פסגת הנגב מתחילה הערב (יום ראשון) במלון קדמא בשדה בוקר, ובמערכת הפוליטית הדעות חלוקות באשר לחשיבותה. על רקע השתתפות מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בפסגה, באופוזיציה אומרים שישראל צריכה לנקוט קו תקיף יותר כלפי ארצות הברית, כשמנגד ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מקפידים לומר כי לצד חילוקי הדעות עם ארה"ב, הברית עמה חזקה ויציבה.

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
"מי שמגיע ומדבר על אלימות מתנחלים הורס את החגיגה". בנט ובלינקן
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם שר החוץ האמירתי
לפיד נפגש עם שר החוץ האמירתי
באופוזיציה טוענים: "פוטו-אפ". לפיד עם שר החוץ האמירתי
(צילום: בועז אופנהיים, אסי אפרתי, לע״מ)
4 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם שר החוץ הבחרייני
לפיד נפגש עם שר החוץ הבחרייני
לפיד ושר החוץ הבחרייני
(צילום: בועז אופנהיים, אסי אפרתי, לע״מ)
חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית התייחס לכך שבהצהרתו עם בלינקן ראש הממשלה נפתלי בנט השתמש בביטוי "הגדה המערבית" ביחס ליהודה ושומרון וטען: "מפלגה ימינה הפכה להיות מפלגת שמאל. כל הדיבורים נגמרו. העובדה שמשתמשים בטרמינולוגיה של הגדה המערבית מעידה שתם הטקס. אני רוצה להזכיר שמדובר באדם שלא הפסיק לחפור במשך יותר מעשור על כך שנאום בר אילן הוא הדבר הכי נורא שקרה, שנתניהו הכיר במדינה פלסטינית, ורק הוא הימין האמיתי האורגינל. האיש הזה הולך מדכי אל דכי, מאמץ את הטרמינולוגיה של הגדה המערבית ואת עלילת הדם על אלימות מתנחלים". בנט, אגב, טען כי מדובר באמירה מקרית וכי לרוב הוא משתמש במונח "יהודה ושומרון" גם באנגלית וגם בעברית.
רוטמן גם תקף את בלינקן, שהזהיר בדבריו מ"אלימות מתנחלים" כחלק מהגורמים שעלולים להתסיס את האזור ברמדאן, ואמר כי "מי שהורס את האווירה החגיגית הוא זה שמגיע אלינו ומדבר על אלימות מתנחלים כבעיה. כמה אנשים מתו מאלימות מתנחלים?". כשנשאל אם הוא מתרגש מהוועידה, אמר רוטמן כי "כל הפוטו-אפים שממשלת בנט מסדרת לעצמה לא מרגשים אותי", והוסיף: "העיסוק היחיד של הממשלה צריך להיות איראן. במקום לרוץ ולהצטלם, ישראל צריכה להגיד שהיא לא תנהל פסגה מחויכת עם ארה"ב שעתידה להסיר את הסנקציות מאיראן. ישראל בסכנה קיומית ובנט ולפיד רצים להצטלם".


מי שהיה מאושר יותר מהפסגה, כצפוי, הוא סגן שר הביטחון אלון שוסטר מכחול לבן. "אנחנו נמצאים בעידן חדש בעידן שבו יש קואליציה של גופים ומדינות מתונות נגד הציר הרדיקלי, ציר הרוע, ציר האיום על שלום העולם ובוודאי האזור", אמר. "אנחנו רוצים לחזק את היכולת לשתף פעולה ברמה הדיפלומטית, מודיעינית, צבאית וכלכלית, קודם כל כדי לייצר עולם טוב יותר אבל גם בטוח יותר".
כשנשאל על כך שבאופוזיציה טוענים שישראל וויתרה מול ארה"ב על ענייני איראן, אמר שוסטר: "לא - אנחנו אומרים את עמדתנו ועומדים על זכותנו לשתף פעולה באופן מלא עם ארה"ב. אנחנו רוצים שהיא תאמץ את עמדתנו בכל נושא, אבל היא מדינה עצמאית. הממשל הנוכחי ידידותי מאוד לישראל, אבל יש לו ראייה שונה מעט בהקשרים חשובים. אנחנו חוזרים ומדגישים את עמדתנו בצינורות שונים, חלקם גלויים וחלקם בחדרי חדרים".
על כך ששר הביטחון בני גנץ תכנן לקיים מפגש עם מלך ירדן עבדאללה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בניגוד לעמדת בנט, אמר שוסטר: "זהו תפקיד של שר הביטחון. הוא דיבר ביום שישי עם ראש הממשלה, היום הם נפגשו, ואני בטוח שהם יגיעו לדרך הנכונה שבה צריך לפעול כדי לשמור על היציבות הביטחונית באזור. שר הביטחון אמון על ביטחון, המשימה שלו היא לייצב את הרשות הפלסטינית כלכלית וביטחונית. שיתוף פעולה לקראת הרמדאן, פסח ופסחא הוא קריטי, ואם מפגש עם המלך יכול לעזור אני בעד. כל המהלכים הללו מתואמים".

