לראשונה זה עשור, ישראל אישרה הבוקר (יום ג') לרשות הפלסטינית לעדכן את רישומם של כ-4,000 פלסטינים במרשם האוכלוסין הפלסטיני.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
הרשות לחצה בעקבות לחצים מצד אותם פלסטינים, גנץ אישר
(צילום:, רויטרס, אבי מועלם)
1,200 מהם מוגדרים חסרי מעמד וזהות שמתגוררים בגדה המערבית ומעולם לא הונפקה להם תעודת זהות פלסטינית מסיבות שונות, דוגמת הולדתם בלידת בית מבלי שנרשמו במרשם האוכלוסין הפלסטיני. חלקם הם גם אנשים שנכנסו לשטחי הרשות הפלסטינית, התחתנו ונשארו להתגורר בתחומי הרשות הפלסטינית מבלי שנרשמו בה בצורה מסודרת וכן תושבים פלסטינים שיצאו לחו"ל לפני החתימה על הסכמי אוסלו ותעודת הזהות נשללה מהם ומאז הם שבו לגדה ומתגוררים בה שנים ארוכות ללא כל מעמד רשמי.
בנוסף אליהם, ישראל אישרה את שינוי כתובתם של 2,800 פלסטינים שהם במקור תושבי רצועת עזה אשר ברחו ממנה בשנים שלפני ההפיכה השלטונית של חמאס ברצועה (בין השנים 2005 ועד 2007) ומאז הם מתגוררים ובנו את חייהם בגדה המערבית ולא יצאו לחו"ל או שבו לרצועה. אותם פלסטינים רשומים היום כתושבי הרצועה למרות שהם אינם מתגוררים בה שנים רבות, והקלה זו תאפשר להם להסדיר את מעמדם ולשנות את רישום כתובתם לגדה המערבית.

3 צפייה בגלריה
1,200 יקבלו תעודת זהות, חלקם בדואים שמעולם לא נרשמו במרשם
1,200 יקבלו תעודת זהות, חלקם בדואים שמעולם לא נרשמו במרשם
1,200 יקבלו תעודת זהות, חלקם בדואים שמעולם לא נרשמו במרשם
(צילום: AFP)
ההחלטה על הצעד התקבלה על ידי שר הביטחון בני גנץ במסגרת מדיניותו לקידום צעדים אזרחיים וכלכליים ביהודה ושומרון ובתום עבודת מטה שהתקיימה בנושא ביחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים. הבוקר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, לנציגי הרשות הפלסטינית כי אושרו הבקשות לרישום אוכלוסין ברשות הפלסטינית של תושבים פלסטינים המתגוררים בשטחי יהודה ושומרון שנים רבות אשר אינם רשומים במרשם האוכלוסין הפלסטיני ושינוי הכתובת לפלסטינים שמקורם בעזה.
בשנים האחרונות הרשות הפלסטינית לחצה על ישראל לאפשר לה להכניס את אותם חסרי מעמד למרשם האוכלוסין שלה בעקבות לחץ כבד שהפעילו אותם פלסטינים והיום, אחרי שנים ארוכות, ניתן לה האישור. הפעם האחרונה שבה ישראל אישרה שינויים דומים במרשם האוכלוסין הפלסטיני הייתה לפני עשור. את ההחלטה אז אישר ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.
3 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי ליד יריחו. בפועל, אין הכנסת פלסטינים מחו"ל לתוך שטחי הרשות
(צילום: AFP)
המעמד יינתן אך ורק לפלסטינים ששוהים בשטחי הרשות הפלסטינית והוא אינו כולל רישום פלסטינים שנמצאים בחו"ל, ועל כן לא מדובר בהכנסה בפועל של פלסטינים לתוך שטחי הרשות. במערכת הביטחון הבהירו כי כל בקשה תיבחן באופן פרטני ותאושר אחרי בדיקה ביטחונית שיעבור כל פלסטיני שנמצא ברשימה ויבקש להסדיר את מעמדו או לשנות את כתובתו.
הסדרת המעמד ושינוי הכתובת יאפשרו לאותם פלסטינים להגיש בקשה לעבודה בישראל או לצאת לחו"ל דרך מעבר אלנבי – פעולות שנשללו מהם עקב היותם חסרי מעמד או אנשים שמוגדרים כתושבי רצועת עזה. עם תחילתו של האישור העקרוני שניתן הבוקר, יחל התהליך הבירוקרטי שבו כל פלסטיני שעונה על הקריטריונים הללו, יוכל להגיש בקשה להסדרת מעמדו.
בהסכם אוסלו נקבע כי מרשם האוכלוסין הפלסטיני מנוהל על ידי הרשות הפלסטינית באישור ישראלי, ולפיכך כל שינוי בו מצריך אישור של ישראל, למעט רישום של ילדים ונערים פלסטינים עד גיל 16, שאחד מהוריהם הוא פלסטיני שרשום במרשם האוכלוסין.