לבטל את הקצאת כל הכספים הקואליציוניים, להוריד מסדר היום את החלת רפורמת "אופק חדש" בבתי ספר חרדים, לקצץ באורח מיידי את שכר הבכירים במגזר הציבורי. ל-ynet נודע כי אלה הצעדים שדורשת קבוצה של אנשי ימין ותקשורת בולטים, במכתב יוצא דופן לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
על המכתב, שיזם המו"ל רותם סלע, הבעלים של הוצאת "סלע מאיר" ומי שהוציא בשעתו את ספרו האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, חתומים דמויות בולטות ומוכרות, בין היתר לצופי ערוץ 14: אראל סג"ל, ד"ר גדי טאוב, ד"ר רן ברץ, ד"ר אודליה מינס, עמיעד כהן מנכ"ל קרן תקווה, ארז תדמור ותא"ל במיל' דני ון בירן. בתשובה לשאלה, החותמים הבהירו שמכתבם אינם מתואם עם נתניהו או עם גורם כלשהו אחר במערכת הפוליטית.
6 צפייה בגלריה
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ' לא חוזר בו מהקפאת הכספים לרשויות הערביות: "לא נבהל מהמתקפות"
סמוטריץ'. עד עכשיו הוא מסרב להקפאה מוחלטת של כל הכספים הקואליציוניים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
סמוטיץ' השיב לשאלת ynet בנוגע למכתב בישיבת הסיעה של הציונות הדתית: "אנחנו מקצצים בכספים הקואליציוניים, קיצוץ הכי גדול שהיה. אף תחום במדינת ישראל לא חווה קיצוץ כזה".
המכתב של אנשי הימין והתקשורת הוא הלחץ המובהק ביותר מימין על שר האוצר להסכים להקפאה גמורה של כספים קואליציוניים, עניין שהוא מסרב להסכים לו מאז פרוץ המלחמה. "ב-7 באוקטובר, התרחש הפוגרום הרצחני ביותר מאז השואה, וכפה עלינו מלחמה קיומית ארוכה שתקבע את עתידה של ישראל לדורות", כותבים החותמים. "אין זה סוד שרגע לפני המלחמה הייתה החברה הישראלית מפולגת וקרועה. למרבה המזל ידע עמנו להתעלות מעל למשבר הפוליטי ולפעול מתוך קונצנזוס ואחדות לאומית".
החותמים כותבים לסמוטריץ' שנפלה בחיקו הזכות והאחריות להנהיג את המערכה הכלכלית, והם מאמינים ששר האוצר מגלה ויגלה "כוחות אדירים בעם שערוכים לסייע לך". וכך הם כותבים על המצב הכלכלי: "כרגע נדרשת הממשלה לצעדי חירום מידיים, בהיקפים גדולים מאוד. אחד מהם הוא ביטול כספים קואליציוניים בהיקף של כ-7 מיליארד שקלים, שעליהם סיכמו מפלגות הקואליציה בימים שבהם סדר יום פוליטי לגיטימי לא נדחק מפני שעת חירום לאומית".
רן ברץ מסר כי "המלחמה נכפתה עלינו, והיא מלחמה מאוד-מאוד יקרה. למרות שהיא מתנהלת באופן פעיל רק בחזית אחת, בעצם היא מתנהלת בלפחות שלוש חזיתות - גם בצפון וגם ביהודה ושומרון, חוץ מעזה. העלויות של התחזוקה הזו הן אסטרונומיות, ולכן אם סמוטריץ' ימשיך בכיוון הרגיל שלו כאילו אנחנו בשגרה וקצת מלחמה - אנחנו נגיע לפשיטת רגל. חייבים לעבור ל"כלכלת מלחמה"".
תא"ל במיל' דני ון בירן אמר כי "לפני הכול, אנחנו מוכרחים לספק נשק ללוחמים בחזית, מחסה לישראלים שהפכו לפליטים בארצם, וכמובן להבטיח כי אוצר המדינה מנוהל באופן המבטיח שיש לנו אורך רוח".
