לאחר אישורה בקריאה ראשונה של הצעת החוק לביטול עילת הסבירות, וברקע המחאות הנרחבות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר הבוקר (יום שלישי) ל-ynet Live כי "ההתנהלות של היום הזה הוסיפה לנו 100% מוטיבציה להמשיך. אני לא חושב שנחזור לבית הנשיא". זוהר תקף גם את נגיד בנק ישראל, שהזהיר אמש מפני פגיעתה של המהפכה המשפטית בכלכלה: "אנחנו לא נרתעים מאיומים. גם בצבא יש מי שמאיימים. הכל יתברר כבלון נפוח. כדבר לא נכון".
במקביל, ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) טען כי "בתחילת הדרך רצינו לבטל את עילת הסבירות, אך בסופו של דבר אנחנו נמצאים בפורמט שרק מצמצם את הסבירות, ויש דיונים כאלה ואחרים אם נצמצם עוד". הוא תקף את האופוזיציה "הם לא רוצים להגיע איתנו להסכמות. אנחנו ניסינו במשך שלושה חודשים. אתמול שר המשפטים אמר ליאיר לפיד 'בוא אלי, נשב, נגיע להסכמות' - אבל הם לא רוצים".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אזהרות הנגיד? בלון נפוח". מיקי זוהר
(צילום: אמיל סלמן)
בוארון טען כי "כל המטרה של האופוזיציה הייתה למשוך אותנו באף ואז להביא אותנו לנקודה שלא נוכל לחוקק שום דבר. הם הצליחו חלקית, כי מה שאנחנו מעבירים ומקדמים עכשיו זה רגל אחת מתוך ארבע רגליים - אפילו לא יועמ"שית, רק את עילת הסבירות. מה רציתם? שלא נחוקק? שלא נעמוד בהתחייבות לציבור שלנו? הציבור שלנו לוחץ עלינו".
ברקע הנזק של המהפכה המשפטית לכלכלת המדינה, בוארון טען מנגד כי "אנחנו מצליחים לבלום את האינפלציה", והדגיש: "אין סיכוי שבמושב הזה אנחנו נחזור לציבור שלנו בידיים ריקות ולא נתחיל לחוקק. אנחנו מחוייבים לציבור שלנו ונביא עוד שינויים ותיקונים במערכת המשפט, נעשה את זה כמו שעשינו עכשיו: בצורה מדודה, אחראית ומתוקנת. לא קוראים לזה סלמי, קוראים לזה תהליך איטי ומדוד של תיקון מערכת המשפט שנעשה בצורה מאוד אחראית מפוקחת ומתונה, במטרה כל פעם להגיע למקסימום הסכמות".
על הפגנת הימין המתוכננת אמר ח"כ בוארון כי "כמו שהיה בעצרת הימין בירושלים, ככה יהיה בעצרת הימין בקפלן בתל אביב". הוא טען: "אם יגיעו 600 אלף כמו שהגיעו בירושלים - אכן 600 אלף - אנחנו נסתפק ונברך על זה, אבל ודאי תהיה עצרת מכובדת, לא יהיו הפרעות לסדר הציבורי, לא יהיו שם פורעי חוק, זה יהיה באישור המשטרה, אנחנו נעשה הכל כדי לא לחסום צירים. אנחנו מכבדים את אמירות בית המשפט עוד מ-2005".
4 צפייה בגלריה
אביחי בוארון
אביחי בוארון
"זה לא סלמי, מחוקקים בהליך איטי ומדוד". ח"כ בוארון
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנגד, ח"כ נאור שירי (יש עתיד) מתח ביקורת על הטענות לריכוך הצעת החוק. "מי שאומר שאפשר לרכך ולשנות סעיפים בנושא כזה מהותי לא בילה דקה אחת בוועדת החוקה בניהולו של שמחה רוטמן. אם שר המשפטים לוין היה רוצה ליצר סוג של הידברות בנוגע לחקיקה כזו משמעותית הוא היה מציע הצעת חוק ממשלתית, אבל הם הלכו בדרך עוקפת שלא סופרת אף אחד מהממשלה ומביאים הצעת חוק דרך ועדה - אפילו לא הצעת חוק פרטית שצריכה להיות נידונה גם בוועדת השרים לחקיקה".
