ועדת המחירים של משרד האוצר פרסמה היום (חמישי) להערות הציבור טיוטת המלצות בנושא תעריפי המשפחתונים המפוקחים בהם נרשמה עלייה משמעותית. עם השלמת תהליך השימוע הציבורי, הוועדה תגיש המלצות סופיות לשרים.
לפי ההמלצות, התעריף החודשי במשפחתון מפוקח יעמוד על 2,432 שקל, לעומת כ-2,000 שקל כיום. באוצר מסבירים שהתעריף ישמור על איזון בין רמת שכר נאותה למטפלות לבין מחיר סביר לשירות. לצד זאת, ובהתחשב בהמלצות הסופיות, יבוצעו גם התאמות בגובה הסבסוד הניתן להורים במשפחתונים.
1 צפייה בגלריה
אסתר, מנהלת משפחתון
אסתר, מנהלת משפחתון
התעריף החודש במשפחתונים המפוקחים צפוי לעלות
(צילום: יואב דודקביץ')
משפחתוני "סמל" הם מסגרות טיפוליות חינוכיות בפיקוח זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, המיועדות לילדים מגיל שלושה חודשים ועד שלוש שנים. הם פועלים בעיקר בפריפריה הכלכלית-חברתית ומנוהלים בבתי המטפלות שקיבלו אישור הפעלה. חלק ניכר מההורים תלויים בסבסוד מצד המדינה כדי שיוכלו לשלוח את ילדיהם למסגרות ולצאת לעבוד.
השנה, כחלק מהשינויים התקציביים שמנהל משרד האוצר סביב מעונות היום, התקצוב הוקפא והמשמעות היא שאלפי משקי בית נמצאים באפלה ולא יודעים אם מצבם הכלכלי מאפשר להם לשלם למשפחתון. העלייה במחירים עלולה לגרום לפגיעה ביכולתם לשים את ילדיהם במסגרות, כמו גם בפרנסתן של המטפלות, שמדווחות על נוכחות חלקית ביותר השנה נוכח המצב.
המשפחתונים פועלים בבתים ומספקים שירות לחמישה ילדים לכל היותר. בישראל פועלים כיום כ-3,700 משפחתוני סמל, ושוהים בהם כ-18,300 ילדים. הפעוטות השוהים במשפחתונים זכאים לסבסוד מהמדינה, שגובהו נקבע בהתאם לדרגת הזכאות של משפחתם או לסבסוד על פי נהלי הרווחה.
בנוסף, הוועדה ממליצה לבטל את התעריף השונה לתינוק ולילד, ולקבוע תעריף אחיד לכלל הפעוטות השוהים במשפחתון. במסגרת תהליך השימוע הציבורי תקבל הוועדה הערות מכלל הגורמים הרלוונטיים להמלצותיה, ולאחר השלמת התהליך תגיש המלצות סופיות לשרים.
טיוטת המלצות הוועדה גובשה לאחר עבודה מקצועית מעמיקה, במסגרתה ערכה הוועדה תמחור מלא לכלל ההוצאות הנדרשות להפעלת משפחתון, לרבות הוצאות התפעול החודשיות, אחוזי התפוסה, שעות הפעילות בפועל ובחינת שכר מנהלות המשפחתונים.
באיגוד מטפלות המשפחתונים בכוח לעובדים הגיבו להודעה על הגדלת הסבסוד למסגרות המשפחתונים ומסרו כי "איגוד מטפלות המשפחתונים מברך על כוונת משרד הכלכלה להעלות את תעריפי המשפחתונים המפוקחים. מדובר בהעלאה הגבוהה ביותר ב-12 השנים האחרונות. העלאה זו היא תוצר ישיר של מאבקנו, מאבק מצטבר בשטח, בכנסת ולאחרונה גם בבג"ץ.
" יחד עם זאת, היקף העלייה מחייב עדיין בדיקה, שכן על פניו, ההעלאה עדיין לא מהווה מענה מלא למכלול ההוצאות הכרוכות בהפעלת המשפחתונים. עליית השכר מהווה מענה לבעיית הפרנסה הנמוכה מאוד של המטפלות. נשוב ונזכיר כי 4,000 המטפלות המפעילות את המשפחתונים אינן שכירות, ללא תלוש משכורת או פנסיה והן אינן עצמאיות. המדינה מכתיבה את כל תנאי הפעילות, לרבות גובה שכר הלימוד והיקף הילדים. עולה השאלה מהיכן יועברו התעריפים החדשים למטפלות המשפחתונים, מכספי הסבסוד או מתשלומי ההורים? אנחנו התרענו מראש שאין להשיט עלייה כזו על ההורים, ואנחנו מלאים תקווה שהמדינה היא מי שתשלם את עליות המחירים".