דוח מבקר המדינה, שהתפרסם אתמול (רביעי) שנה וחודשיים אחרי הפרעות בערים המעורבות במבצע "שומר החומות", חשף שורה ארוכה של כשלים בפעילות המשטרה, בהיערכותה להפרות סדר, ובמוכנותה. לפי הדוח, בערים המעורבות לא היו מספיק שוטרים להתמודד עם המהומות, אלפי תושבים התקשרו למוקד 100, בין היתר כדי לדווח על התפרעויות, ולא קיבלו מענה - והשוטרים שהגיעו למוקדי הפרות הסדר נאלצו להתמודד עם מחסור בציוד מיגון, במכשירי קשר ובאמצעים לפיזור הפגנות.
אחת הערים המעורבות שבה התרחשו התפרעויות היא עכו, שם בין השאר נפצע באורח קשה בלינץ' מור ג'נאשווילי, שנסע ברכבו בעכו וספג מטח אבנים מצד עשרות ערבים רעולי פנים. הוא איבד שליטה, נתקע בחומה - וספג מכות עד שאיבד את הכרתו. הלינץ' הופסק רק לאחר שהגיע למקום איש דת מוסלמי, שדרש מהמתפרעים הערבים לחדול.
12 צפייה בגלריה
המסעדה שנשרפה בעכו
המסעדה שנשרפה בעכו
(צילום: שמיר אלבז, רויטרס )
12 צפייה בגלריה
רועי סמוגורה
רועי סמוגורה
רועי סמוגורה. "הנזק התדמיתי לעיר מורגש עד היום"
(צילום: גיל נחושתן)
בעכו הוצתו ונבזזו חנויות, מלונות וגם מסעדות. רועי סמוגורה, הבעלים של חנות "Duck You" לברווזי אמבטיה בעיר העתיקה, היה אחד הקורבנות של ההתפרעויות. החנות בבעלותו הוצתה ונבזזה בהתפרעויות - ואת המתואר בדוח הוא כבר ידע לומר בעצמו. "נוכחות משטרתית חזקה בזמן האירועים הייתה יכולה להפחית משמעותית את הפגיעה בכולנו, בנוסף לנזק התדמיתי שנגרם לעיר ומורגש עד היום", הוא אמר. "הממצאים לא מפתיעים. ראינו במו עינינו כיצד במשך ארבעה ימים ולילות לא היה מענה מהמשטרה לעצירת הפורעים".
בעלי עסקים אחרים מחו על ההתייחסות בדוח לנושא המיגון וכוח האדם - ולא לעובדה שהמשטרה פשוט לא פעלה לסייע לתושבים היהודים בעיר העתיקה. "אין התייחסות לקריאותינו שנענו בתשובה 'לא נכנסים לעתיקה', להנחיה לאורחים להינעל בחדרים - דבר שהיה מסכן חיים אילו בוצע. אין גם התייחסות למחדל המודיעין", אמר מאיר דודסון, בעלי מלון "עכותיקה". "אחרי ליל ההפתעה הראשון הגיעה פלוגת מג"ב, ועדיין נתנו להם עוד ארבעה ימי ביזה והרס. אין התייחסות לשנים רבות של תחנות סמים, של מסחר ואחזקת נשק חם ואין חקיקה שמונעת זלזול ופגיעה בשוטרים כולל דברי הסתה ברשתות. אין הלימה בין ההנחיות לשוטרים בשטח לבין המציאות".
12 צפייה בגלריה
מאיר דוידסון
מאיר דוידסון
"אין הלימה בין ההנחיות לשוטרים בשטח לבין המציאות". מאיר דוידסון
(צילום: אלעד גרשגורן)
אינפו דוח דו''ח מבקר המדינה המבקר מדינה מבצע שומר החומות ערים מעורבות אלימות ערבים משטרה
לדבריו של דודסון, "מהדוח נראה שתפקידה העיקרי של המשטרה הוא להגן על עצמה. שאם הם יקנו עוד אמצעי מיגון - זו התשובה לאיום ההתקוממות העבריינית או העממית".
יואב רודן, יזם בעיר העתיקה, אמר גם הוא שהדוח מתמקד בצדדים הטכניים - ולא בשיטת ההפעלה שהביאה לנזקים הכבדים. "השוטרים יכלו ורצו לפעול, אבל הייתה הנחיה מהמחוז שלא להיכנס", הוא טען. "עכו העתיקה ננטשה משוטרים ויהודים למשך ימים ולילות. ראינו ועקבנו במצלמות איך משמידים לנו את הנכסים - והמשטרה הייתה אימפוטנטית. השיא היה כששוטרים ביקשו מאיתנו ללוות אותם בין הנכסים לאחר הפרעות, בשלב איסוף הראיות שהיה מספר ימים מאוחר מדי".
"אין התייחסות גם לעצירת שירותי כיבוי האש ומד"א, שלא נכנסו בזמן. הפסיקו את שרותי בזק וחברת חשמל. גם שבועות לאחר הפרעות, כל טכנאי סירב להיכנס לעיר, כי יצאו הנחיות מהמשטרה שהאזור מסוכן", אמר רודן.
