מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר היה אחד מהמתכננים העיקריים של מתקפת הארגון על ישראל ב-7 באוקטובר, אך הוא לא ציפה שהשלכותיה יהיו "מסוכנות כל כך". כך אמר המחבל עסמת מנסור, שישב עם סינוואר בכלא הישראלי והיה אחד ממקורביו, לרשת "סקיי ניוז" הבריטית.
מנסור, בן הכפר דיר ג'ריר ליד רמאללה שהיה פעיל בחזית הדמוקרטית, וב-1993, בהיותו בן 18, סייע לחוליה שרצחה את חיים מזרחי מבית אל ונידון ל-22 שנות מאסר. לטענתו, אם סינוואר היה יודע מה יהיו ההשלכות של הטבח על חמאס ורצועת עזה, הוא "לעולם לא היה מתכנן אותו כך".
1 צפייה בגלריה
"רצה לעשות שינוי, ונתן לישראל את כל הסיבות לשבור את הכללים". מנסור וסינוואר
"רצה לעשות שינוי, ונתן לישראל את כל הסיבות לשבור את הכללים". מנסור וסינוואר
"רצה לעשות שינוי, ונתן לישראל את כל הסיבות לשבור את הכללים". מנסור וסינוואר
(צילום: AFP)
מנסור הסביר כי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר אמורה הייתה להיות "מבצע אסטרטגי" שנועד להסיר את המצור הישראלי על הרצועה, לשחרר את חבריו של סינוואר מהכלא ולהפוך אותו ל"מנהיג העם הפלסטיני".
עם זאת, לדבריו, החישובים שלו "לא התנהלו כמתוכנן", תגובת ישראל הייתה "בלתי מבוקרת ללא כל הצדקה", ו"עכשיו יש לנו את התוצאה הזו" - כשהוא מתכוון לתמרון הקרקעי של צה"ל ברצועה.
בהמשך אמר מנסור כי סינוואר "רצה לעשות שינוי", אך "לא ציפה שהמבצע יעשה את הדברים כל כך מסובכים, ירחיק לכת ויהפוך למסוכן כל כך. הוא נתן לישראל את כל הסיבות והתירוצים לשבור את כל הכללים".
מנסור הסביר כי סינוואר "ניסה כמה פעמים לנהל משא ומתן עם הרשות הפלסטינית, ליצור קשר טוב עם מצרים, ולגרום לישראל להסיר את המצור על עזה". עם זאת, הוא סיכם, סינוואר "לא הצליח בכך. לאחר מכן הוא היה צריך לעשות שינוי אסטרטגי כדי לעשות מבצע ענק כמו זה".