2 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
גל שישי עלול להוביל לסגר - איך בינתיים אין כל אינדיקציות. פרופ' זרקא ומחלקת קורונה
(צילום: לע"מ, בראל אפרים)
שבועיים אחרי שנחשף לראשונה ב-ynet כי משרד הבריאות דן בביטול הבידודים לחלוטין, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא העריך בצהריים (יום שלישי) כי כבר בחודש יוני יבוטלו הבידודים למאומתי הקורונה - ובכך תוסר למעשה ההגבלה המשמעותית האחרונה הקשורה למגפה. עם זאת, פרופ' זרקא הדגיש כי לא בטוח שהמגבלה תוסר בתחילת יוני - אלא לקראת סופו.
בתדריך מיוחד שכינס משרד הבריאות, התייחס המנכ"ל פרופ' נחמן אש גם לאפשרות של חיסון חמישי לפני החורף. "זה יהיה אתגר גדול מאוד לשכנע אנשים להתחסן בחיסון חמישי, וזה ישפיע על ההחלטה", אמר פרופ' אש. "יש דילמה לגבי העיתוי, ואם לעשות את זה לקראת החורף באופן אוטומטי או לא. כרגע אין עדות שמצדיקה את החיסון החמישי, ואם נצא למבצע כזה עלינו להחליט אם לעשות זאת בגל תחלואה וכמובן את מי לחסן, אם את כל האוכלוסייה או את אלה שבסיכון. אנחנו חושבים על זה אבל אין החלטות או כיוונים ברורים".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש
המגבלות מוסרות בזו אחר זו. פרופ' אש
(צילום: נדב אבס)
פרופ' זרקא התייחס לכך גם הוא: "יש ירידה בחסינות - גם בקרב מחלימים וגם מהחיסון". בספטמבר או באוקטובר תהיה בישראל אוכלוסייה לא-מחוסנת. לכן קבענו לסוף יוני דיון בצט"מ (הצוות לטיפול במגפות, א"א) לגבי ההמלצה לאוכלוסייה בסיכון להתחסן".
הפרויקטור הדגיש בתדריך כי ישראל כבר נערכת לגל השישי, על אף שלפי שעה אין אינדיקציות לעלייה כלשהי בתחלואה. "מטריד אותנו אם יופיע זן כמו הדלתא, או משהו אלים שפוגע באוכלוסייה צעירה, בריאים ונשים בהיריון", אמר. "זה יהיה אירוע משמעותי, ואם הזן יהיה מידבק עוד יותר, אז זה מטריד. אנחנו בסטייט אוף מיינד של 'בין גלים', ומקימים גוף אזרחי שבודק אם יש וריאנטים חדשים בעולם".
פרופ' זרקא הבהיר כי מתווה הבדיקות בנתב"ג יוכל לחזור במידת הצורך תוך 12 שעות, מאחר ומול חברת "פמי פרימיום" שמפעילה את הבדיקות יש חוזה נצור. להערכתו, אם שנת 2022 תעבור ללא גל תחלואה או וריאנט חדש - שנת 2023 תסמן חזרה מלאה לשגרה.
זרקא אף רמז שאם ישראל תגיע לא מוכנה לגל השישי - שכאמור אין כל אינדיקציות לגביו - יש תרחיש לחזרת הגבלות ובתרחיש קיצוני גם סגר. נציין כי גם בעבר השמיעו בכירי משרד הבריאות אזהרות מעין אלה, אך בתקופת הממשלה הנוכחית לא הוטל סגר בישראל. לדברי זרקא, גם האפשרות שנתב"ג ייסגר שוב תורגלה. "זה מקרה קיצון ומאוד מורכב, אבל אם למשל יתגלה וריאנט אלים באנגליה - נצטרך לשקול את זה", אמר. מנגד, הבהיר זרקא כי "יכול להיות גם מצב שנגלה שיש וריאנט מסוכן בעולם, ונבין שהוא נמצא כבר בישראל".

76 מתים מתחילת החודש, לעומת 204 באפריל

בכיר במשרד הבריאות אמר ל-ynet לפני כשבועיים כי אם אכן הבידודים לחולים מאומתים יבוטלו, המשמעות היא "שהקורונה תהיה ככל המחלות האחרות". לדבריו, "יש לכך משמעות. זו בעצם ההכרזה שהמגפה, כפי שאנחנו מכירים אותה, נגמרה". תחלואת הקורונה בישראל עדיין נחשבת גבוהה, אך כבר תקופה ארוכה לא מתורגמת לעומסים בבתי החולים. למעשה, מאז נגמר גל האומיקרון, לא הייתה בישראל התפרצות משמעותית של תחלואה - ובחודשים האחרונים הוסרו בזה אחר זה המגבלות המשמעותיות ביותר שהוטלו בזמן המגפה, ובהן המסכות בחללים סגורים, בדיקות הקורונה בנתב"ג ועוד.
הבוקר, לפי נתוני משרד הבריאות, מאושפזים 332 חולי קורונה בבתי החולים – 81 מהם במצב קשה. 28 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה, הרבה פחות מהמספרים בתחילת הגל החמישי.
אתמול אובחנו 2,295 חיוביים לקורונה בישראל, ומתחילת החודש אובחנו בישראל 61,270 חיוביים לנגיף - כלומר יותר מ-2,000 מדי יום בממוצע. בימים האחרונים חלה ירידה נוספת בתחלואה ומקדם ההדבקה ממשיך להיות נמוך מ-1, וכיום הוא עומד על 0.93.
מתחילת החודש נפטרו בישראל 76 חולי קורונה, ממוצע של מעט יותר משני נפטרים מדי יום. לשם השוואה, בחודש אפריל נפטרו 204 חולי קורונה, ממוצע של כמעט שבעה נפטרים ביום.
בינתיים שלוש הערים הגדולות בישראל מוגדרות צהובות. בירושלים 1,086 חולים פעילים, בתל אביב יפו 993 ובחיפה 564. בפתח תקווה (כתום) 411 חולים פעילים, בראשון לציון (כתום) גם כן 411, באר שבע (צהוב) 379, רחובות (כתום) 302 ורמת גן (כתום) 300. בסך הכול יש בישראל 12,638 חולי קורונה פעילים.