בתחנת מד"א). אז מהי "הכיתה הירוקה"? בכמה יישובים תחול התוכנית, איך היא פועלת ולמי היא מיועדת? ynet עושה סדר.
מהי "הכיתה הירוקה" ואיך פועלת התוכנית? מדובר במודל שמתמקד ביצירה של סביבת לימודית בריאה ונועד להבטיח את רצף ושגרת הלימודים. התוכנית פועלת בבית הספר במקרה שבו התגלה מאומת לקורונה. אותו מאומת ייכנס מיד לבידוד, כשהתלמידים וצוותי החינוך האחרים יוכלו להיבדק במשך שבעה ימים. מי שיימצא שלילי יחזור ללימודים, ומי שיימצא חיובי - ייכנס לבידוד. מי שלא ירצה להיבדק כלל ייכנס גם הוא לבידוד. מחלימים ומחוסנים לא יידרשו לבדיקה ולבידוד. הבדיקה הראשונה והאחרונה תהיינה בדיקות PCR וכל הבדיקות האחרות ביתר הימים תהיינה מהירות (אנטיגן).

למי מיועדת התוכנית? התוכנית מיועדת לבתי ספר שבהם לומדים בשכבות א'-ו'. גני הילדים אינם חלק מהתוכנית.
האם תלמידים מ"כיתות ירוקות" שבהן התגלה מאומת יוכלו להשתתף בחוגים ובפעילויות אחרי שעות הלימודים? לא. הפטור מבידוד נוגע לשעות הלימודים בבית הספר בלבד. התלמידים לא יורשו לצאת מבתיהם לשום מטרה אחרת אחרי שעות הלימודים, גם אם קיבלו תוצאת בדיקת קורונה שלילית. כלומר, התלמידים הללו לא יורשו להיפגש עם חברים מחוץ לבית הספר ולא להשתתף בחוגים ובתנועות נוער ובכל פעילות אחרת מחוץ לבית.
בכמה יישובים ירוקים תחול התוכנית? הכיתה הירוקה תחול ב-127 יישובים ירוקים.
נכון ליום חמישי, אלו הערים הירוקות בישראל: תל אביב, חיפה, פתח תקווה, אשדוד, גבעתיים, גבעת שמואל, נשר, רמת השרון, הוד השרון, מודיעין-מכבים-רעות, קריית אונו, פרדס חנה-כרכור, כפר סבא, קריית שמונה, רמת גן, נהריה, קריית ביאליק, קריית מוצקין, הרצליה, כרמיאל, קריית ים, אור עקיבא, ראשון לציון, חולון, יהוד, חדרה, אילת, יבנה, רחובות, אריאל, נס ציונה, אשקלון, מגדל העמק, טירת כרמל, רעננה, יקנעם עילית, קריית אתא, באר יעקב, אלעד, כפר יונה ולוד.
איך אפשר לדעת באילו מ-127 הרשויות מתחילה התוכנית? על תחילת התוכנית תצא הודעה מסודרת, שכן היא כרוכה בהסכמת הורים. בכל מקרה, ההחלה של התוכנית תהיה הדרגתית.
כמה תלמידים לומדים ביישובים אלה? מדובר בכ-400 אלף תלמידים (ללא פטורי בידוד) ב-1,431 מוסדות חינוך.
היכן מתבצעות הבדיקות? הבדיקה של היום הראשון והבדיקה של היום האחרון - שתיהן בדיקות PCR (מטוש) - יתבצעו במתחמי פיקוד העורף וקופות החולים בקהילה, ויתר הבדיקות המהירות (אנטיגן) יתבצעו בבית.
האם חשיפת הכיתה לתלמיד שקיבל תוצאת בדיקת PCR "חיובית-גבולית" תגרום לכיתה להיכנס למתווה של כיתה ירוקה? במקרה כזה התלמיד שקיבל תוצאת בדיקת PCR "חיובית-גבולית" יידרש לבצע בדיקה חוזרת ולשהות בבית עד לקבלת התוצאה של הבדיקה החוזרת. עד אז תתחיל הכיתה לבצע בדיקות אנטיגן. אם התלמיד ייצא חיובי גם בבדיקה החוזרת - תפעל הכיתה לפי המתווה של כיתה ירוקה.
במקרה של תלמיד מחלים שנבדק למרות שלא נדרש ונמצא מאומת, האם הכיתה שלו תיכנס למתווה "הכיתה הירוקה"? ככלל, מחלימים אינם משתתפים במודל הבדיקות של הכיתה הירוקה משום שהם פטורים מבידוד. ככל שמדובר במחלים שחלפו יותר משלושה חודשים מהרגע שחלה, יש חשש לתחלואה חדשה ולכן כיתתו של אותו תלמיד תיכנס למתווה "כיתה ירוקה".
מהי כמות המאומתים הנדרשת שבהם נסגרת כיתה ירוקה? אם ישנם ארבעה מאומתים באותו יום, הכיתה נכנסת אוטומטית לבידוד. אם הדבר מתרחש יום אחרי יום, יתקיים דיון פרטני בנושא ותתקבל החלטה.
האם תלמיד שנדרש לבידוד במקרה של חזרה מחו"ל או שהיה במגע עם מאומת בקהילה, יכול להשתתף במתווה? לא. התלמיד אינו יכול להשתתף במתווה ה"כיתה הירוקה".
האם תלמידים מאותו בית הספר הלומדים בקבוצות מעורבות כגון צהרון, הקבצות - לרבות בהסעות ובתנועת נוער הפועלת אחר הצהריים - יכולים להשתתף במתווה "הכיתה הירוקה"? כן. במקרה של תלמיד מאומת באחת מהקבוצות המעורבות, הכיתה אליה שייך התלמיד המאומת וכל התלמידים שהיו במגע איתו יעברו למתווה "כיתה ירוקה".
האם כיתת חינוך מיוחד או כיתה שבה תלמידים עם מוגבלויות יכולה להשתתף במתווה "הכיתה הירוקה"? כן. הדבר ייעשה בהתאם לשיקול הדעת של מנהל בית הספר ובהתאם למידת יכולתם של התלמידים הללו לשתף פעולה ולבצע בדיקות.
האם עובד הוראה ללא תו ירוק שבא במגע עם מאומת יכול ללמד בכיתה הירוקה ו/או בכיתות שאינן ירוקות? כן. כפי שצוין, הדבר יתאפשר בתנאי שהוא עומד בתקנות ובנהלים של הצגת בדיקת אנטיגן שלילית. הוא יוכל ללמד בכיתות הירוקות וגם בכיתות שאינן ירוקות, בדומה לתלמידים בכיתה ירוקה הרשאים ללמוד עם תלמידים אחרים בקבוצות למידה מעורבות, שאינם בהכרח חלק מהכיתה הירוקה.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקת קורונה לילדים בירושלים
בדיקה כל יום במקום בידוד. בדיקת קורונה לילדה בירושלים
(צילום: EPA)

