יו"ר ש"ס, השר לשעבר אריה דרעי, הודיע היום (ראשון) לראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו כי הוא מעוניין לכהן כשר האוצר. נזכיר כי על התפקיד נלחם גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', וגורמים במפלגתו הודיעו מיד לאחר מכן כי הוא ידרוש את תפקיד שר הביטחון. "סמוטריץ' הוא שר הביטחון הבא של ישראל", נכתב בהודעה בשם גורמים בציונות הדתית.
בנוסף תדרוש המפלגה את תיקי החינוך והדתות, וכן "הסכמים קואליציוניים מפורטים", בניגוד לעמדת נתניהו. "נדרוש סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה", הוסיפו. גורמים פוליטיים המעורים במשא ומתן אמרו ל-ynet כי "ננהל מו"מ על התיק ונראה איך זה ייגמר".
2 צפייה בגלריה
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
דרעי ביקש את האוצר, סמוטריץ': אני שר הביטחון הבא
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, קובי קואנקס)
היום בערב ייפגשו שוב הצוותים וינסו להגיע להסכמות. נזכיר כי על מינויו של דרעי, ייתכן פרסום חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שעלולה למנוע ממנו כהונה בתפקיד שר בעקבות הרשעתו בהסדר טיעון בעבירות מס והדרישה האפשרית להטיל עליו קלון.
בינתיים, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר נחוש להיכנס למשרד לביטחון הפנים. בשיחות סגורות עם מקורביו הוא אומר: "כולם אומרים לי לא לקחת את ביטחון הפנים, 'חפש משהו אחר', אבל התחייבתי בקמפיין ולכן אני חייב לקחת עכשיו. הלכתי על קמפיין של ביטחון אישי, ואני מחויב למילה שלי, להבטחות שלי לציבור".
בליכוד קיוו לסיים את הרכבת הממשלה עד השבעת הכנסת ה-25 ביום שלישי הקרוב, אך כעת מבינים כי זה לא יתממש, ומעריכים כי כצעד ראשון יו"ר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד יוחלף בנציג מטעמם עוד השבוע. כעת מכוונים במפלגה השיחות עם השותפות יסתיימו עד סוף השבוע, ומיד לאחר מכן יתפנה נתניהו לעסוק בענייני חלוקת התיקים במפלגתו.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר בשיחות סגורות: "אומרים לי לא לקחת את המשרד לביטחון פנים, אבל התחייבתי"
(צילום: שלו שלום)
רק לאחר שיתברר אלו תיקים נותרו בידי הליכוד יערוך נתניהו סבב שיחות עם כל חברי הרשימה, ישמע את רצונותיהם ובאותה הזדמנות יערוך איתם תיאום ציפיות לגבי התפקיד שיאיישו. נכון לרגע זה התפקידים הבכירים שצפויים להישאר בידי הליכוד הם יו"ר הכנסת, שר החוץ, שר המשפטים ושורה של תפקידי שרים נוספים שנחשבים בכירים מעט פחות. שני המועמדים המובילים לתפקיד יו"ר הכנסת הם השרים לשעבר אמיר אוחנה ויריב לוין, שכבר כיהן בתפקיד בעבר.
בחדרים הסגורים נשמע שמו של אוחנה כמועמד מוביל לתפקיד, אך הדבר תלוי בין היתר בתפקיד שימלא האיש שנחשב למקורב ביותר לנתניהו, ומספר 2 ברשימה, לוין.
בימים האחרונים, מלבד סבב שיחות הנוגעות לתיקים מתקיימים דיונים גם על קווי יסוד. רוב הסוגיות מוסכמות כולל ההבנה שאת הפרק המשפטי יש להשאיר "רזה" בכוונה, ולא לפרט את הכוונות של הממשלה הנוכחית באשר לשינויים במערכת המשפט. נתניהו אמנם נרתע מלצרף את פסקת ההתגברות שתחליש את בית המשפט העליון להסכמים הקואליציוניים, אך החרדים חברו לסמוטריץ' כדי להבטיח שתוכלל בהם.