למרות הנזק מימי המלחמה המתארכים, באר שבע ואשדוד לא נכללות במתווה הפיצויים המלא לעסקים של משרד האוצר שאישרה הממשלה. בעקבות כך מאיים יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ מהליכוד כי אם שתי הערים לא ייכללו במתווה, הקואליציה לא תרים יד בעד המהלך. גם ראשי שתי הערים נערכים למאבק להכנסת באר שבע ואשדוד למתווה, באוצר מסבירים כי מסלול הפיצוי המלא נקבע בהתאם להוראות הפינוי של משרד הביטחון.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואופיק כץ
בצלאל סמוטריץ' ואופיק כץ
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר הקואליציה ח"כ כץ
(צילום: קובי קואנקס, AFP)
הממשלה אישרה באמצע השבוע את מתווה משרד האוצר למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות המלחמה. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ (עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק זה כקבוע בחוק), וכן שורת הקלות במתווה החל"ת. המתווה כפוף לאישור הכנסת ויובא לאישורה בימים הקרובים.
בבאר שבע ובאשדוד מערכת החינוך סגורה מתחילת המלחמה, המטחים לעברן לא פוסקים ובעקבות כך מצאו את עצמם עסקים רבים סגורים. שתי הערים נמצאות במרחק של פחות מ-40 קילומטרים מקו הגבול, אך במשרד האוצר מתייחסים אליהן כמו אל כל רשות אחרת במדינה שלא נכללת במתווה.
2 צפייה בגלריה
אשדוד
אשדוד
זירת נפילה באשדוד
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
יו"ר הקואליציה כץ תקף השבוע את האוצר במליאת הכנסת: "נדהמתי לגלות שהאוצר לא כלל את אשדוד ובאר שבע במתן הפיצוי המלא לעסקים. העסקים שם קורסים מתחילת הלחימה, ובאוצר מתייחסים אליהן כאילו מדובר בציריך ובאזל".
כץ העביר מסרים חריפים לשר האוצר סמוטריץ', על רקע הביקורת החריפה נגדו ממילא בליכוד. "אני אומר לאוצר, אם לא תכללו את באר שבע ואשדוד, הקואליציה לא תרים ידה בעד המתווה", ציין ח"כ כץ. "חסר לכם כסף? קחו מהכספים הקואליציוניים".
מתווה הפיצויים שהציג השבוע שר האוצר מבדיל בין עסקים במרחק של עד 20 קילומטרים מגבול עזה לעסקים במרחק גדול יותר. עסק עד 20 קילומטרים מקבל מהמדינה פיצוי מלא על נזקיו הכלכליים כתוצאה מהמלחמה לרבות כיסוי ופיצוי על אובדן הרווחים שלו.
עסק מעל 20 קילומטרים לא מפוצה על אובדן רווחיו כתוצאה מהמלחמה, אך מקבל השתתפות חלקית בהוצאות קבועות. אשדוד ובאר שבע נכללו בעבר במתווים המקיפים והכוללים. כעת, האוצר מהדק את הכיס ומתעלם מהצרכים הברורים של העסקים האלו. באוצר הבהירו כאמור כי היישובים שנכללו בהסדר הם אלה שמשרד החינוך ביקש את פינוים.