לילה לבן של הצבעות בכנסת הסתיים הבוקר (יום ד') עם אנחת רווחה בממשלת נתניהו, שקנתה לעצמה יציבות עם העברתו הסופית של תקציב המדינה לשנים 2023 ו-2024. אחרי דיון שנמשך 35 שעות, אמש החלו ההצבעות בכנסת על חוקי התקציב - הכוללים גם את חוק ההסדרים שבמסגרתו אושרו שלל רפורמות כגון הקמת קרן הארנונה השנויה במחלוקת - והבוקר בסביבות 06:10 הסתיימה ההצבעה האחרונה על התקציב לשנה הבאה - שעבר ברוב של 64 ח"כים בעד מול 56 שהצביעו נגד, ללא אף נעדר בקואליציה או באופוזיציה. ynet העביר שידור חי ממליאת הכנסת.
מיד אחרי האישור הסופי חגגו בקואליציה וראש הממשלה בנימין נתניהו ושאר השרים מחאו כפיים. בחשבונות שלו ברשתות החברתית נתניהו סימן "וי" על המטרות שהציב לעצמו: "ניצחנו בבחירות, העברנו תקציב. ממשיכים לארבע שנים טובות". בהמשך פרסם תמונה שלו ושל שאר חברי הקואליציה מקובצים סביב שולחן הממשלה בכנסת, והודה להם: "תודה רבה לכולכם". יו"ר הקואליציה אופיר כץ צייץ סלפי שלו יחד עם נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', וכתב: "עשינו את זה! תקציב 2024-2023 עבר, בשורה ענקית למדינת ישראל. 530 הצבעות תקציב, 0 הפסדים!". בהמשך אמר נתניהו לערוץ 14 כי הרפורמה המשפטית תחזור, תוך שהוא מדגיש: "מנסים להגיע להבנות, אני מקווה שנצליח". לדבריו, יעד נוסף שלו הוא טיפול ביוקר המחיה.
23 צפייה בגלריה
אופיר כץ, בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט ובנימין נתניהו לאחר אישור התקציב במליאת הכנסת
אופיר כץ, בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט ובנימין נתניהו לאחר אישור התקציב במליאת הכנסת
חוגגים את אישור התקציב, הבוקר
תקציב המדינה ל-2023 יעמוד על 484 מיליארד שקלים, ובשנת 2024 הוא יעמוד על 514 מיליארד. זהו התקציב הגדול בתולדות המדינה, ובשנה הבאה יעמוד לראשונה על יותר מחצי טריליון שקל. כ-14 מיליארד שקלים מתוך הסכומים הללו יוענקו לכספים הקואליציוניים שעוררו סערה. תקציב משרד החינוך יעמוד על כ-77 מיליארד שקלים השנה, וכ-82 מיליארד שקלים בשנה הבאה, תקציב הביטחון על כ-63 מיליארד שקלים וכ-64 מיליארד שקלים בהתאמה ותקציב משרד הבריאות על כ-44 מיליארד שקלים בשנת 2023 ו-50 מיליארד שקלים בשנת 2024.
כאמור, אושר גם חוק ההסדרים שבהודעת שר האוצר סמוטריץ' נמסר כי הוא "כולל בתוכו צעדים להאצת הצמיחה והעלאת רמת החיים ומתמקד בחמישה יעדים מרכזיים: האצת תשתיות וטיפול בשוק הדיור, הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות, חיזוק ההון האנושי, הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה למגזר העסקי ולאזרח וייעול המגזר הציבורי". בהודעה לא צוין כמובן שמחוק ההסדרים הוצאו רוב סעיפי הפרק שאמור היה להיאבק ביוקר המחיה, תוך גזירת הגבלות על היבואנים הגדולים. למעשה, חרף הבטחות הממשלה, אין בחוק ההסדרים שום חוקים שיטילו מגבלות על המונופולים הגדולים במשק ולכן חוק ההסדרים הזה אינו מבשר על מהלכים כלשהם למאבק ביוקר המחיה.