"לתת שקט נפשי להורים"

ביום שישי בבוקר כתב בנט: "אחרי כמעט שנתיים של בידודים אינסופיים בבתי הספר ושיבוש של שגרת החיים, הילדים וההורים ייהנו מקצת ודאות. הצעד הזה מתאפשר כי נלחמנו בדלתא, הורדנו את התחלואה, וכעת ניתן להקל, בזהירות, על ההורים והילדים".
בדיון השתתפו שר הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד החינוך, פרויקטור הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור, מפקד פיקוד העורף, עוזר שר הביטחון להתגוננות וגורמי מקצוע נוספים. ההחלטה התקבלה על רקע נתונים ראשוניים של פיילוט "הכיתה הירוקה" שפורסמו בשבוע שעבר, ומהם עלה כי רק ב-15 כיתות מתוך 129 שנבדקו נמצא יותר מתלמיד אחד חיובי לקורונה.
מנתונים שפרסם ביום רביעי משרד הבריאות עולה כי מספר התלמידים הנמצאים בבידוד ממשיך לרדת ועומד כעת על 90,539. 17,051 תלמידים מוגדרים חולים פעילים ו-73,488 נמצאים בבידוד כיוון שהיו במגע עם מאומת לקורונה או בשל סיבות אחרות. לפני חופשת סוכות היו כמה ימים שבהם כ-150 אלף תלמידים היו בבידוד בו זמנית ולכן הם לא יכלו להגיע ללימודים.
הכיוון הסתמן כבר בתחילת השבוע שעבר, כשבנט אמר לצוות המשותף של משרדי הממשלה במאבק נגד הקורונה: "במסגרת החשיבה המחודשת ועל רקע צליחת הגל הרביעי - המספרים צונחים כל יום - אני מבקש למצוא פתרון להקדמת הפטור מבידודים לתלמידים בערים ירוקות כבר לשבוע הבא. לא לחכות עד 15 באוקטובר אלא להציג משהו חכם ויעיל עוד לפני. העקרון הוא: בדיקות במקום בידודים".
בנט אמר כי הוא "רוצה לתת שקט נפשי להורים שיוכלו לצאת לעבודה ולשלוח את הילדים לבתי הספר, ולסיים את תקופת חוסר הוודאות. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו למגמת תחלואה יורדת, ומצד שני לא לאפשר הדבקות המוניות. יש כאן איזון עדין". בעקבות דבריו ציינו במשרד הבריאות כי "גורמי המקצוע פעלו עד כה לבחינת הנושא בהתאם להחלטה שאישר הקבינט".
פורסם לראשונה: 23:01, 09.10.21