בעצרת השבועית בכיכר החטופים בתל אביב התכנסו אמש (שבת) אלפי בני אדם, לציון שבוע נוסף ללא 133 החטופים והחטופות שעדיין בשבי חמאס בעזה, רגע לפני פסח. בעצרת נאמה גם בתו של המרגל אלי כהן, שגופתו נמצאת בסוריה מאז הוצאתו להורג ב-1965. "לא היו מאמצים עליוניים להביאו לקבורה בארץ", אמרה סופי כהן בן דור. "כשגורל משפחות החטופים נקשר, בנסיבות כה כואבות בגורל משפחתי, אני פונה לראש הממשלה - שחרר אותם עכשיו".

בתו של כהן הוסיפה: "חמאס לא מורתע. את אבי לא הסכימו הסורים לשחרר באף מחיר שהמדינה הציעה, אבל את השבויים של היום מציעים לשחרר - במחיר שאנחנו יכולים לעמוד בו".
"גופתו של אבי עדיין מוחזקת, כ-60 שנה, במקום לא ידוע בסוריה. ישראל לא יצרה את ההזדמנות הנאותה להחזיר את גופתו לארץ. היו ניסיונות, אבל אני לא יכולה להגיד שהיו מאמצים עליוניים להביאו לקבורה בארץ. כך הם החיים, תמיד משהו בוער יותר במדינתנו. הובטחו הבטחות, פוזרו סיסמאות, וכולם מתכבדים בזכרו. אבל האור כבה על זכרו ביום שאחרי האזכרה. לגדול בלי אבא היה עבורי לחיות בצל האסון כל חיי", אמרה כהן בן דור.
"חמאס לא מודה בתבוסה. הם פסיכופתים תאבי דם. ניסיון לתפוס את סינוואר המוקף בחטופים יביא אסון על כולנו. כעת, חיי החטופים שווים אין קץ. יותר ממותו של סינוואר. כפי שאמר תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר, תג המחיר על ראשם של החטופים ידוע לך. ראש הממשלה, צריך לשחרר את החטופים היום. שלם את המחיר, זוהי דרישתנו. את החמאס נחסל ביום אחר, בתנאים אחרים, בהצלחה רבה יותר. ידך על החרב המונחת על צוואר החטופים, אתה עורך את משפט שלמה העכשווי והברירה בידך".
4 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים ונגד הממשלה בשער בגין של בסיס הקריה
הפגנה להחזרת החטופים ונגד הממשלה בשער בגין של בסיס הקריה
צעדה בקפלן, אמש
(צילום: שמוליק דודפור)
4 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת השבויים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת השבויים בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת השבויים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת השבויים בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
ברחוב קפלן בתל אביב, גם שם התכנסו אלפים - בקריאה להחלפת הממשלה ולשחרור החטופים, נאמו אמש רובי וחגית חן, הוריו של איתי חן, שגופתו נמצאת בשבי חמאס. "מלא את חובתך המוסרית, הערכית והיהודית להחזיר את איתי שלנו לקבורה בישראל, כגיבור כפי שהוא ראוי לה. למשפחה שלך יש קבר בשביל יוני, גיבור ישראל, גם אנו רוצים קבר", אמר האב. "ביבי, לפני יותר מ-4 חודשים, הבטחת לנו המשפחות שעוד קצת לחץ צבאי נוסף וסינוואר יתחנן לחתום על עסקה. איפה העסקה שדיברת עליה? בעזה בינתיים משתזפים בים. נכשלת ובזבזת את האשראי הצבאי והמדיני שארה"ב וגרמניה נתנו לך. 
"עכשיו, תסתכל למשפחות החטופים ולעם ישראל בעיניים ותגיד שיש לנו סדרי עדיפויות חדשים: החטופים בראש. החטופים בראש סדר העדיפויות. אנחנו נחגוג את הפסח הזה עם כיסא ריק של איתי שלנו. לא נשב שבעה, כי איתי חטוף בעזה".
כמדי שבוע, לאחר ההפגנה בקפלן החלו המפגינים לצעוד ברחוב וקראו קריאות למען השבת החטופים ונגד נתניהו, בין השאר - "מי שהפקיר חייב להחזיר".
4 צפייה בגלריה
סמל איתי חן ז"ל
סמל איתי חן ז"ל
איתי חן ז"ל. המשפחה תשמור כיסא ריק
(צילום: דובר צה"ל)
בתוך כך, מטה משפחות החטופים שיגר אמש מכתב לחברי קבינט המלחמה בבקשה לפגישה דחופה. "כבר 200 ימים שכלום לא אותו דבר", כתבו. "חג החירות לא ייחגג השנה בישראל. לפני ערב פסח, אנחנו מצפים להיפגש איתכם - אחרי חודשים ללא פגישה רשמית. אנו דורשים לשמוע מהו סדר העדיפויות חצי שנה לאחר תחילת המלחמה. המו"מ מתקיים? מתי תתקיים יציאת עזה שמדינת ישראל זקוקה לה בשביל להתחיל בתהליך השיקום והריפוי?".
בהפגנה לשחרור החטופים נוספת, בכיכר פריז בירושלים, איל אשל, אביה של רוני שנהרגה בטבח בבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר, אמר כי "הבנות דיווחו והתריעו ורשימה ארוכה מידי של אנשי פיקוד ומטה לא עשו מאומה. הם לא ראויים ללבוש את מדי צה"ל. ב-7 באוקטובר הכול התפוצץ לנו בפנים כי הממשלה והצבא חולים, והם חולים בחטא היוהרה".
הוא הוסיף: "פסח מתקרב והחג הזה מסמל יציאה מעבדות לחירות, והשנה זה רלוונטי בכמה מישורים. החטופים שלנו: שייצאו כבר לחירות. העם שלנו: שישתחרר סוף-סוף מהעול של העומד בראשו. המדינה שלנו: שתשתחרר מכבלי הרוע והרשע של חמאס, חיזבאללה ודומיהם. אני דורש שהלקחים יופקו, האשמים יישאו באחריות, ודברים ישתנו".
לאחר ההפגנה בכיכר פריז קיימו המפגינים צעדת מחאה לבית הנשיא תחת הכותרת: "קריאה לבחירות ולהחזרת החטופים".
שחר מור, האחיין של החטוף אברהם מונדר, תקף את ראש הממשלה נתניהו, ואמר במחאה בבאר שבע כי "איפה הוא כשהמדינה בוערת? כשהחטופים נהרגים בשבי מאש כוחותינו, מאש האויב, מאש הייאוש והחולי. באיזה בית ישן ראש הממשלה כשמאות אלפים עקורים מבתיהם, חייהם מתפוררים, לחלק גדול מהם אין בית לחזור אליו. לאן המדינה שלנו צועדת בהובלתם של בעלי תפקידים כושלים ובהנהגתו של ראש ממשלה פחדן?".
פורסם לראשונה: 21:01, 20.04.24