23 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
בנימין נתניהו במליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
חיוכים במליאה, אמש
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת )
23 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
(צילום: נועם מושקוביץ' )
שר האוצר סמוטריץ' מסר הבוקר כי התקציב "משקף את יציבות הממשלה" וטען כי מדובר בתקציב "מצוין" ש"מוטה צמיחה" - חרף אזהרות בכירי משרדו על כך שהכספים הרבים שיוזרמו למוסדות החרדיים שלא מלמדים ליבה או מלמדים אותה רק חלקית עלולים לפגוע בצמיחה העתידית. סמוטריץ' טען גם כי התקציב יעודד השקעות הון בהייטק, ויאפשר "השקעה אדירה במערכת הבריאות שהוזנחה במשך שנים, השקעה אדירה במשילות ובמערכת הביטחון, השקעה אדירה בהשכלה גבוהה ובמערכת החינוך על כל רבדיה". לדבריו, "המשק הישראלי הוא משק חזק. הכלכלה שלנו היא מהכלכלות הטובות והיציבות בעולם. כשהיו סערות כלכליות בעבר, היינו הראשונים לצאת מהן. זה גם מה שיקרה עכשיו והרבה בזכות התקציב וחוק ההסדרים אותם אישרנו כעת".
על חוק ההסדרים אמר סמוטריץ': "בחוק ישנם רפורמות משמעותיות ומהותיות שקריטיות למאבק ביוקר המחיה ולייעול ושדרוג רמת החיים בישראל. קרן הארנונה שתביא סוף סוף לתיקון עיוות ארוך שנים ותתמרץ ראשי רשויות לתעדף בניית יחידות דיור למגורים - מהלך שיביא בוודאות להורדת יוקר הדיור. חוק תשתיות לאומיות שנמצא אף הוא בחוק ההסדרים, יביא לקיצור תהליכים וישפר דרמטית את בניית התשתיות והפרויקטים הלאומיים. רפורמת הפטם שתביא להוזלה משמעותית במחירי העופות. רפורמת הייבוא שתביא להוזלה משמעותית במחירי הבשר. חוק הגנת הצומח שיביא להוזלה משמעותית של פירות וירקות ויסייע לחקלאים להמשיך ולהתפתח. חוק האשראי, חוק הבנקאות, פקודת הרוקחים, חוק פינוי פינוי המלחמה בהון השחור ועוד חוקים ורפורמות משמעותיות שבמשך שנים נמנעו מלחוקק אותם ובחוק ההסדרים שאושר היום - הם נכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל למען כולנו".
באופוזיציה תקפו הבוקר בחריפות, וראש האופוזיציה יאיר לפיד צייץ: "בזמן שישנתם עבר התקציב הגרוע וההרסני בתולדות המדינה. אין בו שום בשורה, אין בו מאבק ביוקר המחיה, יש רק סחטנות אינסופית. התקציב הזה הוא הפרת החוזה עם אזרחי ישראל, שכולנו וילדינו וילדי ילדינו עוד ישלמו עליו". שר האוצר לשעבר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "התקציב שעבר הלילה במליאת הכנסת הוא כתם שחור בהיסטוריה של מדינת ישראל. הוא מהווה הלכה למעשה ביזה של הקופה הציבורית ומוביל להרס הכלכלה הישראלית ולפגיעה אנושה במעמד הביניים, באלו שמשרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מיסים. כל מי שהצביע בעד התקציב הזה, נושא באחריות מלאה לצונאמי הכלכלי שאנו דוהרים אליו בחודשים הקרובים".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "זה יום עצוב למדינת ישראל. האיש שמנע מאזרחי ישראל תקציב ממניעים פוליטיים, הפך היום את התקציב שוב לכלי במשחק הפוליטי. מדינת ישראל נפלה שבי בידי קואליציה קיצונית ששמה את כלכלת ישראל והחברה הישראלית על מזבח הפוליטיקה. במקום להביא בשורה לרבבות זקנים, ילדים, בעלי מוגבלויות, זוגות צעירים, תושבי הנגב והגליל - עבר עכשיו תקציב שדואג לעסקנות פוליטית ומושתת על דמי שתיקה. הערב הזה הוא בכייה לדורות. כפי שהמציאות התנפצה בפני נתניהו בהפיכה המשטרית, היא תתנפץ בפניו גם בתקציב. ועד אז, לצערי הרב, אזרחי ישראל ישלמו את החשבון".

