4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
הפלה בקופות החולים במקום בבתי החולים; צמצום הטופס הפולשני שממלאת מי שרוצה לעשות הפלה; שינוי הגדרת תפקיד העובדת הסוציאלית - יותר מחצי שנה לאחר חשיפת רפורמת ההפלות של שר הבריאות ניצן הורוביץ ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", צפוי השר להציג בימים הקרובים שורת צעדים שיקלו על נשים בתהליך הרגיש. אולם תקוותן המרכזית של ארגוני הנשים לביטול הוועדות באופן גורף - לא צפויה להיות מיושמת בשלב זה.
הורוביץ עתיד להגיש בקרוב לוועדת העבודה והרווחה תקנות שיקלו על תהליך הפסקת ההיריון של נשים בישראל, שלניסוחן הייתה שותפה גם חברת הכנסת מיכל רוזין ממפלגת מרצ. הבשורה המרכזית היא שבניגוד למצב כיום, שבו נשים מגיעות לאשפוז יום בבתי החולים או במרפאות כירורגיות בקהילה לצורך הפסקת היריון תרופתית עד השבוע התשיעי - הן יוכלו לעשות זאת בקופות החולים ללא צורך באשפוז יום - וגם במרפאות צה"ל.

בנוסף, הנשים לא יחויבו להגיע פיזית לבתי החולים על מנת להגיש את הטפסים המקדימים, אלא יוכלו להגישם באופן דיגיטלי. האישה גם לא תחויב לפגוש פיזית את העובדת הסוציאלית והגדרת התפקיד שלה תשתנה. לפי החוק, כבר כיום אין חובת הופעה של האישה בפני הוועדה, אך יש ועדות בבתי חולים מסוימים שמחייבות להגיע אליהן.
שינוי משמעותי נוסף הוא בתוכן הטופס, שכיום הוא מיושן, ארכאי ופולשני. כך, למשל, שאלות כמו "מדוע לא השתמשתם באמצעים למניעת הריון?" יוסרו ממנו. גם שאלות בדבר מספר הילדים של האישה יבוטלו. עם זאת, גם בטופס הנוכחי תישאל האישה האם עברה הפלות בעבר, ושאלות דומות בעלות חשיבות רפואית.
4 צפייה בגלריה
מיכל רוזין
מיכל רוזין
סייעה להורוביץ בניסוח התקנות. ח"כ רוזין
(צילום: יואב דודקביץ')
דבר אחד מרכזי אין בתקנות: הוועדות להפסקת היריון לא יבוטלו, משום שצעד זה מצריך שינוי חקיקה. בשל הרכב הממשלה גם נראה כי אין צפי בשלב זה לקידום החוק. ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" פורסמו בעבר עדויות בדבר ההשפלות, השאלות החודרניות והניסיונות למנוע מנשים לעבור את הפרוצדורה - שנעשו במסגרת הוועדה. בקואליציית ארגוני הנשים, המונה בין היתר את נעמ"ת, שדולת הנשים וגם את עמותת "רופאים לזכויות אדם", בירכו את הורוביץ על ההתקדמות אך הוסיפו: "אנו שואפות לביטול הוועדות להפסקת היריון באמצעות חקיקה".
שר הבריאות מסר: "הבחירה אם לבצע הפלה חייבת להיות בידי האישה. זו עמדתי הפשוטה וזה העיקרון שמוביל אותי. יותר מ-40 שנה אף אחד לא נגע בזה. התקנות האלו מעלות אבק של תפיסה שמרנית ומיושנת. הגיע הזמן להתקדם למאה ה-21. אנחנו מחדשים את התקנות, נפטרים מהתשאול המשפיל והשוביניסטי שעוברות נשים, ונאפשר גם הליכי הפסקת היריון פשוטים יותר, זמינים יותר ומכבדים הרבה יותר. תודה לחברות הכנסת מיכל רוזין וגבי לסקי שדחפו, ולאנשי המקצוע במשרד על העבודה המקצועית".
4 צפייה בגלריה
טופס בקשה להפסקת הריון
טופס בקשה להפסקת הריון
השאלות הפולשניות בטופס הבקשה להפסקת היריון
(צילום: shutterstock)
יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין הוסיפה כי "הוועדות להפסקת הריון במתכונתן הנוכחית לא רואות את הנשים וזכותן על גופן. השינויים בתקנות שיזמתי יחד עם שר הבריאות, ניצן הורביץ, ישנו משמעותית את תחושתן של הנשים המבקשות הפסקת הריון, ואת נגישותן לשירות. נשים מושפלות מהשאלות החודרניות והשיפוטיות, ובצדק. הגיע הזמן לעדכן את התהליך הזה, ולאפשר לכל אישה לממש את זכותה בכבוד".
מקואליציית ארגוני הנשים נמסר כי "אנחנו מברכות על השינוי בתקנות כפי שפורסם היום. ככלל, מדובר בנהלים שאין בהם היגיון וטעם, וראוי היה לשנותם כבר מזמן. בכוונתנו להעמיק וללמוד את השינויים שנעשו ולהגיב באופן רשמי אך ניכר שבמשרד הבריאות ישנו רצון לשנות את המצב הקיים ומוכנות להקשיב לצרכים שהעלנו. הוא אף קיבל חלק מההמלצות שהעלנו ויש להודות על כך. במידה ושינוי התקנות יאושר הוא אכן יקל על נשים בתהליך המורכב הזה. יחד עם זאת, הבשורה האמיתית תהיה ביטול של הוועדות להפסקת ההריון ויש להמשיך לפעול למטרה זו".
על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2021 נרשמו 17,548 פניות לוועדות להפסקת היריון. 74% מהפסקות ההיריון נעשו עד השבוע התשיעי. נושא ההפלות, אגב, מסעיר את ארה"ב בשבועות האחרונים לאחר פרסום טיוטת פסק דין של בית המשפט העליון, שעשוי להפוך את פסק הדין ההיסטורי "רו נגד וייד" מ-1973, שהתיר את ההפלות במדינה וקבע כי איסורן הגורף אינו חוקתי. אם ההחלטה תהפוך סופית - הפלות לא יהיו חוקיות יותר בארה"ב.