תרחיש האימים שעבר על ישובי עוטף עזה ביום שבת האחרון, לא היה הפתעה מוחלטת. התרחיש הנורא כבר נדון בעבר במערכת הביטחון ויש אפילו כאלה שדיברו עליו בפומבי. אחד מהם היה יוסי שבו ז"ל, ששימש שנים רבות בתור ראש עיריית נס ציונה, אך היה גם בעל עבר צבאי עשיר עם דרגת אלוף משנה במיל' ורזומה שכלל גם את תפקיד סגן מפקד נפת עזה ברצועה בשנת 1974.

בריאיון ל-ynet עוד ב-2014, לאחר שהתגלו מנהרות הטרור שחפר חמאס, הזהיר שבו: "תאר לך שיום אחד הם מחליטים לרוץ לגדר עם אלף לוחמים, מי יעצור אותם אז? יהיו להם 50 עד 100 נפגעים, אבל הם יגיעו לקיבוצים מסביב ויעשו מה שהם רוצים". עוד הוסיף בראיון: "בעיית המנהרות היא אחיזת עיניים, יש שם בעיה גדולה יותר. אי אפשר לצאת בצורה כזאת בלי שיש פתרון".
בהמשך, ב-2018, כאשר היו חיכוכים רבים על הגדר והמונים איימו לפרוץ לתוך שטח ישראל, אמר שבו לאלי סניור: "ראיתי את זה. לדעתי תהיה קטסטרופה. אם ישלחו ילדים ונשים ונפגע בהם - זה יהיה אסון. אם היו שואלים אותי בזמן, הייתי ממקש את השטח כבר לפני שנתיים. כנראה שמישהו נרדם בשמירה שם. עם הלחץ שיש שם, זה היה ברור שזה יתפוצץ, ומישהו שם דאג לפוצץ את זה".
1 צפייה בגלריה
בית שרוף בקיבוץ בארי בעקבות תקיפת חמאס
בית שרוף בקיבוץ בארי בעקבות תקיפת חמאס
בית שרוף בקיבוץ בארי
(צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)
באותה תקופה, הצבא נערך לכך שרבבות פלסטינים, בהם ילדים, יגיעו להפגנות במוקדי החיכוך לאורך גבול הרצועה וינסו להצית כלים הנדסיים, לפגוע בתשתיות ביטחוניות על הגדר ולחטוף חיילי צה"ל. התרחיש לא התממש בזמנו, ומאז ועד השבת האחרונה עיקר הסבבים כללו ירי טילים על ישראל ותגובות ישראליות שכללו בעיקר הפצצות של חיל האוויר ברצועה.