שירי הוסיף כי "הניסיון לייצר כאילו איזה מין מצב שיש רצון להידברות זה באמת לעג לרש", ועקץ: "יהיה באמת דיון מאוד פורה בנושא הריכוך, אני בטוח שיסיימו את זה תוך שבוע, בקטנה - כולה משנים משטר, לא צריך לדון בזה יותר מדי".
ח"כ שירי התייחס למפגינים נגד המהפכה המשפטית שמחו אתמול בכנסת, שאותם הזמין למשכן. "מדובר בכמה חבר'ה שביקשו להיפגש, זה די סטנדרטי. לא ידעתי על הכוונות שלהם, אבל אני חייב לומר - לא ראיתי משהו עד עכשיו שמצדיק את המעין עליהום שיש על החבר'ה שצעקו. מה שאני ראיתי זו דמוקרטיה בכניסה למליאה". עוד אמר שירי: "הם לא שיבשו שום הליך חקיקה, הם היו מחוץ למליאה. הם היו במשכן הכנסת, זה ברור, אבל אני לא ראיתי ניסיון שיבוש.בכל מקרה זה שאני כחבר כנסת עושה להם אישור כניסה אנחנו בטח ובטח לא יודעים על הכוונות שלהם. מהמראות לא היה שם משהו יותר מדי חריג".

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) ציין כי "לא כל כך שגרתי שהזימון לוועדת חוקה לדיון על החוק בקריאה שנייה ושלישית יצא עוד לפני שהתחיל הדיון על החוק במליאה בקריאה ראשונה", והדגיש כי "הייתה אפשרות אולי להגיע להסכמות בבית הנשיא בנושא עילת הסבירות, אבל ההסכמות היו רחוקות מאוד ממה שקואליציה מקדמת עכשיו".
אלקין אמר כי "השאלה היא מה מחפשים: אידיאולוגיה או כיסאולוגיה - קרי להקל מאוד על הדחות ומינויים. שימו לב שבנוסח של הצעת החוק הקואליציה מתעקשת להכניס את ההדחות פנימה - היא לא הולכת רק על מינויים, כי יש הדחה אחת שמאוד מאוד מעניינת אותם, זו של היועצת המשפטית לממשלה. כולנו ראינו ביום ראשון פרומו למה שצפוי לנו בנושא הזה. כל שירות המדינה שלנו יהפוך לטרלול אחד גדול".
ח"כ אלקין שיבח את המפגינים נגד המהפכה המשפטית: "אין כמעט תופעות דומות בהיקפים, בנחישות ובהתמדה. אחד הדברים היפים הוא שאין גופים פוליטיים שמארגנים את המחאה. אנשים קמו ויצאו לרחובות בגלל מה שהם מרגישים. אלה אנשים שמגיבים למה שקורה. ברגע שהקואליציה הלכה למסלול החד-צדדי ולא מוכנה להידברות, והולכת לחקיקה קיצונית ומאוד פוגענית, אז זאת התגובה של הציבור".
4 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת
 ועדת הכנסת
"הממשלה הזו נכנסת באמריקנים ב-180 קמ"ש". זאב אלקין
(צילום: יואב דודקביץ')
במקביל, אלקין הדגיש כי מפלגתו עדיין פתוחה לחזרה לשיחות בבית הנשיא. "אנחנו עקביים בגישה שלנו, גם היום אנחנו קוראים להידברות. לא שינינו את עמדתנו וכל מי שהקשיב לבני גנץ בשבועות האחרונים שמע את זה ממנו בכל נאום". הוא מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה: "הקואליציה קיבלה החלטה אסטרטגית בגלל שנתניהו חלש, הוא נכנע ללחצים של בן גביר, סמוטריץ', רוטמן ולוין בגלל הפיתוי הגדול שלו להדיח את היועצת משפטית לממשלה ולהביא מישהו במקומה שיפתור לו את הבעיות האישיות שלו. בגלל כל הדברים האלה הוא מוכן לשלם את המחירים המטורפים של הליכה במסלול הזה".