הדיון בכנסת: נתניהו טען ל"תקציב אחראי", לפיד תקף על "כניעה"

התקציב לשנת 2023 אושר סופית בקריאה שנייה ושלישית כבר ב-1:30 בלילה, אבל ההצבעות על שאר החוקים נמשכו כאמור עד הבוקר. לאחר אישורו, אמר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שניהל את הישיבה במשך 10 שעות: "בשעה טובה ומוצלחת יש תקציב לעם ישראל לשנת 2023. בעזרת השם נעשה ונצליח". ההצבעות החלו אמש בתום הדיון הממושך שארך כאמור 35 שעות, והחל עוד ביום שני. לפני שלב סיכום הדברים נתניהו וראשי הקואליציה ערכו אמש ישיבה משותפת שבה הצהיר נתניהו: "אנחנו מעבירים תקציב אחראי", ובהמשך החל דיון נוסף שבו סוכמו פרטי תקציב המדינה, וגם בו השתלחו זה בזה נציגי הקואליציה והאופוזיציה.
"אני מבקש קודם כל להודות לחבריי ראשי המפלגות, ואני רוצה להודות לכל אחד ואחד מ-64 חברי וחברות הכנסת על ההתלכדות, האחדות, ובסוף על החברות", אמר נתניהו בפתח הצהרתו מול חברי הכנסת של הקואליציה. "אמרתי בישיבת הממשלה בכותל לאופוזיציה 'אל תפתחו ציפיות, אנחנו נעביר תקציב', ואכן אנחנו מעבירים תקציב היום ומחר".

23 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
(צילום: נועם מושקוביץ' )
נתניהו אמר עוד: "כל פעם אנחנו מפתיעים מחדש, הפתענו כשניצחנו בבחירות, הפתענו את האויבים שלנו בעזה, הפתענו את איראן. אני מלא התפעלות מהכוחות שלנו. אנחנו נפתיע את האויבים שלנו ואנחנו נצליח. אנחנו מפתיעים בכלכלה, אנחנו מעבירים תקציב אחראי, עולה מסגרת תקציב שתקבל את השבחים מסוכנויות הדירוג. אנחנו פועלים בכל התחומים, נפעל במאבק ליוקר המחיה, בכל התחומים של תשתיות ותחבורה, כולל חינוך חינם מגיל אפס עד שלוש".
בנאומו במליאה לסיכום דיון התקציב, מתח נתניהו ביקורת על הממשלה הקודמת. "53 מיליארד שקלים נשלחו לאחים המוסלמים, לכן יש לי שאלה, מה קרה? יש תקציב ואני שומע בכי ונהי? מה שנאמר אז לגבי היציבות הכלכלית והפוליטית זה נכון גם להיום. יש תקציב ואנחנו מביאים תקציב אחראי, תקציב מצוין, שידאג לכל אזרחי ישראל ויביא לשיפור רמת החיים שלהם", אמר נתניהו. ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) צעק: "מה עם התשעה מיליארד למשטרה? 81 נרצחים בחברה הערבית".
ראש הממשלה דיבר במהלך המהומה במליאה על העשייה של הממשלה לחיזוק הביטחון הלאומי, וספג שוב קריאות מח"כ סגלוביץ שאמר לו: "אין לכם שקל אחד לזה". בהתייחסו לאלימות בחברה הערבית, אמר נתניהו: "אני שומע את הציבור הערבי, נעשה את כל מה שאנחנו יכולים כדי לתת להם ביטחון אישי". עוד אמר ראש הממשלה: "לפני שנה הסבירו לנו שכשאין תקציב המדינה מתפוררת, הכלכלה מתרסקת. מחירי הדיור עלו ב-20% זה בסדר, מחירי תחבורה הרקיעו שחקים, זה בסדר, הכול עלה".

23 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
ח"כ ביטן הצטייד בסוכריות
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת )
23 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת )
23 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לא כולם הצליחו להישאר ערים
(צילום: עמית שאבי)
הוא הוסיף: "אנחנו מגדילים בארבעה מיליארד שקלים את תקציב משרד הביטחון כדי שנוכל לאויבינו, ומגדילים את תקציב החינוך ב-10 מיליארד שקל. נשיק את החינוך חינם לגיל הרך, אנחנו נעניק כמעט אלף שקל לילד למשפחה שבה שני הורים עובדים. נשקיע מיליארדים נוספים במעונות יום - חינוך חינם לכל ילדי ישראל". ח"כ נאור שירי (יש עתיד) צעק: "הדברים האלה לא מופיעים בתקציב".
ח"כ מיכל שיר (יש עתיד), שהוצאה מהמליאה אחרי שהתפרצה לנאום נתניהו, אמרה: "אני בצד הנכון של ההיסטוריה". גם ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) הוצאה מהמליאה אחרי שצעקה: "איך אמר שר האוצר? 'שקרן בן שקרן'".
