בספר חדש שיוצא לאור בארה"ב נכתב שגנרל מארק מילי, ראש המטות המשולבים בצבא האמריקני, נקט בחודש ינואר צעדים שימנעו מדונלד טראמפ לצאת למלחמה נגד סין. מילי, כך נכתב בספר, חשש מאובדן שיקול הדעת של טראמפ אחרי ההפסד בבחירות והחליט על צעדים יוצאי דופן.
את הספר, "סכנה", חיברו שני עיתונאי "וושינגטון פוסט" - בוב וודוורד (מהעיתונאים הבכירים בארה"ב) ורוברט קוסטה. כלי תקשורת בארה"ב פרסמו הערב כמה קטעים מהספר. אותם קטעים חושפים כיצד הנחה מילי את הפנטגון ואת קהילת המודיעין לסכל צעדים שעלולים להחריף את המתיחות של ארה"ב עם סין, אחרי שטראמפ הפסיד לג'ו ביידן בבחירות בנובמבר 2020.
3 צפייה בגלריה
מארק מילי ודונלד טראמפ
מארק מילי ודונלד טראמפ
מארק מילי ודונלד טראמפ
(צילום:רויטרס, EPA)
בספר נכתב שמילי שוחח פעמיים עם מקבילו הסיני, הגנרל לי זואוצ'נג. השיחות היו ב-30 באוקטובר, מעט לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, וב-8 בינואר - יומיים אחרי שתומכי טראמפ הסתערו על גבעת הקפיטול. מילי הרגיע את הגנרל הסיני והבטיח לו שהרטוריקה האנטי-סינית של טראמפ לא תוביל לפעולה צבאית. "גנרל לי, אני רוצה להבטיח לך שהממשל האמריקני יציב ושהכול יהיה בסדר", אמר מילי ללי בשיחה בין השניים באוקטובר. "אנחנו לא הולכים לתקוף או לבצע שום 'פעולה קינטית' נגדכם. אם אנחנו אכן נתקוף, אני הולך להודיע לך לפני כן. זאת לא תהיה הפתעה".
חודשיים לאחר מכן, אחרי מהומות הקפיטול, שוב קיים מילי שיחה חשאית עם הגנרל הסיני. השיחה נערכה בצל החשש בבייג'ינג ובוושינגטון שטראמפ בלתי-יציב. בספר נכתב שבשיחה אמר מילי ללי: "אנחנו יציבים ב-100%. הכול בסדר, אבל הדמוקרטיה עלולה להיות מרושלת לפעמים". כדי להרגיע את הסינים מילי אף דחה תרגילים צבאיים שבייג'ינג הייתה עלולה לראות בהם איום אפשרי נגדה.
מילי שוחח עם הגנרל הסיני ב-8 בינואר בעקבות שיחה שערך עם ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים. פלוסי שאלה את הגנרל מה ימנע מ"נשיא בלתי-יציב" לבצע מתקפה גרעינית. "הוא משוגע. אתה יודע שהוא משוגע", אמרה פלוסי למילי. "אני מסכים איתך על הכול", השיב לה הגנרל.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
תומכי טראמפ בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר
(צילום: רויטרס)
הצעד החריג ביותר שנקט מילי ממחיש עד כמה הוא חשש מאובדן שליטה של טראמפ: מילי הנחה את אנשי הצוות הבכירים שלו שאם טראמפ ינסה לנצל את סמכויותיו כנשיא, ולהורות על מתקפה גרעינית, הם יהיו חייבים ליידע אותו על כך לפני שיבצעו את הפעולה הבלתי-הפיכה.
מילי, שמונה לתפקיד ראש המטות המשולבים בשנת 2018, דיבר עם בכירים נוספים בממשל האמריקני, כולל עם ג'ינה הספל – שעומדת בראש ה-CIA, ופול נקסוני, ראש הסוכנות לביטחון לאומי. הוא שוחח איתם על הצורך להיות ערניים מכיוון שטראמפ עלול לפעול בצורה לא-רציונאלית.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג, נשיא סין
(צילום: רויטרס)
"יש מי שיטענו שמילי חרג מסמכותו ונקט צעדים יוצאי דופן", נכתב בספר. המחברים ציינו שמילי האמין שהוא עושה את הדבר הנכון, "כדי להבטיח שלא נוצר שבר היסטורי בסדר הבינלאומי, שלא נפתחת בטעות מלחמה עם סין או מדינה אחרת, ושלא נעשה שימוש בנשק גרעיני".
בפנטגון סירבו להגיב לכתוב בספר. הנשיא לשעבר טראמפ אמר שהסיפור "מפוברק", כלשונו, והוסיף כי אם מדובר היה בסיפור נכון - מילי צריך לעמוד לדין על בגידה. "למען הפרוטוקול, מעולם לא חשבתי לתקוף את סין", הוא הוסיף.