מאות עובדי מפעל "טכנולוגיית להבים" לייצור להבי מנועי סילון בנהריה קיבלו הבוקר (ראשון) את ההודעה לפיה לאחר מעל 50 שנות הוא צפוי להיסגר במהלך שנת 2025 מ"שיקולים עסקיים". כ-900 מ-1,400 עובדיו צפויים להיות מפוטרים, אך בינתיים התכנסו רבים במפעל השני של החברה באזור התעשייה תפן, בין היתר לקראת גיבוש צעדי מחאה. בינתיים, הכריזה ההסתדרות סכסוך עבודה.
אביגיל דמתי, בתו החורגת של סטף ורטהיימר שייסד את המפעל, עובדת במקום כבר 32 שנה. בשיחה עם ynet היא אמרה: "זה מרגיז אותי, איפה נעבוד? שמעתי על זה בתקשורת, זה לא מקובל". החברה נמכרה במאי 2014 לתאגיד פראט אנד ויטני Pratt & Whitney. לדברי דמתי, הם אלה שעומדים מאחורי ההחלטה: "זה לא מתאים".

4 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
סאלח עבדאללה ופריד סעיד
סאלח עבדאללה ופריד סעיד
סלאח עבדאללה ופאריד סעיד. "תוך כדי שיושבים איתנו מוציאים הודעה"
(צילום: שמיר אלבז)
חיים עזרן מעכו בילה גם הוא את עשרות שנים מחייו במפעל בנהריה - ולמעשה הוא עובד שם משנות ה-20 המוקדמות לחייו. "42 שנה אני פה, מצב כזה אני לא זוכר. היו הרבה מצבים כאלה שאמרו 'אין עבודה, יש עבודה', והסתדרו. אבל זה מכירה, איך אומרים, מתחת לשטיח", טען. הוא ציין כי "התחושה היא קשה לכל אחד". הוא עצמו צפוי לצאת לפנסיה בקרוב, אך לדבריו, "זה לא משנה". "זו אותה תחושה קשה שיש לכולם, מהקטן עד הגדול. פה אנשים גידלו ילדים, התפרנסו בכבוד, זה היה אחד ממפעלי הדגל הגדולים ביותר בכל הצפון".
עם זאת, ציין עזרן, הוא לא מופתע: "ההודעה הזאת הייתה באוויר וזו לא הייתה הפתעה, זה היה באוויר. "ידעו, ידעו שהאמריקנים נכנסים, ובאותו מקום לא יגדל דשא. כל זמן שהאמריקנים הכניסו את הרגליים שלהם למקום לא היה טוב. שייתנו לצרפתים, שייתנו למישהו אחר שינהל את המפעל. אל תמכרו. לא טוב לכם, תנו לאחרים, תנו לחברות אחרות. נקווה שיהיה טוב".
"אם מישהו חושב שניתן להם ככה לסגור ולמחוא להם כפיים - אז הוא טועה", אמר אשר שמואלי, יו"ר מרחב הגליל המערבי בהסתדרות. בוועד העובדים ובהסתדרות דורשים מהתאגיד האמריקני שרכש את המפעל מידי ורטהיימר לפני כעשור למכור את המפעל ולא לסגור אותו לאלתר, אך טוענים כי בחברה מסרבים לעשות כן כדי למנוע תחרות ולהבטיח את הפסקת ייצור הלהבים המיוחדים.
4 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
העובדים מחוץ למפעל, היום
(צילום: שמיר אלבז)
פאריד סעיד הוא יו"ר ועד העובדים במפעל. הוא סיפר ל-ynet כי בימים האחרונים התרוצצו בין מחלקות הייצור שמועות על אודות הכוונה לסגור את המפעל, אך הבוקר, בשעה שראשי המפעל התכנסו עם ראשי הוועד וההסתדרות, הם הוציאו את ההודעה על סגירתו במכתב לכלל העובדים וההודעה נפלה עליו "כרעם ביום בהיר": "איך זה יכול לקרות דבר כזה מהיום למחר? מודיעים לנו, ותוך כדי שאנחנו יושבים איתם ומודיעים לנו, כבר הוציאו הודעה לעובדים על סגירת המפעל".
