4 צפייה בגלריה
ברלה קרומבי
ברלה קרומבי
תומך נלהב של המהפכה המשפטית. קרומבי
(מתוך פייסבוק)
ברל'ה קרומבי (37), תושב ירושלים, נשוי ואב לשבעה, הוא האיש שארגן את הפגנת הימין שנערכה ביום חמישי האחרון בבירה. הוא יועץ אסטרטגי, איש תקשורת, פעיל ימין, יו"ר ארגון תקומה 2023 וממובילי התומכים במהפכה המשפטית.
קרומבי גדל בצפת למשפחה המשתייכת לחסידות חב"ד ולמד במוסדות החסידות. אביו, זאב קרומבי, הוא מטפל ומומחה להתמכרויות התנהגותיות, דוקטורנט באוניברסיטת חיפה ומנהל מוסדות של כולל חב"ד. אימו, נורית, היא אשת חינוך. הוא נולד כשלום קרומבי ואת כינויו ברל'ה - דב ביידיש - קיבל מאחד מאדמו"רי חב"ד שקרא לו כך.
הוא נהג להסתובב לא מעט בגבעות השומרון וב-2000 היה שותף להקמת ההתנחלות שא-נור בצפון השומרון. בזמן ההתנתקות פעל קרומבי בגוש קטיף על מנת לתת תמיכה למפונים. לאחר שסיים את לימודיו בישיבה עבר לניו יורק ולאחר כשנה נסע לדרום הודו וייסד שם את בית חב"ד. בגיל 22 הוא נישא לליבא, מנהלת בית ספר. בהמשך הקים את ארגון "שמיא", בית חב"ד אלטרנטיבי לרווקי הציונות הדתית שפעל בשכונת נחלאות בירושלים עד תקופת הקורונה.

4 צפייה בגלריה
ברלה קרומבי
ברלה קרומבי
"התעסקתם עם הדור הלא נכון". קרומבי
(מתוך פייסבוק)
רק לפני כמה שנים החל קרומבי להכיר את עולם האסטרטגיה. הוא ליווה את מפלגת עוצמה לישראל, שכבר לא קיימת, עם אריה אלדד ומיכאל בן ארי. לאחר מכן עבד עם מפלגת "יחד" של אלי ישי ואז הפך ליועץ האסטרטגי הקרוב של איתמר בן גביר ועוצמה יהודית. קרומבי ליווה את בן גביר בכל בארבעת סבבי הבחירות לפני כשנתיים. באותו שלב התחיל קרומבי לרקום קשרים בימין. עד היום הוא אינו מזוהה עם מפלגה כזו או אחרת, אלא פועל לפי המשימה שבדרך.
לצד פעילותו בעוצמה יהודית, הוא גם סייע לחברי ליכוד בפריימריז, בהם ארז תדמור, שלא הצליח להתברג במקום ריאלי, ואביחי בוארון, אחד ממארגני מחאת הימין שהפך לאחרונה לחבר כנסת. למרות שהוא מרבה לתקוף אותם אחרי שהקימו ממשלה עם יאיר לפיד והשמאל, קרומבי עבד בעבר גם עם איילת שקד ונפתלי בנט כשהיה האסטרטג של הבית היהודי בבחירות המוניציפליות בירושלים ב-2018.
בשנים האחרונות הוא החל לחבור לליכוד ונחשב למקורב לבנימין נתניהו ואנשיו. בעבר, כשהיו דיווחים על עסקת טיעון הנרקמת בין נתניהו לפרקליטות, הניע קרומבי יחד עם איש התקשורת ינון מגל את קמפיין גיוס ההמונים לראש הממשלה נתניהו. הקמפיין נועד בחלקו לגרום לנתניהו להימנע מהחתימה על הסדר הטיעון. בקמפיין גייסו קרומבי ומגל כארבעה מיליון שקלים, שעדיין מוקפאים בשל חוק האוסר לעשות בהם שימוש.
במקביל לפעילות הפוליטית, קרומבי גם ניהל קמפיין בהתיישבות. הבולט שבהם היה המאבק על חומש. לאחר פיגוע הירי שבו נרצח תלמיד ישיבת חומש יהודה דימנטמן ז"ל, הייתה דרישה ביטחונית לפנות את תלמידי הישיבה מהמקום ואלו פתחו בקמפיין במטרה למנוע את הפינוי. יחד עם אנשי מועצת שומרון רתם קרומבי חברי כנסת ושרים למאבק, ארגן הפגנות ועצרות תמיכה והפעיל, יחד עם נוספים, לחץ על אנשיו של בנט שלא להסכים לפינוי הישיבה. בין לבין סייע קרומבי לערוץ 14 בזמן שנאבק נגד סגירתו, והוא מנחה מעת לעת תוכניות ברדיו גלי ישראל. יש לו חשבון טוויטר מאוד פופולרי שבו הוא תוקף את מתנגדי המהפכה ולא מהסס להתבטא בלשון חריפה.
קרומבי מוכר כתומך נלהב של המהפכה המשפטית. הוא גייס יותר ממיליון שקלים וחצי לחיזוק התמיכה במהפכה וארגן את הפגנת הימין בירושלים שבה השתתפו מאות אלפי מפגינים.
בעמוד הפייסבוק שלו כתב לפני כמה שבועות: "הייתי ילד על הכתפיים של אבא שלי במחאות נגד אוסלו, ואני זוכר איך ממשלת שמאל גנבה פה בחירות עם המיצובישי של גולדפרב. הייתי נער בגוש קטיף ואני זוכר איך בבית הכנסת בנווה דקלים אמרו לנו 'תפילה לעני ולאוטובוסים'. אבל הדור שלנו לא ייתן שיגנבו לו את הבחירות ואת הדמוקרטיה. התעסקתם עם הדור הלא נכון".
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
"שקר שמפמפמים אותו שוב ושוב". דורכים על תמונת שופטי בג"ץ בהפגנת הימין בירושלים
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
הפגנה בעד המהפכה המשפטית בירושלים
(צילום: יריב כץ)
בריאיון ל-ynet radio אמר אתמול בבוקר קרומבי כי "אני יודע כמה אוטובוסים הוצאנו, אני יודע כמה רכבות הוגדרו בשביל להביא את מאות האלפים לירושלים, ראיתי את הרחובות המפוצצים, דיברתי עם השוטרים במקום". הוא טען כי "אני יודע שלא מדובר בהפגנה הגדולה ביותר בנושא הרפורמה, אלא בהפגנה הגדולה ביותר בתולדות המדינה. אמרו לי את זה מומחי הפגנות רציניים ביותר".
קרומבי התייחס גם לשלט עם תמונות שופטי העליון, שמפגינים במחאת הימין תועדו דורכים עליו. "זה שקר שמפמפמים אותו שוב ושוב, נמאס לי כבר להסביר את זה מרוב שזה מגוחך, כבר הוכיחו את זה בעשרות תמונות וצילומי מסך מאנשים שמספרים מה היה שם", טען.
"זה שלט שנועד לנשיאה, להרים אותו, שמו אותו באזור מאוד צפוף בהפגנה", הוא הוסיף. "פרסו אותו על הרצפה בשביל להרים אותו, כמה נערים עברו עליו, אחרי שהורידו אותו עברו עליו כמה אנשים שם שנשאו אותו".
פורסם לראשונה: 22:45, 30.04.23