ערב בג"ץ דרעי, הציג שר המשפטים יריב לוין את הרפורמה שלו במערכת המשפט. בין היתר הוא הודיע על תוכניות ממשלת נתניהו השישית לחוקק פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, לבטל את עילת הסבירות, לשנות את אופי תפקיד היועצים המשפטיים ולהכניס "נציגי ציבור" במקום אנשי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים. מי שהשמיע קול זעקה הבוקר (חמישי) הם אנשי מערכת המשפט.

רפורמת לוין - כתבות נוספות

בריאיון באולפן ynet עו"ד ששי גז, חבר ותיק בלשכת עורכי הדין, אמר כי "צריך לעשות הרבה מאוד תיקונים, וחבל שלא עשו אותם עד היום. יש לי הרבה ביקורת וביקורת חריפה על בתי המשפט. אבל, יש הבדל בין לתקן לבין להרוס. והתוכנית שהוצגה אתמול באה להרוס, לא לתקן". לדבריו, "אנחנו צריכים, כשבודקים את מה עושים בשביל בית המשפט, צריך לראות מה טוב לציבור, לא מה טוב לממשלה, אלא האם זה טוב לי ולך".

4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין, אמש בכנסת
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
עו"ד ששי גז. "התוכנית באה להרוס, לא לתקן"
עו"ד ששי גז. "התוכנית באה להרוס, לא לתקן"
עו"ד ששי גז. "התוכנית באה להרוס, לא לתקן"
(צילום: עידו ארז)
"יש מה לתקן", הוא הבהיר, "יש לי ביקורת על בית המשפט העליון, שהיה אקטיבי מדי, שנכנס אולי לשטחים לא לו. וביקורת היא חיובית וטובה. אבל מפה ועד מה שמציע שר המשפטים, אתם באמת רוצים שנגיע למדינה אחרת? מה, אתם באמת מאמינים שדמוקרטיה זה רק שלטון הרוב? מה, אתם מאמינים שהדמוקרטיה זה רק מי בוחר בקלפי? לא. דמוקרטיה זה גם לשמור על אלה שלא בחרו בשלטון הרוב".
מנגד, עורך דין אייל בסרגליק, שהגדיר את עצמו "ליכודניק" בעבר ואף היה מעוניין להתמודד בפריימריז לרשימת המפלגה לכנסת, אמר כי "הרפורמה במערכת המשפט היא רפורמה מבורכת ולא רק זאת, גם העם בחר בין השאר את המפלגה ואת הקואליציה הנוכחית בכך שהוא החליט שאחד מהדברים המרכזיים בבחירות האחרונות היתה הרפורמה במערכת המשפט".
לדבריו, "זה באופן כללי חלק מדמוקרטיה וצריך לקבל את בחירת העם. השר לוין למעשה נותן את המשנה שלו שהייתה גם המשנה שלו כשהוא היה בלשכת עורכי הדין". הוא הסביר מדוע אינו מוטרד: "השר לוין אומר: 'אני מתכוון לקיים דיאלוג עם כולם. אני רק רוצה שהדיאלוג יהיה אצלי, אצלי בכנסת, אני אזמין את כולם, אני אדבר, אני לא קבעתי כלום'. לגבי ביטול עילת הסבירות, יהיה מעניין לראות מה יבוא במקום".

