2 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
(gettyimages)
במקום תפקיד ביחידה מסווגת - כלא והורדה בדרגה: נשיא בית הדין הצבאי מרכז שבמחנה בית ליד, אלוף משנה רונן שור, הרשיע בימים האחרונים את רב"ט ד', חייל בודד ששירת באגף המבצעים, בעבירות של שימוש בקנאביס בנסיבות אזרחיות בכמה הזדמנויות במשך כשנה וחצי.
על החייל נגזרו במסגרת עסקת הטיעון 25 ימי מאסר בפועל, הורדה לדרגת טוראי ומאסר מותנה, אך בדיון בעניינו הועלתה טענה חריגה מצד ההגנה, לפיה המידע בעניין השימוש בסמים הגיע למצ"ח מגורמים ביטחוניים שלהם סיפר החייל על צריכת הסמים כחלק מהשאלון שעבר לטובת הסיווג הביטחוני. ד' היה אמור להתקבל לתפקיד מסווג - אך נפסל כאמור לאחר שסיפר בסיווג הביטחוני כי השתמש בסמים, ולא תיאר לעצמו שהמידע יגיע למצ"ח, לטענתו.
בשבועות האחרונים ערכו חוקרים חיפוש בביתו ומצאו כלי עישון, וד' נעצר והורשע בעסקת טיעון. בצבא מכחישים בתוקף את הטענה שהמידע המפליל הגיע למצ"ח כתוצאה מדבריו של החייל בסיווג הביטחוני, שכן מדובר בכלי שאמור להיות אמין ותמים, על פניו, על מנת שבעלי תפקידים רגישים ירגישו בטוחים לספר בו את האמת על עברם כדי לשרת בתפקידים אלה אחרי הסיווג.
2 צפייה בגלריה
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
(צילום: shutterstock)
"ההגנה עמדה על הכשלים שחלו במידע שהועבר למצ"ח והוביל לפתיחה בחקירה וכל על נסיבותיו האישיות של הנאשם", כתב בהחלטתו השופט שור. בימים האחרונים חלה תפנית בפרשייה לאחר שהחייל עוכב שוב לחקירה, והפעם בחשד לעבירות ביטחון הקשורות לכאורה למסירת מידע סודי.
סנגורו של החייל, עו"ד עידן דביר, אמר בדיון כי "פתיחת החקירה נעוצה במסירת מידע ע"י החייל במסגרת סיווג ביטחוני שבאופן תמוה הועבר למצ"ח. יש כאן פגם מהותי בהתנהלות שצריך להדאיג חיילים רבים שמחויבים לעבור סיווג ביטחוני. יש כאן מסר, שבניגוד להסכם שבשתיקה שהיה קיים, לפיו קיים חיסיון על מידע שמועבר בסיווג ביטחוני, עכשיו הם חשופים לנקיטת הליכים פליליים נגדם. התביעה השכילה לוותר על חלק מסעיפי האישום לאור הדרך שבה נפתחה החקירה וקשורים לחיפוש בבית". הסנגור הוסיף וציין כי החייל עלה לבדו מטעמי ציונות לאחר שהתייתם מאמו מגיל צעיר, ועל כן יש להתחשב במצבו.
מדובר צה"ל נמסר: "אין שחר לטענות שעולות בכתבה. אין ביכולתנו להתייחס להליכי קביעת סיווג ביטחוני, אך נבהיר כי ככלל מידע אשר עולה במהלך הסיווג הביטחוני אינו מועבר לגורמי חקירה. גם במקרה זה, החקירה כלל לא נפתחה נוכח מידע בדבר שימוש בסמים. עונשו של החייל נגזר בהתאם לנסיבות המקרה ונסיבותיו האישיות. במסגרת הסדר הטיעון לו הסכימה התביעה לא ניתן כל משקל לטענה כי החקירה נפתחה מהטעמים שמסר הסניגור, כיוון שטענה זו אינה נכונה".