ריאן סולימאן, בן 7 מתקוע, חזר מבית הספר אתמול (חמישי) בצהריים. כוחות צה"ל הגיעו לביתו לאחר יידוי אבנים, והוא התמוטט ומת. בנוגע למה שקדם לכך הגרסאות סותרות, אבל דבר אחד ברור - הילד הקטן הפך לסמל חדש של המאבק הפלסטיני, בימים של מתיחות ביטחונית ביהודה ושומרון. היום התקיימו הפרות סדר אחרי הלוויית הילד והושלכו אבנים על כוחות הצבא.
במקביל, הושלכו היום אבנים לעבר כלי רכב ישראלי באזור חווארה, ושמשותיו נופצו. לאחר מכן הגיעו מתנחלים תושבי גב ההר לאזור כביש 60, ומחו על המצב הביטחוני ועל התגברות פיגועי הירי והאבנים במרחב. פלסטינים יידו אבנים לעבר כביש 60 וכוח מג"ב חסם את הכביש לתנועה פלסטינית והחל לפעול לפיזור הפרת הסדר. עימותים אירעו גם בכפר קאדום, הסמוך לקלקיליה.
6 צפייה בגלריה
ריאן סולימאן
ריאן סולימאן
ריאן סולימאן. הפך לסמל
6 צפייה בגלריה
עימותים ביהודה ושומרון
עימותים ביהודה ושומרון
העימותים אחרי ההלוויה
(צילום: AFP)
ריאן, תלמיד בכיתה ב', היה בדרכו הביתה מבית הספר יחד עם ילדים נוספים. משפחתו טענה שחיילים רדפו אחריו ואחרי אחיו. לדבריהם, אחרי שהאחים נמלטו לביתם, הכוחות דפקו את הדלת ואיימו לעצור את הילדים. דקות לאחר מכן, ריאן - הילד הקטן מבין שלושת האחים - מת. תמונות גופתו של ריאן הקטן מתחת לסדין בית החולים הפכו בין לילה לסמל, ואיימו לתדלק עוד יותר את המתיחות ביהודה ושומרון.
יאסר סולימאן, אביו של ריאן, אמר היום לסוכנות הידיעות AP כי ריאן התמוטט אחרי שראה את החיילים הישראלים שרדפו אחריו בפתח הבית. האב אמר כי הוא ניסה לדבר לשכל הישר של החיילים, שהאשימו את הילדים ביידוי אבנים. לדבריו, החיילים איימו לחזור בלילה ולעצור את שלושת הילדים, כולל את שני אחיו הגדולים של ריאן - בני 8 ו-10.
אחרי המהומה, ריאן נפל ואיבד הכרה. בבית החולים בבית ג'אלה נקבע מותו, ומומחה לרפואת ילדים, ד"ר מוחמד איסמעיל, אמר כי הילד היה בריא ולא היו לו מחלות רקע. "התרחיש ההגיוני ביותר הוא שהילד היה בסטרס, הייתה לו הפרשת יתר של אדרנלין, שגרמה לעלייה בדופק - ולדום לב". לילד נערכה נתיחה שלאחר המוות.
6 צפייה בגלריה
הלוויית הילד ריאן סולימאן נהרג באזור תקוע
הלוויית הילד ריאן סולימאן נהרג באזור תקוע
הלוויית הילד ריאן סולימאן
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
הלוויית הילד ריאן סולימאן נהרג באזור תקוע
הלוויית הילד ריאן סולימאן נהרג באזור תקוע
המונים בהלוויה
(צילום: EPA)
מבדיקה ראשונית של האירוע במערכת הביטחון עלה כי כמה מפרי סדר פלסטינים, בהם ילדים, השליכו אבנים על מכוניות ישראליות שנסעו בכבוש ליד הכפר שמדרום לבית לחם. כוח צה"ל שהוקפץ למקום זיהה אותם בורחים והחל לרדוף אחריהם רגלית לתוך הכפר הסמוך. בשלב מסוים מפרי הסדר הצליחו לחמוק מעיני החיילים, שחשדו כי חלקם נמלטו לאחד הבתים. החיילים הגיעו לבית והזהירו את אב המשפחה שמא בנו ישליך שוב אבנים.
לפי החיילים, השיחה עם האב נערכה ללא ויכוח או אלימות מצידו כאשר הוא עומד במרפסת והם מחוץ לבית. לאחר מכן הם הלכו מהמקום ובחלוף דקות שמעו את האב צועק "סהר אדום!", שאכן הגיע למקום לטפל בבנו שמותו נקבע בהמשך בבית חולים פלסטיני. בצבא מעריכים כי לא היה שום מגע בין החיילים לילד, וסיבת מותו לא ידועה בעת זו.
בהודעה רשמית מטעם דובר צה"ל נכתב כי "מספר חשודים יידו אבנים לעבר אזרחים בציר תנועה ראשי בסמוך לכפר תקוע. לוחמי צה"ל סרקו אחר החשודים שנמלטו לתוך הכפר. במהלך הסריקות לא היו עימותים ולא היה שימוש באמל"ח או באמצעים לפיזור הפגנות. מוכרת טענה על אודות מותו של קטין. מבדיקה ראשונית, עולה כי לא נמצא קשר בין מותו לבין פעילות צה"ל במרחב. פרטי האירוע מתוחקרים".
אתמול קראה ארצות הברית לחקור את נסיבות מותו של הילד ריאן. דובר במחלקת המדינה, ודנט פטאל, נשאל על המקרה והשיב כי "ארה"ב שבורת לב ממותו של הילד, שהיה חף מפשע. אנחנו תומכים וקוראים לפתוח בהקדם בחקירת המקרה לצד התחקיר הצבאי". האיחוד האירופי אמר כי הוא "המום ממותו הטרגי" של ריאן.