4 צפייה בגלריה
עו"ד אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק
"רפורמה מבורכת". עו"ד אייל בסרגליק
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
פרופ' סוזי נבות
פרופ' סוזי נבות
"זה סוג של הפיכה שלטונית". פרופ' סוזי נבות
(צילום: ורדי כהנא)
הפרופ' למשפטים סוזי נבות, סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, התנגדה נחרצות לדברי עו"ד בסרגליק. "אנחנו כנראה חיים כל אחד מאיתנו במדינה אחרת. משום שמה שמוצע לפנינו זה לא בדיוק 'רפורמה' ולא 'תיקון' ולא 'שינוי'. זה סוג של הפיכה שלטונית, מדינת ישראל אם הדברים האלה שהוצגו אם הם יעברו כפי שהם, אז היא לא תהיה המדינה שאתה ואני רוצים לחיות בה", אמרה.
לדבריה, "מה שמסתתר מאחורי הרעיון הזה זה שהשלטון כרגע רוצה כוח בלתי מוגבל. הם אומרים: 'אנחנו לא רוצים הגבלות של כוח', 'אנחנו לא רוצים שבית המשפט יגיד לנו שהחלטות שלנו, גם אם הן קיצוניות לחלוטין, לא סבירות' ו'אנחנו לא רוצים שבית המשפט יבטל חוקים בגלל שהם פוגעים בצורה קיצונית בזכויות האדם, אנחנו רוצים כוח מוחלט'. צריך לזכור - אין פה שום שיח על איזון של רשויות. בכל מדינה בעולם הכוח השלטוני מוגבל".
היא הסבירה: "זה נכון שהשלטון נבחר כדי לקדם את האג'נדה שלו, וכדי לשלוט וכדי למשול, אבל הוא לא יכול לעשות כל דבר שהוא רוצה. הוא לא יכול לבטל למשל את האופי של המדינה. ישראל היא מדינה שונה, אין שום מדינה שדומה לנו. לנו אין חוקה שמגבילה את הכוח של המחוקק... אין לנו ביזור של הכוח, אין לנו שני בתים בכנסת כמו שני בתים בפרלמנט במקומות שונים בעולם".
עם זאת הבהירה פרופ' נבות: "זה לא אומר שאין מה לתקן במערכת. יש המון מה לתקן. הייתי מצפה מהשר לוין לבוא ולהגיד: 'רבותיי, אני שם פה דגל, שדבר ראשון שצריך לטפל בו זה מה שמפריע לאזרח'. למשל, העובדה שהוא נתקל בהליכים שהם בלתי נגמרים בבית המשפט. התהליכים שלנו הם ארוכים, הם לא סבירים בצורה קיצונית".

עורכת הדין רלי אבישר רווה, מומחית למשפט פלילי ויו"ר הוועדה לעניינים פליליים במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין, אמרה כי זה "בוקר מאוד מאוד מטריד". לדבריה, "צריך להבין שיריב לוין הוא משפטן והוא לכאורה הציג 'רפורמה', אבל מדובר פה בפגיעה אנושה לדמוקרטיה, הרפורמה שהוא הציג היא נעדרת בכלל מערכת איזונים ובלמים, היא שופכת את התינוק עם המים". היא ציינה: "יכול להיות שיראו עורכי דין מפגינים ברחובות, צריכה להיות מחאה".
עו"ד דוד מנע, איש הליכוד וחבר כנסת לשעבר, אמר כי הוא חולק על דבריה. "אני בהחלט תומך ברפורמה הזו. לא בכולה ולא 'as is'. אני בהחלט תומך ברפורמה הזו כי הליכוד הלך לבחירות, יחד עם המפלגות ואמר: אנחנו נדרוש רפורמה, אנחנו נעשה רפורמה, זה היה הטיקט של הליכוד והם זכו ברוב", הסביר. "אף אחד לא יחסל את הדמוקרטיה, זה לא יהרוס את מערכת המשפט. יש דברים שצריך לשבת ולדבר עליהם".
עו"ד גל לברטוב, שהיה ראש המחלקה הבינלאומית בפרקליטות, אמר: "אנחנו נמצאים במלחמה על הישרדותה של מדינת ישראל. הישרדותה של מדינת ישראל, קודם כל כמדינה דמוקרטית. וגם הישרדותה הפיזית של מדינת ישראל. תפיסת העולם של יריב לוין כבר הרבה מאוד שנים, היא תפיסת עולם של דיקטטורה. אין הפרדת רשויות. אנחנו נמנה בובות בתור פרקליטים ושופטים, נמנה בובות בתור יועצים משפטיים ונעשה כל מה שנרצה. זה מאוד חשוב, אנחנו לא נשרוד. מדינה שהיא לא מדינה דמוקרטית, שפוגעת במיעוטים שלה, היא לא תשרוד".
עו"ד עופר ברטל הבהיר בתחילת דבריו כי "מערכת המשפט לא מושלמת, היא לא מושלמת לחלוטין". לדבריו, "יש הרבה מאוד דברים שיכול להיות שבית המשפט העליון הגזים בהם. אבל מה שאנחנו רואים עכשיו זה משהו אחר לחלוטין, זה עולם אחר. אנחנו רואים פה עבודה בריונית של שר המשפטים. זה הרבה יותר ממכתב איום, זה איום על השולחן, זאת התנהגות בריונית של שר המשפטים".