ניצב בדימוס אורי בר-לב, בעבר מפקד מחוז דרום במשטרה, אמר היום (שלישי) בריאיון ל-ynet radio כי הוא סבור שהתוכניות של השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר טובות, והזהיר מפני גל חדש וקשה יותר של מהומות בערים המעורבות. לדבריו, "אנחנו לפני התפרעויות גדולות מאוד, זה יכול להתפרץ מחר בבוקר".
בר-לב התייחס גם לפרסום הבוקר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על המחטפים לכאורה שניסה לבצע מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי רגע לפני כניסתו של בן גביר ללשכת השר לביטחון לאומי. "זו תקופה של העברת שלטון, בוודאי כשמדובר במהפך פוליטי, אז כל דבר כזה הופך להיות משבר. זו מילה שאנחנו אוהבים להשתמש בה בעת האחרונה, בתקופת מעבר בדרך כלל לא מבצעים מינויים משמעותיים, אמור להבין את זה השר שעוזב, המפכ"ל, בוודאי השר הנכנס".
3 צפייה בגלריה
"אנחנו עוד לפני התפרעויות גדולות מאוד". בר-לב
"אנחנו עוד לפני התפרעויות גדולות מאוד". בר-לב
"אנחנו עוד לפני התפרעויות גדולות מאוד". בר-לב
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"נבחר שר עם מספר מנדטים גבוה, כי מה שמציק לאזרחים זה ביטחון הפנים". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
הוא סיפר כי הוא בין הניצבים בדימוס שייעצו לאחרונה לבן גביר. "נפגשתי עם איתמר בן גביר ואני משוחח איתו. אני חושב שבהחלט כוונותיו טובות".
נראה אותך כחלק מהכוורת של בן גביר או שתייעץ מהצד? "כמי שעוסק בביטחון, ובוודאי כשהוא מתכוון לממש קו שלטעמי יתרום לביטחון תושבי מדינת ישראל, אעשה כל מה שאדרש בכל צורה שהיא. אבל זה לא שייך לא לכוורות ולא שייך לכל הוויכוחים הפוליטיים לכאורה. נבחר שר עם מספר מנדטים גבוה, כי מה שמציק היום לאזרחי ישראל זה ביטחון הפנים וחוסר היכולת לנסוע בכבישים וחוסר המשילות בדרום ובצפון והפוגרומים, לא המהומות, הפוגרומים בערים המעורבות, אם אני חוזה את העתיד, אנחנו עוד לפני התפרעויות גדולות מאוד וצריך לראות שערוכים לקראתן".
לטענת בר-לב, המשטרה כיום אינה ערוכה לגל מהומות חדש. "משטרת ישראל לא ערוכה, בטח לא במצבת כוח האדם. היה לנו פרומו בשומר חומות ולטעמי אנחנו נראה פוגרומים חמורים יותר מאלה שראינו עד כה, ולהם צריך להתכונן", הוא אמר. "זה יכול להתפרץ בכל רגע בלי שום התרעה מוקדמת, צריך להיערך למחר בבוקר".
3 צפייה בגלריה
מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
"היה לנו פרומו, נראה פוגרומים חמורים יותר". מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
( צילום: יובל חן)
בר-לב דיבר גם על השינויים שלטעמו צריך לערוך במשטרה: "שינוי בתפיסת העולם. לקחת היום ולבנות מהר על בסיס משמר הגבול על בסיס היחידה לאכיפת חוקי הבנייה בדרום, על בסיס הסיירת הירוקה ועל בסיס כוחות צה"ליים ומג"ב באיו"ש וכן הלאה – לבנות מערך של אלפי שוטרי מג"ב פלוס כוחות מיוחדים וכן הלאה, ולהיערך איתם לקטסטרופה שבדרך שתפרוץ בערים המעורבות. שוטר שמתגייס היום יהיה פעיל מבצעית בצורה אפקטיבית רק בעוד שנה וחצי".
הוא הזהיר כי למשטרה אין את היכולת האמיתית להתמודד עם מרי אזרחי. "המשטרה אמורה לפעול בתפקידים המסורתיים שלה, סדר ציבורי זה אומר הפגנה כזו או אחרת, תהלוכה כזו או אחרת, כמובן בפשיעה ותאונות דרכים. במצב הקיים, צריך לקחת את כל מג"ב עם היחידות המיוחדות, עם יחידות אזוריות כמו היחידה לאכיפת חוקי הבנייה בדרום וגורמי אכיפה נוספים ולהקים משמר לאומי שיתמחה במוכנות למרי אזרחי שמלווה בפוגרומים, ולתת לתחנות המשטרה לעסוק בתפקידי המשטרה הקלאסיים ואז לייצר משהו שהוא שונה".