6 צפייה בגלריה
"חייבים לעבור לכלכלת מלחמה". רן ברץ
"חייבים לעבור לכלכלת מלחמה". רן ברץ
"חייבים לעבור לכלכלת מלחמה". רן ברץ
6 צפייה בגלריה
"בציבור החרדי מבינים את הצורך". גדי טאוב
"בציבור החרדי מבינים את הצורך". גדי טאוב
"בציבור החרדי מבינים את הצורך". גדי טאוב
החותמים מוסיפים כי גם תוספת השכר למורים בחינוך העצמאי החרדי צריכה להתבטל בשלב זה. "דוגמה בולטת לסעיף שיש להוריד מסדר היום היא החלת רפורמת אופק חדש על החינוך החרדי, שעלותה אם תיושם תהיה למעלה מ-10 מיליארד שקל בעשור הקרוב. בימים רגילים היישום היה עשוי להיות מוצדק, תיקון של עוול היסטורי. בשעת החירום אליה נקלענו יישומה הוא עוול".
גדי טאוב מסר כי "אין לי ספק שרבים בציבור החרדי מבינים את הצורך ויבהירו זאת גם למנהיגיהם". רותם סלע אמר כי "בישראל אין כעת מגזרים, יש עם אחד, והעם החזק והמפוכח הזה מוכן לוותר ולהקריב למען הניצחון. חשוב שסמוטריץ', שהוא אחד מהאנשים הערכיים והכישרוניים במערכת הפוליטית, יפנים זאת".
ארז תדמור מסר כי "חתמתי על המכתב כיוון שמכולנו מחויבת כעת התנהלות עניינית על פי האינטרס הלאומי, ואני קורא לכלל הכוחות במחנה הלאומי ובעם לפעול ולהתבטא על פי האינטרס הלאומי הזה בשעת המבחן בה שאנו מצויים".
6 צפייה בגלריה
ארז תדמור
ארז תדמור
"מכולנו מחויבת התנהלות עניינית". ארז תדמור
6 צפייה בגלריה
"סמוטריץ' חייב להתנהל באופן חף משיקולים פוליטיים". עמיעד כהן
"סמוטריץ' חייב להתנהל באופן חף משיקולים פוליטיים". עמיעד כהן
"סמוטריץ' חייב להתנהל באופן חף משיקולים פוליטיים". עמיעד כהן
(צילום: אפרת כהן)
6 צפייה בגלריה
תמונה של רותם סלע
תמונה של רותם סלע
רותם סלע. "בישראל אין כעת מגזרים, יש עם אחד"
(צילום: טל שחר)
עמיעד כהן, מנכ"ל קרן תקווה, גוף מרכזי בימין הישראלי, אמר כי "הזינוק בכמות החוב שמגייסת המדינה, לצד ירידה חדה בהכנסותיה, מחייבים את סמוטריץ' להתנהל באופן מקצועי, אמיץ וחף משיקולים פוליטיים, בכדי למנוע פגיעה במעמדה של ישראל בשווקים הפיננסיים. הורדת דירוג אשראי ופגיעה באמון בתקופה כזו, עלולה להוביל לאובדן העצמאות הכלכלית, לאינפלציה ולמשבר כלכלי חריף".
החותמים מזהירים כי אם הצעדים הללו לא ייענו, ואם משרד האוצר בראשות סמוטריץ' לא יתעדף את צורכי המלחמה והעורף, "אנו עלולים לגלות שניצחנו בחזית - והפסדנו בעורף. הפסד משמעו חידלון כלכלי, חובות עתק, ואובדן עצמאותנו הפיננסית המאפשרת לנו להתנהל כמדינה חופשית. גם המלחמה הכלכלית היא קיומית; לכן הצעדים הנדרשים בה הם דרסטיים". הם מסכמים: "זה בידינו, זה בידיך".