שעות אחרי הפיגוע ליד נמל התעופה בקאבול, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הלילה (בין חמישי לשישי) נאום לאומה שבו הבטיח כי ארצות הברית תנקום את מותם של 13 החיילים האמריקנים שנהרגו, והדגיש כי היא תשלים את הנסיגה מאפגניסטן כמתוכנן. "אנחנו לא נסלח. אנחנו לא נשכח. נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם", אמר ביידן על מבצעי הפיגוע במסיבת עיתונאים שערך בבית הלבן הלילה.
בנאום, שבו קולו נחנק מדמעות מדי פעם, ציין ביידן כי האחראי למתקפה שבה נהרגו גם 72 אפגנים לפחות הוא ארגון "המדינה האיסלאמית בחורסאן", השלוחה האפגנית של דאעש. הוא אמר כי אין ראיות לכך שהארגון שיתף פעולה עם הטליבאן, ששולט כעת במדינה ושככל הנראה גם אנשיו נמנים בין ההרוגים. ביידן אמר כי הוא לא סומך על הטליבאן, אך מאמין שהאינטרס של הארגון הוא לאפשר לנסיגה להימשך. על המחבלים שביצעו את הפיגוע הוא אמר כי "יש לנו סיבה להאמין מי הם".
5 צפייה בגלריה
ביידן וזירת הפגיעו בקאבול
ביידן וזירת הפגיעו בקאבול
ביידן וזירת הפגיעו בקאבול
(צילום: AP)

"טרוריסטים לא ירתיעו אותנו. נמשיך במשימתנו", אמר הנשיא. ביידן הוסיף כי החיילים האמריקנים שנהרגו במתקפה היו "גיבורים שלקחו חלק במשימה מסוכנת, לא אנוכית, כדי להציל את חייהם של אחרים". הנשיא האמריקני אמר כי תוכנית היציאה של ארה"ב מאפגניסטן תימשך, ולא נתן רמז לאפשרות של שינוי תאריך היעד להשלמת הנסיגה, שנקבע ליום שלישי הקרוב.
"בנוסף הוריתי למפקדים לגבש תוכניות מבצעיות כדי לפגוע בנכסים, מנהיגים ומתקנים של דאעש חורסאן. אנו נגיב בעוצמה ובדיוק, בזמן שלנו, ובמקום וברגע שאנחנו נבחר", הוסיף ביידן. "נמצא את הדרך להגיע אליהם בלי מבצעים צבאיים גדולים". הוא גם אמר כי יסכים להעביר לצבא ארה"ב באפגניסטן תגבורת אם יזדקק לה: "כל מה שהם יצטרכו, אם הם יזדקקו לעוד כוחות, אני אתן להם".
5 צפייה בגלריה
דאעש ה מחבל שביצע פיגוע התאבדות ב קאבול אפגניסטן
דאעש ה מחבל שביצע פיגוע התאבדות ב קאבול אפגניסטן
דאעש פרסם את תמונת אחד המחבלים המתאבדים מקאבול
לאחר מסיבת העיתונאים של ביידן ערכה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי תדרוך לעיתונאים שבו הדגישה כי ביידן דבק בתאריך היעד של 31 באוגוסט לפינוי הכוחות וציינה כי הוא עושה זאת בעצת אנשי הצבא, שמודאגים מעוד מתקפות. לדבריה ביידן פועל להוציא מאפגניסטן כל אמריקני שרוצה לעזוב עד לתאריך היעד. "המחויבות שלנו כלפיהם נותרת ללא שינוי", אמרה.
הנשיא ביידן קיבל תדרוכים על המתקפה שהתרחשה 12 יום לאחר תחילת הנסיגה, וחמישה ימים לפני סיומה המתוכנן. פוליטיקאים מהמפלגה הרפובליקנית קראו לדחות את המועד האחרון לנסיגה.
על הממשל נמתחה ביקורת בשל הפינוי הכאוטי והקטלני. עד כה פונו מאפגניסטן יותר מ-100 אלף איש - אפגנים, אמריקנים ואחרים. המתקפה ליד נמל התעופה רק הגבירה את הלחצים הפוליטיים על ביידן ואת הביקורת שנמתחה עליו.
5 צפייה בגלריה
פצועים פיגוע בכניסה ל נמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פצועים פיגוע בכניסה ל נמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פינוי הפצועים מנמל התעופה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
פצועים פיגוע בכניסה ל נמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
פצועים פיגוע בכניסה ל נמל התעופה ב קאבול אפגניסטן
(צילום: רויטרס)
במתקפת הטרור אתמול בקאבול נהרגו לפחות 85 בני אדם ויותר מ-140 נפצעו. לאחר נאומו של ביידן נמסר כי עלה ל-13 מניין החיילים האמריקנים שנהרגו. גורם אמריקני רשמי אמר לרויטרס כי מניין ההרוגים עוד צפוי לעלות. בבית הלבן מסרו כי הדגלים בוושינגטון ובבנייני ממשל ברחבי המדינה הורדו לחצי התורן לאות כבוד לקורבנות המתקפה.
גורם בטליבאן אמר לרויטרס כי לפחות 28 מההרוגים בפיגוע הם חברי הארגון. "איבדנו יותר אנשים מהאמריקנים", אמר הגורם. הוא הוסיף כי אין סיבה שפינוי הכוחות הזרים במדינה לא יסתיים עד ל-31 באוגוסט.
הפיגוע ליד נמל התעופה בקאבול היה פיגוע התאבדות כפול. הפיצוץ הראשון התרחש ליד שער הכניסה הראשי של נמל התעופה, שער אביי. כעבור שעתיים התרחש פיצוץ נוסף לא רחוק משם, בכניסה למלון בארון. במלון זה רוכזו בשבוע שעבר אזרחים אמריקנים לקראת העלאת לטיסות פינוי. בסמוך לשני הפיצוצים היה גם ירי של חמושים.
עבור צבא ארה"ב מדובר במתקפה הקטלנית ביותר באפגניסטן זה יותר מעשור. כמו כן מדובר בחיילים האמריקנים הראשונים שנהרגים בעת מילוי בתפקידם באפגניסטן בשנה וחצי האחרונות.
בהודעתו נטל ארגון דאעש אחריות רק לפעילותו של אחד המחבלים המתאבדים ומסר כי המטרה הייתה "מתורגמנים (אפגנים) ומשתפי פעולה של הצבא האמריקני".
בעקבות ההתפתחויות השתנה לחלוטין סדר היום של הנשיא ביידן. במקום פגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט שהגיע לוושינגטון הוא נדרש לשהות שעות בחדר המצב כדי לעקוב אחר האירועים בקאבול. הפגישה בין ביידן לבנט נדחתה מאתמול להיום בשעה 17:45.