2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב בשנה שעברה
(צילום: יאיר שגיא)
שיא במספר הדיווחים על מקרי האלימות והשנאה נגד להט"ב: האגודה למען הלהט"ב מפרסמת את דוח הלהט"בופוביה השנתי שלה שבו תמונת מצב מטרידה ביותר - עלייה של פי חמישה בדיווחים על מקרי להט"בופוביה במרחב הציבורי, עלייה של פי שמונה בדיווחים על אפליה בבתי עסק, ורבע מכלל דיווחי הלהט"בופוביה - בחודשיים לקראת הקמת הממשלה.
הדוח נכתב בשיתוף המכון הישראלי לחקר מגדר ולהט"ב בראשות ד"ר סיגל גולדין. באגודה מדגישים שנתוני הדוח משקפים אך ורק את הדיווחים שהתקבלו בשנת 2022 באמצעות מרכז הדיווח של האגודה ומקורות המידע האחרים של ארגוני הקהילה, ולא את מכלול הפגיעות שהתרחשו בפועל במציאות החיים היומיומית של להט"ב בישראל.
מנתוני הדוח עולה כי בשנה החולפת נרשמה עלייה של 11% במספר הדיווחים של חברי הקהילה הגאה על פגיעות להט"בופוביות (3309), בהשוואה לשנת 2021 בה דווחו 2971 מקרים. עלייה זו, כך מסבירים באגודה, מצטרפת לדפוס של עלייה נמשכת בכמות הדיווחים בשנים האחרונות.
הדוח מצביע על עלייה של פי חמישה במקרי הלהט"בופוביה שהתרחשו במרחב הציבורי. "בשנת 2022 כ-35% מבין הפגיעות המדווחות שהתרחשו במרחב פיזי, התרחשו במרחב הציבורי הכללי - ברחוב, בשכונה, במרחבי פנאי ובילוי, בתחבורה ציבורית. זאת לעומת 7% של פגיעות במרחב הציבורי שדווחו בשנת 2021", מסבירים באגודה. "הסבר אפשרי לעצימות גבוהה של פגיעות במרחב הציבורי הוא שפגיעות אלה הן תוצר של עלייה בהיקף ההתבטאויות הלהט"בופוביות בשיח הציבורי במהלך השנה האחרונה, ושל אירועים להט"בופוביים נקודתיים שסביבם נוצר הד תקשורתי", הם מוסיפים. "לדוגמא, בחודש מאי 2022 התגייסו מספר ארגונים שמרניים ורבניים לקמפיין ציבורי של גיוס המונים, לטובת בעל אולם אירועים שסירב לחתן זוג להט"ב והפסיד בתביעה נגדו".
לדבריהם, הסבר נוסף הוא שפגיעות אלה הן תוצר של פעילות מאורגנת של גורמים קיצוניים, העוינים במובהק ובמוצהר את קהילת הלהט"ב. "לדוגמא, ח"כ אבי מעוז, ארגון 'בוחרים במשפחה' ושלוחות שונות של הרב טאו, והעוסקים ללא הרף בניסיון 'לנרמל' פגיעה בקהילה", אומרים באגודה. "גורמים אלה מייצרים מנגנון שנאה משומן ומתוחזק היטב, באמצעות פעילים ופעילות שטח, נוכחות ברשתות החברתיות, ניסיון להקמת תאים סטודנטיאליים במוסדות לימוד אקדמיים על טהרת המשפחה ה'הטרו-נורמטיבית' וניסיון לדה-לגיטימיציה והדרה של סגנונות חיים ומבני משפחה של חברות וחברי הקהילה הגאה".
8% מהדיווחים שהתקבלו במרכז הדיווח מתעדים אירועים של אפליה נגד להט"ב בקבלת שירותים בבתי עסק. מדובר בעלייה של פי שמונה לעומת שנת 2021 שבה שיעור הדיווחים באפליה בבתי עסק עמד על 1%. בנוסף, 10% מהדיווחים שהתקבלו מתעדים אפליה ופגיעה במוסדות ציבור ממלכתיים (משרד ממשלתי, משרדי מדינה ציבוריים, מוסדות רווחה כגון ביטוח לאומי). "למרכז הדיווח מגיעים דיווחים רבים שבהם חברי וחברות הקהילה מדווחים על בעל עסק שסירב למכור להם מוצר וכן על משרדים ממשלתיים שסירבו להכיר בזוגיות שלהם", מתארים באגודה.