השר דודי אמסלם כינה את היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג "חבלן מקצועי", והשר סמוטריץ' השיב לו: "אל תדבר עליו, הוא לא יכול להשיב". אתמול העביר מסינג חוות דעת מקצועית שבה קבע בהתייחס להסכם שנחתם עם יהדות התורה כי לא ניתן להעביר כסף לאברכים החל מחודש יוני.
23 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
מליאת הכנסת מתכנסת להצביע על התקציב
אמסלם עם סמוטריץ'. "חבלן מקצועי"
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת )
23 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
רה"מ נתניהו לצד שר האוצר סמוטריץ' ושר האוצר לוין בישיבת חברי הקואליציה
(צילום: רפי קוץ)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) אמר בישיבת חברי הקואליציה: "ברוך השם שהגענו לערב הזה, זאת בשורה חשובה וטובה לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל. אני אומר לכם באחריות, בניגוד למה שמספרים לכם בתקשורת, בתקציב הזה יש בשורות אדירות בדיור, בחינוך, ברווחה, בחיזוק הזהות היהודית, בביטחון ובביטחון האישי. בתקופה של סערה בכלכלה, אנחנו מעניקים יציבות וודאות כלכלית, תקציב אחראי שמאפשר לנו להיאבק באינפלציה ויוקר המחיה".
בנאומו במליאת הכנסת, התייחס שר האוצר סמוטריץ' לביקורת מצד התקשורת וחברי האופוזיציה בנוגע לתקציב לא מאוזן שיפגע בכלכלה. "הקשבתי לנאומים של חברי האופוזיציה ומסקנתי היא שאין להם טיעונים ענייניים וכל מה שנשאר להם זה לנגח ולצעוק", אמר השר. "אז שהם ימשיכו ליילל ואנחנו נמשיך לעבוד. הציבור הישראלי חכם והוא לא מאמין לדברים האלה. זה תקציב טוב, הוא טוב לימין ולשמאל, לדתיים חילוניים, ליהודים וערבים, הוא תקציב טוב לכל אזרחי ישראל. אנחנו נמשיך לעבוד קשה למען עם ישראל".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר בהצהרה נגדית: "ראש הממשלה אמר שעם התקציב הם הפתיעו, והם אכן הפתיעו - לרעה. לא היה תקציב מופקר כזה בתולדות המדינה. סדרה של דברים שנתניהו אמר הם פשוט לא נכונים, זה לא חידוש גדול. הוא אמר שהתקציב הזה מקבל שבחים מסוכנויות הדירוג, הוא לא מקבל שבחים מאף סוכנות נגדית. מודי'ס כבר הורידו את תחזית הדירוג שלנו, ה-OECD הודיעו שהתקציב רע ושהממשלה גרועה לכלכלה.
"הוא אמר שזה יוריד את יוקר המחיה, אין שום דבר שקשור ליוקר המחיה בתקציב הזה. אין אף רפורמה שתוריד את יוקר המחיה. הדבר היחיד שיש שם זה 14 מיליארד שקלים שנועדו לחלוקה ל'כל האנשים שלנו'. הם לא הפתיעו, הוא נכנע לכל מי שנכנס אליו לחדר רק בשביל שתוכלו לראות את המספרים. 14 מיליארד שקל תקציבים קואליציוניים, כל תקציב ההשכלה הגבוהה בישראל הוא 12.6 מיליון שקל, תקציב בתי החולים הוא 12.4 מיליארד שקל. תחשבו מה היה אפשר לעשות עם הכסף הזה, במקום לדון דור שלם לעוני".

בנאומו במליאת הכנסת, עימת יו"ר האופוזיציה לפיד את ראש הממשלה נתניהו עם דבריו. לפיד ציין: "אין בתקציב חינוך חינם 3-0, ואיך בתקציב 'רכבות קליע', ואין בתקציב תשעה מיליארד שקל לאיתמר בן גביר, יש פחות ממיליארד ואם אתה שואל מפה 'למה בתקציב שלנו שמחו ולמה בשלכם יש בכי ונהי?', זה בגלל שהתקציב שלנו היה טוב והתקציב שלכם הוא רע".
לפיד אמר עוד: "ראש אגף התקציבים הגיש מסמך נגד התקציב, ואומר שהתקציב מפרק את מדינת ישראל, מפרק את עתידה של מדינת ישראל. אתה חי במציאות אלטרנטיבית. נתניהו, יש גבול לניתוק שלך מהמציאות. אתה ראש ממשלה שלא יודע מה קורה אצלו במדינה. הרסתם את הביטחון האישי ואת יוקר המחיה. אין שום דבר בתקציב הזה על יוקר המחיה. יש גבול לניתוק מהמציאות".