לדבריו, "זו התנהגות שלא מכבדת אותם ולא את העובדים, חלקם נמצאים כאן כבר 43 שנה שנותנים את חייהם למפעל וחיו פה יותר משהיו בבית שלהם".
סאלח עבדאללה, תושב הכפר כיסרא ואב לחמישה ילדים, עובד זה עשור במחלקת הייצור במפעל והוא סבור שסגירתו תביא להרס ולמשבר ענק בתעסוקה בגליל. "יש לי משכנתא ב-700 אלף שקל. אם אני הולך הביתה, כמוני, כמו אלף עובדים שפה, אין לנו מקומות עבודה אחרים. לאן נלך? בגלל תחרות וכוחות עולמיים הם יהרסו אותנו. מה נעשה? נחזור לחקלאות? גם בזה אין פרנסה כאן היום".
עבדאללה שותף גם הוא לתחושה כי את המפעל ניתן להציל, לו היו רוצים בעלי התאגיד האמריקאי ששולטים בו. "הם לא רוצים למכור את המפעל לספונסר אחר כדי שלא תהיה להם תחרות בעולם, הם רוצים להשתלט על ענף התעופה והפגיעה בנו לא מעניינת אותם, המפעל הוא אמריקאי, לא מעניין אותו העובד , איזה משפחה עובדת פה, מעניין אותו מהדולר, מענין אותו מהכסף שלו, הם מבחינתם שיישרף כל המפעל הזה".
4 צפייה בגלריה
המכתב שעובדי BTL קיבלו מהמנכ"ל
המכתב שעובדי BTL קיבלו מהמנכ"ל
ההודעה שקיבלו העובדים
(צילום מסך)
מפעלי טכנולוגיית להבים נוסדה בשנת 1968, לאחר מלחמת ששת הימים, כאמור בידי איש העסקים סטף ורטהיימר וקבוצת השקעות דיסקונט. החברה נמכרה לתאגיד האמריקני. מועסקים בה כ-1,400 עובדים ומרביתם צפויים להיות מפוטרים. בהודעת החברה נמסר כי "לצד הפסקת פעילות ייצור להבי הקומפרסור, BTL תמשיך את פעילות ייצור הלהבים האינטגרליים (IBR) ואילו TJL, חברה-בת נוספת של RTX היושבת בתפן, תמשיך לייצר להבי טורבינה החיוניים לפעילויות מפתח של התאגיד".
בפראט אנד ויטני אומרים כי תהליך הסגירה יחל בשנת 2024 ויושלם בשנת 2025 והיא תנהל עם נציגות העובדים וההסתדרות משא ומתן לגבי תנאי העובדים המפוטרים. בתאגיד מסבירים כי "ברקע ההפסדים של חברת BTL ירידה בביקוש ללהבי קומפרסור, מגמה שהולכת ומתעצמת. בנוסף, הטכנולוגיה ויכולת התהליך הנוכחיות לא מאפשרות לעמוד בפריון באופן שתהיה לו היתכנות כלכלית".
רק לפני קצת יותר משנה וחצי חתמו הנהלת המפעל וההסתדרות על הסכם קיבוצי חדש עבור העובדים, שיהיה בתוקף עד סוף 2022. במסגרת ההסכם, כל מי שהחל עבודתו בחברה עד סוף שנת 2020, קיבל תוספת שכר של 2% רטרואקטיבית מינואר 2021. כמו כן, כל עובד עם ותק של חצי שנה בינואר 2022 - קיבל תוספת שכר של 3%.
עוד נקבע כי החברה מתחייבת לאפשר לעובדים במשמרת לילה לבצע לפחות עשר שעות נוספות במשמרת הבוקר בכל חודש. שכר השעתיים הראשונות של משמרת הלילה יעמוד על 214% משכר הבסיס, ויתר שעות משמרת הלילה יהיו בשווי 142% משכר הבסיס.