הפרקליטות הציבורית הפלסטינית פרסמה אתמול (ראשון) את ממצאי החקירה של השריפה שפרצה בחמישי האחרון במסיבה בבניין במחנה הפליטים ג'באליה שבצפון רצועת עזה - והודיעה כי זיקוקים שהיו במקום גרמו לתקרית.
21 בני אדם נספו בשריפה, ורבים אחרים נפגעו. עדי ראייה סיפרו כי כל בניין המגורים עלה באש, כפי שהראו צילומים שהופצו ברשתות החברתיות - בהם ניתן לראות את הלהבות והעשן שיוצאים מהמקום. לדברי העדים, הם שמעו זעקות מהבניין, אך לא יכלו להגיע לקורבנות בשל עוצמת האש.
5 צפייה בגלריה
הדירה שנשרפה ברצועת עזה
הדירה שנשרפה ברצועת עזה
הדירה שנשרפה במחנה הפליטים ג'באליה, רצועת עזה
הפרקליט הציבורי בעזה מוחמד אל-נחאל אמר במסיבת עיתונאים כי מארח המסיבה ד"ר נאדר אבו ריא "התעסק עם הזיקוקים - מה שהוביל לשריפה". לדבריו, אבו ריא שנספה גם הוא באסון "ניסה להשתלט על האש באמצעות סגירת הדלת הראשית, כדי שהשריפה לא תתפשט לדירות הסמוכות - אך דליפת בנזין והימצאות חומרים דליקים, כמו רהיטים ושטיחים, מנעו זאת".
הוא הוסיף: "החדרים בבית הוצתו במהירות הבזק. הימצאותם של צמיגי רכב - שהיו תלויים בתוך החדר בצורת מעמד לתאורה - נפלו על הרצפה, וגרמו לשריפה להתפשט במהירות".
5 צפייה בגלריה
מחנה פליטים ג'באליה עזה הרוגים שריפה
מחנה פליטים ג'באליה עזה הרוגים שריפה
נזקי השריפה
(צילום: AFP)
הפרקליט ציין כי לא הייתה סיבה חיצונית לשריפה, ומיד כשנודע לו על האירוע, יצא התובע למקום. בנוסף, למקום הגיעו משלחת מלווה שפיקחה על חקירת השריפה וצוותי הגנה אזרחית, שהצליחו להשתלט על האש בבניין ומנעו את התפשטותה לבניינים הסמוכים.
לדברי הפרקליט, אבו ריא אירח את המסיבה בביתו לרגל חזרתו של אחיו מאהר מנסיעה, "התכונן לכבוד האירוע והיה נרגש מהחגיגה". חבריו של מאהר סיפרו כי כמה ימים לפני השריפה, המנוח כתב בקבוצת הוואטסאפ כי חלם על מותו. בתגובה, השיבו החברים: "בואו נצא ונחגוג לפני שהוא ילך לעולמו".
5 צפייה בגלריה
חלק מההרוגים בשריפה
חלק מההרוגים בשריפה
חלק מהנספים בשריפה
5 צפייה בגלריה
הלוויות ההרוגים בשריפה במחנה פליטים ג'באליה
הלוויות ההרוגים בשריפה במחנה פליטים ג'באליה
הלוויות הנספים
(צילום: EPA)
לאחר האירוע, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז על יום אבל לאומי בשטחי הרשות ובעזה, והורדת הדגלים לחצי התורן למשך יממה. דובר הממשלה הפלסטינית איברהים מלחם אמר כי ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה הורה להגיש סיוע דחוף, והביע את צערו על הטרגדיה שהובילה למותם של יותר מ-20 בני משפחת אבו-ריא. "הוא הורה למשרד הבריאות להעניק טיפול מהיר לנפגעים, והטיל על כל המשרדים לעשות ככל שניתן על מנת להעניק סיוע בהתמודדות עם ההשלכות הקשות", אמר.
שר הביטחון בני גנץ אמר כי "מדינת ישראל ומערכת הביטחון מביעים צער על האסון הכבד בעזה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים העביר הצעה לסייע בפינוי הומניטרי של נפגעים לבתי החולים. ישראל תהיה נכונה לסייע לתושבי עזה שנפגעו בהיבט הרפואי כדי להציל חיי אדם".