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ ציין בנאומו במליאה: "אני אומר לנתניהו - סדר העדיפויות שלך התבלבל, חצי שנה התעסקת בהפיכה משטרית ומעשיות פוליטיות בגלל גחמותיהם של שר המשפטים ושותפיך הקיצוניים, במקום לבצר את ביטחוננו מול האתגרים הגדולים. שנינו יודעים היטב שהדרך לאיראן עוברת בבית הלבן, אך הדלת הזו לא תיפתח אם לא תנהג באחריות".
23 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה
בני גנץ במליאה
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ
(צילום: ערוץ כנסת)
גנץ אמר עוד: "ב-5 בינואר פניתי לנתניהו ולחברי הקואליציה להיכנס להידברות כדי להגיע להסכמות רחבות מול ההפיכה המשטרית. אבל אתם, הקואליציה וראש הממשלה, נהגתם בשיכרון כוח. שלחתם אותי 'להציג את עמדתי בוועדה', ואמרתם ש'זה מה שהעם בחר'. ואכן היינו בוועדות אבל המציאות התנפצה לכם בפנים, העם הוכיח שהקול שלו לא נגמר בקלפי, ושהוא ישמיע אותו כשייגעו בציפור נפשו.
"המציאות התנפצה לכם בפנים אז - ותרשמו את היום, 23 במאי, אני אומר לכם, שהיא תתפוצץ לכם בפנים שוב - ברחובות, ואני מאמין שהיא תתפוצץ גם בבחירות. יוקר המחיה עולה, ואתם לא מביאים רפורמה אחת רצינית שתטפל בו. אנשים עומדים בפקקים - ואתם לא מביאים שום בשורה בתשתיות הלאומיות. אנשים נרצחים ברחובות במספרים אדירים ופוחדים לצאת בלילות – ואתם עסוקים בדיבורים על תקציבים ותקנים שאין להם אחיזה במציאות. אני קובע שהתקציב הזה הוא איום ישיר על הכלכלה והחברה הישראלית".
מיד לאחר שגנץ סיים את נאומו, קרא יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה לשר האוצר סמוטריץ' לסכם את הדיון. ח"כ גלעד קריב (העבודה) התפרץ וצעק "שר הביזה". גנץ לא נשאר לנאום של שר האוצר, וסמוטריץ' שאל אותו: "למה אתה יוצא החוצה?". גנץ השיב: "אני מקשיב לך כמו שאתה הקשבת לי". סמוטריץ': "אתה פופוליסט כמו כל החברים שלך באופוזיציה".

23 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
(צילום: עמיר טרקל)
במהלך הדיון הממושך על תקציב המדינה הדו-שנתי, הטיחו חברי כנסת מהאופוזיציה בממשלה כי מדובר בתקציב לא חברתי ולא כלכלי. מיד לאחר מכן החלו הצבעות על שבע הצעות חוק: תקציב המדינה לשנת 2023, תקציב המדינה לשנת 2024, חוק ההסדרים וסעיפים נלווים. לפי הסיכומים עם הקואליציה, האופוזיציה תוכל לבקש עד שלוש הצבעות שמיות ועד 150 הסתייגויות לדון בהן.
באופוזיציה מתכוונים לנצל כל דקה שתינתן להם כדי לא להקל על הקואליציה בהעברת התקציב, אולם עד שעות הבוקר התקציב צפוי לעבור. התקציב יעמוד על 484 מיליארד לשנת 2023 ועל 514 מיליארד שקל לשנת 2024, ובתוכו כספי הסכמים קואליציוניים בגובה של כמעט 14 מיליארד שקל.
23 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים מול הכנסת
(צילום: טל שחר)
23 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
(צילום: טל שחר)
23 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
(צילום: טל שחר)
23 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
(צילום: טל שחר)
ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר בדיון כי אין דבר חיובי לומר על התקציב המוצע. לדבריו, "רק החלפת השלטון תחזיר את התקווה לעתיד טוב יותר, איתם זה לא ילך. המשמעות של התקציב שאנחנו נצביע עליו היא פנייה חדה ממדינה עם כלכלה משגשגת ומשק צומח לכיוון אחר לגמרי במודע. אני לא יודע אם של כל חברי הקואליציה מבינים, אבל נתניהו יודע בדיוק מה משמעות התקציב שהוא מביא לכנסת וזה מביא לעתיד של חברה נכשלת. נעשה כמיטב יכולתנו לקצר את ימיה של הממשלה הרעה הזאת".
ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) אמר כי מדובר בתקציב שיפגע בביטחון הלאומי. לדברי הרמטכ"ל לשעבר, "תקציב שלא מחזק את החינוך הממלכתי ולימודי ליב"ה מהווה פגיעה בעתיד המדינה, פגיעה בביטחון הלאומי שלנו".
הוא הוסיף: "תקציב שלא מחזק את המשרתים בצה"ל ובשירות לאומי, לא מחזק את ערך השירות. תקציב שלא מחזק באופן משמעותי את הפריפריה, שלא מחזק את התחבורה, התעסוקה, את החינוך והבריאות, לא מחזק את המדינה. התקציב מבטא את סך הלחצים בהסכמים הקואליציוניים, ללא תכנון ארוך טווח וללא התאמה לאינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל והוא לא ראוי לעבור".

23 צפייה בגלריה
צעדת הנשים בירושלים
צעדת הנשים בירושלים
מפגינים נגד אישור התקציב
(צילום: רוני להב )
23 צפייה בגלריה
צעדת הנשים בירושלים
צעדת הנשים בירושלים
(צילום: רוני להב )
23 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
(צילום: עינב חלבי)
23 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים מול הכנסת
מפגינים בירושלים מול הכנסת
(צילום: עינב חלבי)
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "התוספת לאותם מוסדות חינוך שלא מלמדים ליבה היא שלושה מיליארד שקל - זה טירוף מוחלט. אותו שר אוצר בנימין נתניהו שאמר 'אל תיתנו להם דגים, תנו להם חכות', עכשיו הורס את הסיכוי של הילדים האלה להשתלב בחברה הכללית. צריך להוסיף כסף לחדשנות, אנחנו מאבדים את מיטב המוחות שלנו. יש פתרון אחד למשבר הכלכלי - שהממשלה הזאת תקום ותתפטר".
במקביל להליכים בכנסת, עלו אלפי בני אדם לירושלים ומחו על מה שהם מכנים "ליל הביזה". שיירת כלי רכב האטה את התנועה בכביש תל אביב-ירושלים, מאות הפגינו בגשר המיתרים בבירה וכל המוחים התרכזו מחוץ לכנסת כדי להפגין נגד אישור התקציב.

23 צפייה בגלריה
הפגנה במודיעין נגד קרן הארנונה ובעד שלטון מקומי חזק ועצמאי
הפגנה במודיעין נגד קרן הארנונה ובעד שלטון מקומי חזק ועצמאי
הפגנת התמיכה בחיים ביבס במודיעין
(צילום: דנה קופל)
23 צפייה בגלריה
הפגנה במודיעין נגד קרן הארנונה ובעד שלטון מקומי חזק ועצמאי
הפגנה במודיעין נגד קרן הארנונה ובעד שלטון מקומי חזק ועצמאי
(צילום: דנה קופל)
23 צפייה בגלריה
הפגנה במודיעין נגד קרן הארנונה ובעד שלטון מקומי חזק ועצמאי
הפגנה במודיעין נגד קרן הארנונה ובעד שלטון מקומי חזק ועצמאי
(צילום: דנה קופל)
עשרות בני אדם השתתפו בהפגנת תמיכה בראש העיר מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס שנערכה מול עיריית מודיעין. "ביבס, לא לפחד, אנחנו איתך", צעקו המפגינים לנוכח התנגדותו של ביבס ל"קרן הארנונה" שהוכנסה על-ידי הקואליציה לחוק ההסדרים. המפגינים צעקו עוד: "ראש העיר שלי נלחם גם בשבילי", "הבית שלנו - הכסף שלנו" ו-"ארנונה לחינוך ולא למושחתים".
אורלי זינגר, אחת ממארגני הפגנת התמיכה בביבס, אמרה: "באתי לתמוך יחד עם החברים בראש העיר. היום זה יום חשוב, יש הצבעות על התקציב בירושלים. כל מי שהגיע לפה, ימין שמאל, תומך בביבס שיצא לשמור על תושבי מודיעין שרוצים לעשוק מהם את כספי הארנונה של העיר. חייבים לעמוד מאחורי ביבס".
פורסם לראשונה: 19:48, 23.05.23