"זירת פגיעה זו אפיינה חלק ניכר מהלהט"בופוביה שחווים חברי הקהילה כדבר שבשגרה, אולם ברבעון השני של השנה היא בולטת אף יותר בעקבות 'חוק האפליה' שנמצא בהסכמים הקואליציוניים בין מפלגות הממשלה וכן בהתבטאויות של ח"כ שמחה רוטמן והשרה אורית סטרוק שתמכו בך. חיזוק לדבריהם ניתן למצוא בקרב אישי ציבור ואזרחים פרטיים כאחד. כך הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור, הגיע לתמוך ולחזק בעלי אולם אירועים שנקנסו על סירובם לחתן זוג מהקהילה הגאה. שיעורי הדיווחים מאזור תל אביב וגוש דן (51%) על אפליה ופגיעה בבתי עסק, הם הגבוהים ביותר ומהווים כמחצית מכלל הדיווחים על אפליה בקבלת שירותים. מנתוני הדו"ח עולה שדווקא באזור זה שנתפס תודעתית כמרחב סובלני ומכיל יותר עבור הקהילה הלהט"בית, קיימים לא מעט מקרים של אפליה ופגיעה".
35% מכלל הדיווחים למרכז הדיווח הינם על להט"בופוביה מצד אנשי ציבור ותקשורת. מדובר בעלייה של פי שבעה בהשוואה לשנת 2021, שבה שיעור הדיווחים בנושא עמד על 5%. "בשנה החולפת התקבלו במרכז הדיווח פניות רבות בנושא כתבות, מאמרים וטורי דעה שקידמו תוכן פוגעני כלפי קהילת הלהט"ב בפלטפורמות תקשורת שונות, כשלפי הדוח שני גופי התקשורת המרכזיים שבלטו השנה בהפצת תכנים פוגעניים ללהט"ב הם ערוץ 14 וערוץ 7", מסבירים באגודה.
לדבריהם, בנוסף לפלטפורמות הממוסדות והמוכרות, שיח להט"בופובי בתקשורת מתקיים גם בעלונים דתיים ספציפיים, הרואים אור בפורמט מודפס, ומופצים לציבור הדתי בבתי הכנסת. "עלונים אלה מכילים לעיתים קרובות תוכן להט"בופובי קיצוני אף יותר מזה הכלול בפלטפורמות הדיגיטליות. אמצעים הרטוריים המשמשים אנשי תקשורת ליצירת אווירה פוגענית ללהט"ב הם מגוונים: החל מטענות על 'המסוכנות' של ארגוני להט"ב, דרך הגחכת זהויות להט"ב וכלה בהוקעה וגינוי של סגנונות משפחה וסגנונות חיים או הוקעה וגינוי של עצם הקיום הלהט"בי. לדוגמא, בגיליון מיוחד של ערוץ 14, תחת הכותרת המאיימת 'להט"ביסטאן', הועלו טענות הכותבים על 'השתלטות מסוכנת' של ארגוני הקהילה, על 'שלילת חיים נורמטיביים והתנגדות לאנרכיה', ועל 'הקרבת כל ילדינו על מזבח המהפכה'. דוגמא נוספת, הכוללת הגחכת זהויות להט"ב וחוויות חיים מורכבות של רבים בקהילה באה לידי ביטוי בכותרת של טור דעה שפרסם העיתון מקור ראשון: 'מה יקרה כשעל ספסלי הלימודים יתיישבו ילדים שמגדירים את עצמם כמטאטא?'".
