מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר כי התחלואה בגל הרביעי שברה שיאים - והוסיף שציפה לראות ירידה ברורה יותר בתחלואה. פרופ' אש, שדיבר בדיון על מדיניות התו הירוק בוועדת החוקה, הוסיף כי "בעוד שלפני שבוע היינו במגמת ירידה ברורה, בימים האחרונים ישנה עצירה - ומקדם ההדבקה נמצא סביב המספר 1". בדיון הודיע פרופ' אש גם על כוונה לבטל את הצורך בתו ירוק בבריכות שלא נמצאות במתחמים סגורים.
אתמול אובחנו 10,556 ישראלים כחיוביים לקורונה, ובסך הכל בוצעו כ-178 אלף בדיקות. שיעור החיוביים עמד על פחות מ-6%. מתוך המאומתים אתמול, 54.4% הם בני פחות מ-19 ו-3.9% הם בני יותר מ-60. מקדם ההדבקה, שכפי שאמר פרופ' אש עלה בימים האחרונים, נותר 1.01. מספר החולים במצב קשה עומד על 687.
3 צפייה בגלריה
נחמן אש מחלקת קורונה
נחמן אש מחלקת קורונה
מספר החולים הקריטיים בעלייה. פרופ' אש ומחלקת קורונה
(צילום: עמית שאבי, טל שחר)
3 צפייה בגלריה
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
עומסים במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
178 אלף בדיקות, פחות מ-6% חיוביים. עומס במתחם בדיקות קורונה בראשון לציון
(צילום: מוטי קמחי )


לפי משרד הבריאות, 5,743 תלמידים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה - ושיעור הבדיקות החיוביות בקרב התלמידים עומד על 7.1%, גבוה יותר מהממוצע הארצי אתמול. נכון להבוקר כ-160 אלף תלמידים נמצאים בבידוד – 43,645 מוגדרים חולים פעילים ו-116,868 כמבודדים. מדובר בעלייה לעומת יום ראשון.
בדו"ח אמ"ן נכתב שמדדי התחלואה גבוהים מאוד ומקדם ההדבקה, שירד למשך מספר ימים, עלה מחדש בצורה תלולה לערך גדול מ-1. "שינויים אלה בערכו של המקדם אינם מפתיעים, שכן תקופה זו של החגים מתאפיינת בריבוי אירועים בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה, לצד שינויים בהיקף הבדיקות במהלך החגים", נכתב בדו"ח אמ"ן. "יש לזכור גם שהעלייה הנוכחית במקדם ההדבקה משקפת אירועים שהתרחשו לפני כשבוע ויותר".
בדו"ח היומי של אמ"ן התייחסו גם לעלייה בתחלואה הקשה בקרב לא-מחוסנים צעירים. "לצד ההתייצבות בתחלואה הכללית נמשכת עלייה במספר המאומתים שאינם מחוסנים ובחולים במצב קשה שאינם מחוסנים – ובפרט אצל לא מחוסנים פחות מ-60", נכתב בדו"ח. "נכון להיום, רוב החולים במצב קשה בישראל הם לא מחוסנים, למרות שהם מהווים מיעוט מובהק של האוכלוסייה הזכאית לחיסונים בישראל".

"נסיים את הגל הרביעי - ונתכונן לחמישי"

לדברי פרופ' אש, "אנחנו בממוצע של 8,000 מאומתים ביום. זה שיא שלא היה קיים באף אחד מהגלים הקודמים. לצד זה לא רואים ירידה במספר החולים במצב קשה, והוא נשאר סביב ה-700. מספר החולים הקשים מדי יום ירד מעט. הוא היה מעל 100, והיום עומד על בין 70 ל-90. אם מסתכלים על החולים הקריטיים, המונשמים, ישנה עלייה בימים האחרונים - והיום יש סביב 190 חולים שמחוברים למכונות הנשמה".
3 צפייה בגלריה
  בריכה בקריית אתא
  בריכה בקריית אתא
"משרד הבריאות יישר קו". בריכה בקריית אתא
(צילום: גיל נחושתן)

לאור הנתונים, הסביר פרופ' אש, "בתמונה הכוללת אי אפשר לומר שיש בלימה ברורה בתחלואה". הוא אמר שהוא מקווה לראות ירידה כזו בימים הקרובים למרות ההתקהלויות והמפגשים בחגים. לדבריו, "קיוויתי לראות ירידה ברורה יותר, אבל לא".
מאחר שרוב החולים במצב קשה אינם מחוסנים, ובהם גם לא מעט צעירים, פרופ' אש הזהיר את אלה שבוחרים שלא להתחסן. לדבריו, הם "לוקחים על עצמם סיכון לתחלואה קשה. זה לא נכון לקחת את הסיכון הזה באופן אישי ובאופן מערכתי. הדרך שלנו לצאת מהגל הזה כשהמשק פתוח היא החיסונים".
בדיון דיבר גם פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא, שאמר כי "אנחנו מנהלים סיכונים - אנחנו לא במצב של אפס תחלואה ואפס סיכון, אנחנו לגמרי מבינים שבשביל לחיות לצד הקורונה צריך למצוא איזונים בין הדברים השונים". הוא התייחס גם לרצון של חלק מההורים להדביק את הילדים בקורונה בכוונה, ואמר כי "הסיפור של הדבקת ילדים לא יכול להיות. יש לזה השפעות ארוכות טווח, יש מחקרים לגבי וזה ויש לזה גם משמעות. לא נכון להדביק ילדים כדי שיקבלו חסינות, זו מחלה מסוכנת שצריך להתגונן מפניה".
פרופ' זרקא הוסיף כי לאור שיעור התחלואה הגבוה הוא היה רוצה למנוע התקהלויות המוניות כמו שהיו בפאנג'ויה, באומן ובמשחקי הכדורגל, אך אמר: "בין העמדה המקצועית לקבינט, לגיטימי שמי שמקבל את ההחלטות במדינה לא שוקל רק את השיקולים הבריאותיים. הקבינט החליט שהאירועים הגדולים כן יתקיימו. אני חייב להגיד שאחרי שהייתי באומן, אני לא חושב שאפשר למנוע התקהלויות מהסוג הזה".
לדברי זרקא, "אני לא בעד שנסתגר בבתים עד שהקורונה תעבור, אני נגד. הגל הרביעי הראה שהקורונה כאן ותימשך. נעבור אותו ונתכונן לחמישי. זו הנחת העולם, ותו ירוק הוא כלי שמאפשר את הסיכונים".
חבר הכנסת סימון דוידסון, שנאבק כדי לבטל את התו הירוק בבריכות שאינן במתחמים סגורים, אמר כי "בשביל זה הגעתי לכנסת, ואני שמח שנציגי משרד הבריאות יישרו קו עם המהלך הזה. מבקשים מההורים לבלות כמה שיותר עם הילדים בימי הקיץ שנותרו, ובד בבד לשמור על בריאותם".