3 צפייה בגלריה
השחתת תמונות של נשים במרחב הציבורי בכבישים ראשיים ברחבי ירושלים
השחתת תמונות של נשים במרחב הציבורי בכבישים ראשיים ברחבי ירושלים
עיריית ירושלים חויבה להעסיק עובדים שיטפלו בקריאות בזמן אמת
אחרי שנים שבהן התופעה המכוערת של השחתת דמויות נשיות משתלטת על המרחב הציבורי בירושלים עד שהפכה לחלק בלתי נפרד מהנוף, עיריית ירושלים תחויב לגייס עובדים ייעודיים אשר יגיבו לקריאות ונדליזם בזמן אמת במטרה להיאבק בעניין. בפסיקה שניתנה היום (ראשון) על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים בתגובה לעתירה מנהלית שהגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה בעקבות השחתת פניה של ניצולת שואה בת 95 תערוכת אמנות.
בחודש יולי האחרון הוגשה העתירה נגד העירייה בטענה שהיא לא אכפת את התקנות שקבעה בעצמה נגד השחתת שלטים המציגים נשים במרחב הציבורי, בתערוכה בכיכר ספרא הושחתה תמונתה של פגי פרנסס, ניצולת שואה כבת 95.
היום קבע בית המשפט המחוזי בעיר כי על העירייה להיפגש עם נציגי המשטרה על מנת לגבש תכנית מסודרת למאבק בתופעה, ולגייס בתוך שלושה חודשים עובדים ייעודיים אשר יגיבו לקריאות בזמן אמת. "לא יעלה על הדעת שפורעי החוק ינהלו את המרחב הציבורי", אמרה השופטת שירלי רנר. "צריך רק לדמיין תמונה הפוכה – עולם שבו משחיתים את כל הדמויות של גברים בעיר".
עורכי הדין אורלי ארז לחובסקי ואורי נרוב, שהגישו את העתירה, אמרו כי "בית המשפט הבהיר היום באופן שאינו משתמע לשתי פנים את חומרת התופעה של השחתת דמויות נשים במרחב הציבורי. עוד עמד בית המשפט על חובתה של עיריית ירושלים כיצד יש לטפל באופן נמרץ בתופעה הפסולה. אנחנו במרכז הרפורמי לדת ומדינה נמשיך לעקוב על מנת לוודא שהעירייה תפנים את דבריה הנכוחים של השופטת ותפעל על מנת להפוך את המרחב הציבורי בירושלים למרחב שנותן מקום שוויוני ומכבד לנשים".
ארז לחובסקי הוסיפה כי "העירייה הסכימה שצריך לטפל, אבל בפועל לא עשתה כלום. אי אפשר להשלים עם מצב שבו ברחובות מרכזיים בירושלים אי אפשר להציב דמות אישה. המחיקה של דמויות נשים משדרת שאין לנשים מקום במרחב הציבורי".
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי בירכה על ההחלטה ואמרה כי "זהו צעד חשוב בדרך למטרה - ועדיף מאוחר מאשר אף פעם". מלינובסקי ציינה כי ב-13 לדצבר יתקיים בוועדת חוקה דיון על הצעת החוק שהגישה על החמרת הענישה על השחתת מודעות על רקע מגדרי והוסיפה: "אעשה הכל כדי שהליך החקיקה יושלם והתופעה המכוערת הזו תיעלם".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "במסגרת תוכניות העבודה לשנת 2022 נפעל להמשיך ולרשת את כלל שכונות העיר במצלמות ביטחון, כדוגמת אלו המוצבות בגנים הציבוריים בעיר. המצלמות יסייעו בהגברת תחושת הביטחון האישי ובאכיפת עבירות שונות בתחום הסדר הציבורי אשר תחת סמכותה של העירייה. לשם כך יוקצו תקציבים ותקנים להקמת יחידה אשר תהיה אמונה על תפעול המצלמות, ביצוע האכיפה ושיתוף פעולה עם כוחות הביטחון הנוספים הפועלים בעיר".