חבר הכנסת יום טוב כלפון מימינה בירך גם הוא על פסגת הנגב, ואמר כי "דווקא כשבאירופה יש מלחמה - אצלנו במזרח התיכון יש פסגת שלום. בעבר הורגלנו שהמצב הפוך". לדבריו, "כולנו מסכימים שיש הסכם לא טוב שנרקם כרגע עם איראן, אבל צריך לנצל את הפסגה ואת הברית עם המדינות הסוניות המתונות כדי לקדם את מה שחשוב לנו מול ארה"ב".
הוא הזכיר את כוונת ארה"ב להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, ואמר כי הממשלה עוד יכולה להשפיע על שינוי ההחלטה הזו. "אסור לנו לוותר", אמר. "מדינת ישראל אומר בקול ברור שהיא לא חלק מההסכם הגרעין, ושומרת על חופש פעולה, ואלו נקודות מאוד חשובות. מדובר על העתיד שלנו כאן ועל ביטחון אזרחנו. נגיד את האמת שלנו בכל במה, גם מול בני ברית שלפעמים רואים דברים בצורה אחרת. יש כאן מעצמה אזורית, מדינת ישראל, שמכבדת אצלה את שרי החוץ מהמדינות השכנות לה. עברנו לעידן אחר - וזה עידן שאמור להיות חיובי לנו כמדינת ישראל".

"לא להקל ראש בהיבט הסימבולי"

חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד, מנגד, אמר כי "עצם המפגש חשוב - אבל הצלחתו לא תימדד בתמונות אלא בתוצאות. יש כאן קריאת השקמה לביידן ולבלינקן בעניין המדיניות שלהם, שאני מגדיר אותה ככניעה מול איראן. ארבע שנים של דונלד טראמפ יצרו חזית ברורה ואחידה נגד איראן, והולידו ארבעה הסכמי שלום שראש הממשלה בנימין נתניהו היה שותף מלא אליהם והוביל אותם והם אלה שיצרו את הפסגה הזו. המדיניות של ביידן ובלינקן לא תוביל לשינוי פני המזרח התיכון. המדיניות הזו תקרב מלחמה ולא תרחיק מלחמה".
אולי הוועידה נועדה כדי להסביר את זה לבלינקן? "אני בהחלט מצפה שזה יהיה כך. בנט ולפיד לא נציגי האו"ם, הם צריכים לייצג את האינטרס של מדינת ישראל. בנט דיבר על משמרות המהפכה - אני שואל, זה מה שמטריד אותך? עם כל יתר ההסכם אתה בסדר? יש תחושה שבנט הרים ידיים, לפי אופן ההתנהלות שלו. אחרי הפסגה הזו צריך לקום להישג שבמסגרתו כל שרי החוץ ובראשם לפיד יגידו לארה"ב 'עד כאן, אתם גורמים נזק ומערערים את היציבות במזרח התיכון, אנחנו מבקשים ממך לעצור את הסכם הגרעין הזה'".
4 צפייה בגלריה
דגלי המדינות במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
דגלי המדינות במלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
נערכים לפסגת הנגב במלון קדמא
(צילום: רועי עידן)
כהן סיכם את דבריו: "ממשל ביידן מסתכל רק על הטווח הקצר. את ביידן ובלינקן לא מעניין מה יהיה עוד שנתיים-שלוש, הם ינפשו בבהאמס ואנחנו נישאר עם הבעיה".
סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן, אמר מנגד כי "אין להקל ראש בהיבט הסימבולי" של הפסגה סמוך לקבר בן גוריון - והדגיש: "אני מניח שהמבחן יהיה לתרגם את הפסגה למעשים. כלומר, לרדת לפרטי פרטים של שיתוף הפעולה בין המדינות, החל מהנושא המודיעיני ועד נושאים של הגנה אווירית, התגוננות אזרחים ושיתופי פעולה כאלה גם בתחום הכלכלי".
כשנשאל אם לא צורם לו שהעניין הפלסטיני כמעט שלא נידון בפסגה, השיב גולן בשלילה: "העניין הפלסטיני הוא עניין פנימי שלנו, הבעיה היא מול הפלסטינים ולא מול בחריין או מרוקו". הוא חזר על הצורך להיפרד מהפלסטינים, ולאחר מכן נשאל על אמירתו של השר גדעון סער לשרה תמר זנדברג שלפיה למרצ 'יש שנאה להתיישבות היהודית'. לדברי גולן, "זו אמירה מבישה, עוד מעט הוא גם היה קורא לה בוגדת. הסגנון הזה שנותן ציונים לפטריוטיות צריך לעבור מהעולם, זה גובל בהסתה. בסופו של דבר יש פה וויכוח והאמת כנראה איפשהו באמצע. מצד אחד צריך לחזק יישובים קיימים, ומצד שני מהיכרותי הטובה עם הנגב יש עוד מקום להקים יישובים חדשים. הכול שאלה של איפה ואיך עושים את זה, ומה החזון האזורי של הנגב. אם עושים את זה נכון, הרי שאני שמח וסומך את שתי ידיי על כל פיתוח בנגב למען בדואים ויהודים".