12 צפייה בגלריה
הפרות סדר בעכו
הפרות סדר בעכו
עכו בימי שומר החומות. "ראינו במצלמות איך משמידים לנו את הנכסים"
(צילום: AFP)
בימים אלה, מתקיים בעכו מבצע משטרתי חריג בהיקפו לנטרול משפחות פשע שפעלו בעיר העתיקה. בעלי העסקים אמרו כי הם רואים את הפעילות בחיוב, כתחילתו של שינוי. בעיר ייחנך בשבוע הבא פרויקט "עיר בטוחה", ותיפתח מחדש נקודת המשטרה שפעלה בנמל, ננטשה והוצתה. "חשוב לציין שמאז המאורעות, ולאור החלטות של הממשלה האחרונה, אנו רואים ברכה בכוונה לרשת את העיר במצלמות כחלק מהגדרתה כעיר בטוחה ללא פשיעה", אמר רודן. "הקצאת תקני שוטרים להתמודדות, כל אלו הינם הצעדים נדרשים לביטחון האישי, למניעה ולמוכנות בעתיד".
לי-את כהן, מנכ"לית אשכול גליל מערבי, אמרה בתגובה לדוח כי "החיבור בין פשיעה לאומנית ופלילית הוא פצצה מתקתקת. ערים מעורבות הן חלק ממרקם החיים. הן יכולות להיות סיפור הצלחה ומודל לחיים משותפים ולחברה בעלת תרבויות וזהויות שונות, אבל עלינו לזכור את העובדה שבגליל יש רוב ערבי והכתובת היא על הקיר. אם לא נעשה שינוי משמעותי ומהיר ונשקיע משאבים - שגרת החיים תהפוך בלתי אפשרית, ופיצוץ נוסף, חלילה, עשוי לגרום לנפגעים רבים ולקרע חברתי".

"בלי לקחים - יהיה הרבה יותר גרוע"

עיר מעורבת נוספת שבה התרחשו פרעות אלימות של ערבים היא לוד. באותן פרעות נרצח יגאל יהושע, שלעבר רכבו יודו אבנים. אחת האבנים פגעה בעוצמה בראשו של יהושע - וגרמה למותו. אפי, אחיו של יהושע, אמר גם הוא שהדוח לא מחדש רבות. "ההתנהלות של המדינה וגורמי האכיפה היא אחת - חוסר תפקוד. אחי נרצח קרוב לתחנת משטרה. יכלו לפעול לאי-פגיעה, וזה לא נעשה. מבינים שהמדינה לא הייתה ערוכה, לא היה צריך את הדוח", אמר.
12 צפייה בגלריה
יגאל יהושע נהרג מיידוי אבנים בלוד
יגאל יהושע נהרג מיידוי אבנים בלוד
יגאל יהושע, התיעוד מהלינץ' - והאבנים. "אם לא יפיקו לקחים - יהיה כאן הרבה יותר גרוע"
(צילום: דוברות המשטרה)
12 צפייה בגלריה
נזק שנגרם לבית בלוד בזמן המהומות בעיר
נזק שנגרם לבית בלוד בזמן המהומות בעיר
לוד בימי המהומות. "ההלם הראשוני של המשטרה בלט ביומיים הראשונים"
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
שריפות בלוד
שריפות בלוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא הוסיף: "אח שלי נרצח, ויש הרבה אנשים שנפגעו. יש עדיין פחד להסתובב ברחובות לוד - ואם לא יפיקו לקחים, יהיה כאן הרבה יותר גרוע ממה שהיה". דברים דומים תיאר מאיר ליוש, תושב לוד. "יש גורמים לאומניים שפועלים באין מפריע ומתסיסים את השטח לקראת הפעם הבאה", הוא אמר. "אם ישראל לא תתעשת בהקדם - שומר החומות 2 יהיה קרוב מתמיד".
מבקר המדינה קבע בדוח כי למרות החשיבות בשיטור בערים מעורבות, מצבת כוח האדם בלוד הייתה חסרה. 42 שוטרים חסרו בעיר, וכ-74% מקרב הצוותים הפועלים בתחנות הוגדרו "חסרים" - משמע הורכבו משוטר קבע ושוטר שח"ם או מתנדב, במקום שני שוטרי קבע. המבקר מצא עוד שגם לאחר פרוץ האירועים, נדרשו כמה ימים עד שהוזרמו ללוד כוחות בהיקף שאפשר את השבת הסדר על כנו בעיר. העיכוב בהזרמה נגרם בין היתר בעקבות הפריסה הרחבה של המשטרה - ובשל העיכוב בצבירת סדר כוחות וגיוס מילואים.
שומר החומות דוח המבקר אינפו 3
ליוש תיאר הסכמה עם קביעת המבקר. "ביומיים הראשונים בלטו ההלם הראשוני של המשטרה והיעדר היכולת שלה להתמודד עם האירועים. אירועים בירושלים או כל מקום אחר - לא יכולים להוות תירוץ לחוסר מענה לשעות ספורות. אחרי יומיים הבנו שמשהו לא עובד ושאנחנו פשוט מאוד - לבד", אמר. "בלילה הראשון בכיכר הפרחים (שם נורה למוות מוסא חסונה. התיק נגד החשודים נסגר מחוסר אשמה או בשל הגנה עצמית - א"ק), המשטרה לא הגיעה. אמרו להם שיש התפרעות שכוללת אבנים ובקבוקי תבערה ולקח להם זמן. התרענו גם שההלוויה תהיה אלימה - והיא אכן הייתה".
מלבד עכו ולוד, גם יפו היא אחת הערים המעורבות שבהן התרחשו מהומות קשות בשומר החומות. "מה שראינו במאי בשנה שעברה לא יכול לחזור על עצמו בשום צורה", אמר איש עסקים מוכר בעיר. "אנחנו חייבים להפסיק לתת לקיצון לנצח. לא הייתה משטרה והיה באותם ימים טרור".