עוד התייחס אלקין גם לביקורת שהשמיע שגריר ארה"ב היוצא, טום ניידס. "עכשיו הרי הולכים לאותו מקום של פגיעה בכלכלה, בצה"ל, באחידות החברה הישראלית וגם במצב המדיני. הרי לשמוע משגריר ארה"ב אמירה ש'ישראל יורדת מהפסים' וצריך לעזור לה - אני לא זוכר אמירות כאלה בטח ב-20 שנים האחרונות, גם במשברים הכי קשים שהיו לנו מול האמריקנים. מדובר פה בבת ברית אסטרטגית שלנו".
אתה מקבל אמירות כמו 'רוב הציבור בישראל היה רוצה שארה"ב תתערב בממשל הישראלי? "אני תמיד בעד שעניינים ישראלים יוכרעו על ידינו, אבל בהחלט, שיקול הדעת של שימור היחסים בין בת ברית אסטרטגית שלנו במידה רבה נשאר שם. אנחנו למשל בממשלה ידענו איך להמשיך עם הבנייה ביהודה ושומרון בלי להגיע למשבר כזה עם ארה"ב, אבל הממשלה הזאת נכנסת באמריקנים ב-180 קמ"ש בכל נושא, לא רק בנושא הבנייה ביו"ש. זה גם בנושא המשפטי וגם בהתנהלות מול אוקראינה, ואפילו באמירות מטופשות של אנשים שמזוהים עם הממשלה שבכל פעם מדליקים עוד שריפה מול האמריקנים".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוק חוקה ומשפט
ועדת חוק חוקה ומשפט
"יש רוח רעה והיא לא מגיעה מהצד של המחאה". ח"כ גלעד קריב
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ח"כ גלעד קריב (העבודה) תקף את התנהלות הקואליציה: "הכנסת לא התנהלה כסדרה. מה שקרה בוועדת חוקה נעשה במחטף ובבליץ. הלוואי והממשלה הזאת הייתה מושלת, אולי לא היינו נמצאים בסחרור כל כך מטורף, ביטחונית וכלכלית". קריב אמר כי "משילות היא עיקרון חשוב, אבל יש להם 64 מנדטים, לא 90, וגם אם היה להם - צריך לשמור על זכויות המיעוטים ועל זכויות האזרח". הוא תקף כי אין היתכנות להידברות עם הקואליציה: "איך נדבר כשהאקדח מונח על השולחן?".
על יחסו לריכוך עילת הסבירות אמר: "העיקרון שמקובל עלי הוא שבג"ץ לא צרך להתערב בהחלטות מדיניות של הממשלה על דרך השגרה. גם כשבודקים את זה, בג"ץ באמת כמעט ולא התערב בהחלטות כאלו. מקובל עלי שעילת הסבירות לא צריכה להיות כלי משמעותי בידי בג"ץ להתערבות שוטפת במדיניות הממשלה. אבל זו לא הצעת החוק".
קריב התייחס גם לניסיונם של כמה מוחים לחסום את הכניסה למליאת הכנסת אמש, ומתח ביקורת חריפה על השר דודי אמסלם, שלעג למפגין שנפצע בעינו מהתזת מכת"זית באיילון בשבוע שעבר. "ממה המיעוט היום מוטרד? מזה ששר במשרד המשפטים קרא לאזרח שיצא להפגין וייתכן שיאבד את עינו, 'צפונבון מפונק', או משלושה סטודנטים שהפגינו? אני יותר מוטרד מדודי אמסלם".
עוד ציין ח"כ קריב כי "המחאה בכנסת הסתיימה תוך שניות אחדות ואותם פעילים הוצאו אל מחוץ למשכן. אני הרבה יותר מוטרד מהעובדה שיו"ר הכנסת בחר אתמול לסגור את יציע המבקרים במהלך מאוד חריג". הוא התייחס גם ליחסם של אנשי משמר הכנסת ליועצת התקשורת שלו, שדרשו ממנה את אישור הכניסה שלה לאחר שצילמה את המחאה בכנסת. "יש רוח רעה והיא לא מגיעה מהצד של המחאה", אמר.