47% מכלל הדיווחים שהגיעו למרכז הדיווח על פגיעות מצד גורמים שונים, מתעדים פגיעות מאישי ציבור, אישי תקשורת, וארגונים בעלי סממנים דתיים. שיח פוגעני זה כלל רבנים בכירים, פוליטיקאים דתיים ופעילים ודוברים של ארגונים שמרניים. "אמירות פוגעניות של דמויות ציבוריות מהמגזר החרדי והדתי כלפי קהילת הלהט"ב, זכו להדהוד נרחב ברשתות החברתיות ובפלטפורמות פופולריות של תקשורת במגזרים אלה", אומרים באגודה. "השיח הלהט״בופובי בלט במיוחד בהתייחס לצעירים בתהליכי התאמה מגדרית. גורמים אלה מייצגים תנועה של שמרנות חדשה, ה'מייבאת' פרקטיקות דומות המשמשות ארגונים להט"בופובים בחו"ל, בטענה שהקהילה הלהט"בית מבקשת למוסס את מוסד המשפחה המסורתי".
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה נעם
ישיבת סיעה נעם
"עוסקים ללא הרף בניסיון 'לנרמל' פגיעה בקהילה". אבי מעוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד נרשמה בדוח עלייה של 53% במספר הדיווחים שהתקבלו מאנשים על הקשת הטרנסית. 52% מהדיווחים שהגיעו למרכז הדיווח בשנת 2022 מתייחסים לפגיעה באנשים על הקשת הטרנסית. "נתון זה בולט במיוחד על רקע אומדנים עדכניים שלפיהם קבוצה זו מהווה כ-15% מכלל חברי הקהילה הגאה. כלומר, שיעור הפגיעות בחברות וחברי הקהילה הטרנסג'נדרית גדול משמעותית (כמעט פי 3.5) משיעורם בקהילה הגאה", מסבירים החוקרים. מהדוח עולה כי אנשים על הקשת הטרנסית נפגעים משמעותית יותר מכלל חברי הקהילה בתחבורה ציבורית (8%) ובמוסדות מערכת הבריאות (8%), כשהסיכוי של אנשים על הקשת הטרנסית להיפגע במרחבים אלה גבוה פי שניים מהסיכוי הממוצע לפגיעה בכלל חברי קהילת הלהט"ב.
בהשוואה לשנת 2021, העלייה המשמעותית ביותר בדיווחים לפי אזור היא מירושלים והסביבה, שם כמעט והוכפל שיעור הדיווחים מ-9% בשנת 2021 ל-17% בשנת 2022. מרבית הדיווחים מגיעים מאזור ת"א וגוש דן (43%), חיפה והסביבה (17%), באר שבע והדרום (14%) והשרון והסביבה (9%).
"רוח המפקד נושבת ברחובות ונותנת אותותיה על כל אחד ואחת מאיתנו", מגיבה לנתונים יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר. "בימים שבהם התמיכה הציבורית בקהילה הגאה היא הגדולה ביותר אי פעם, גורמים קיצוניים עובדים קשה על ליבוי השנאה ואין מנוס אלא לעצור מבעדם. הדוח מראה באופן ברור את ההשפעות ההרסניות של המדיניות, השיח הפוליטי שטוף השנאה וההתבטאויות האלימות על המציאות היומיומית של חברי וחברות הקהילה הגאה. העלייה של אישי ציבור להט"בופובים בתוך ומחוץ לממשלה, תוך ריסוק מערכת המשפט והדמוקרטיה, מחייבת אותנו לעמוד על המשמר כדי להגן על זכויות קיימות שנאבקנו רבות להשגתן, וגם לפעול להשגת אלה שטרם זכינו בהן. אנו לא ניסוג אחור, לא נחזור לארון, לא נסתתר ולא נתנצל. אנו אזרחיות ואזרחים שוות במדינת ישראל ותפקידה של המדינה הוא לדאוג לאפשרות הקיום שלנו בכבוד, בביטחון, וברווחה. לפנינו דרך ארוכה ואנחנו לא נעצור".
לדיווח על כל מקרה להט"בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח ע"ש ניר כץ של האגודה למען הלהט"ב באתר האגודה. קו הקשב של האגודה למען הלהט"ב פועל בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30 בטלפון 2982* או דרך אפליקציית ווטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591