השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר חשף אתמול (שני) בישיבת סיעתו כי דרש מסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה לעצור מפגינים שחוסמים כבישים בתל אביב. "דין הפגנה בתל אביב - כדין הפגנה בירושלים, דין הפגנה של השמאל - כדין הפגנה של הימין", אמר. הוא הצהיר כי ביקש מהשוטרים לפעול בנושא "בצורה שוויונית", ומאוחר יותר דווח כי לאחר המחאה במוצאי השבת האחרונה, דרש להציב מכת"זיות בהפגנות נגד הממשלה החדשה.
ניצב בדימוס יאיר יצחקי, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרת ישראל, אמר היום כי הוא מסכים עם בן גביר שיש לטפל בכל חסימת כביש, אך ציין "הבעיה שלי היא רק אחת". לדבריו, "המדיניות צריכה להיקבע על ידי מפקד מחוז או מפקד המרחב. כשאני הייתי בירושלים, עברתי מההפגנה של הימין להפגנה של השמאל, והמדיניות הייתה בדיוק זהה - גם בהפגנה הזו וגם בהפגנה הזו. אסור בשום פנים ואופן שתהיה מעורבות פוליטית".

4 צפייה בגלריה
  יאיר יצחקי מפקד מחוז ירושלים ,איתמר בן גביר ,קובי שבתאי
  יאיר יצחקי מפקד מחוז ירושלים ,איתמר בן גביר ,קובי שבתאי
"אין לי בעיה עם הכוונות, אבל פוליטיזציה של המשטרה תהיה אסון". ניצב בדימוס יצחקי על בן גביר
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
הצעדה בתל אביב שגרמה לחסימת כבישים
(צילום: א.א צילומי אוויר)
בריאיון ל-radio ynet הוא הוסיף: "מי שמנהל הפגנות, מי שקובע מדיניות בהפגנות, אסור שהוא יהיה נגוע בפוליטיקה". עוד ציין ניצב בדימוס יצחקי כי "כשהייתי מפקד מחוז או כשהייתי שוטר וקצין במשטרה, איש לא ידע מה העמדה הפוליטית שלי, גם לא הילדים שלי ולא אשתי, זו הדרך היחידה שבה אתה יכול לנהל מדיניות מבלי שיאשימו אותך".
הוא הזהיר ממצב שבו המשטרה תהפוך לפוליטית בעקבות קביעת מדיניות בנוגע להפגנות על ידי שר כזה או אחר. "אחרת יקרה מה שקרה בברזיל, ראיתם את התמונות, ראיתם תמונות ממקומות אחרים ואני לא רוצה לדבר על מקומות חשוכים לגמרי שאנחנו רואים בטלוויזיה, אני לא רוצה להזכיר אותם כרגע. אי-אפשר שמשטרה תהיה פוליטית, מפקד משטרה אסור שיהיה פוליטי. אין לי בעיה עם הכוונות של בן גביר, ובלבד שהדרך תהיה נכונה. פוליטיזציה של המשטרה תהיה אסון למדינה".
הוא התייחס לתופעת חסימות הכבישים בהפגנות ואמר: "אני חושב שהחסימות בעזריאלי הפכו ל'ספורט לאומי', וזה לא משנה מי המפגינים. זה יכול להיות נכים וזה יכול להיות אתיופים וזה יכול להיות מפגיני שמאל, אני חושב שאי אפשר לתת לזה להימשך".

4 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב, מוצאי השבת האחרונה
(צילום: מוטי קמחי)
חבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית התייחס גם כן לדרישת בן גביר וטען כי לא מדובר בפרובוקציה: "המשטרה אמורה לבצע אכיפה שוויונית ולא אכיפה בררנית, וזה מה שנאמר, נאמר המובן מאליו". בריאיון באולפן ynet טען כי "בהפגנות לדרישת צדק עבור אהוביה סנדק ז"ל המכת"זיות עולות תוך שניות".
"בסוף תסכימו איתי שאכיפה של המשטרה אמורה להיות שוויונית, אחרת יש מצב של שיטור יתר, יש מצב של אפליה", הוסיף. הוא נשאל איזה מראות חריגים ראה השר בן גביר בהפגנה האחרונה במוצאי השבת, שלדבריו דורש את הכנסת המכת"זיות והשיב: "מה שראינו בהפגנה זה חסימה של עורק תנועה ראשי במדינת ישראל. זה בלתי סביר. אנחנו בעד חופש המחאה, יש איזשהו זמן שנותנים להביע את המחאה ואז זזים. הם לא זזו".
4 צפייה בגלריה
 צעדת הלפידים נגד הממשלה העבריינית מול מצודת זאב
 צעדת הלפידים נגד הממשלה העבריינית מול מצודת זאב
צעדת לפידים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הוא התייחס להנפת דגלי פלסטין בהפגנה ואמר כי היו "לא מעט דגלי אש"ף". לאחר מכן השיב לטענה כי היו בהפגנה דגלים בודדים ואמר: "זה לא משנה, גם אם היו שניים-שלושה, בסוף מארגני ההפגנה יודעים בצורה מצוינת שכאשר חוטאים למטרת ההפגנה, אז זה מה שלוקח את הפוקוס".
גם ח"כ איציק קרויזר (עוצמה יהודית) אמר ל-ynet radio כי "העניין פה הוא אכיפה שוויונית. גם מימין וגם משמאל. אני חושב שיש פה מסר חד וברור: השר לא יאפשר אפליה או הפרדה באכיפה של המשטרה. היא תטפל בכלל המגזרים ובכלל הפרות הסדר בצורה שווה". קרויזר הוסיף כי "אני חושב שברגע שמונפים בהפגנה דגלים של ארגון טרור, זה אירוע חמור מאוד".

חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי נשאל אף הוא באולפן ynet על הדרישה של בן גביר לשליחת מכת"זיות להפגנות ואמר: "אני חושב שזאת אמירה פופוליסטית. בסוף אני סומך על משטרת ישראל שיאכפו את החוק. אני יודע שכשאנחנו קוראים לאנשים לבוא להפגנה אנחנו מתכוונים ואומרים בצורה מאוד ברורה: לשמור על החוק, אסור להפר חוק במדינת ישראל".
לדבריו, המשטרה נתקלת בבעיה בעקבות העברת הסמכויות לבן גביר. "החקיקה החדשה באמת נותנת לו שליטה פוליטית במשטרה, אז יש ניחוחות לא טובים", ציין.
- השאלה מה הוא מנסה להשיג. להפחיד אנשים? "לא. אני לא חושב שמישהו נרתע פה. אני חושב שזכות ההפגנה היא זכות יסוד במדינת ישראל, אני לא חושב שאף אחד מהקואליציה החדשה מנסה לשלול את הזכות להפגין מאף אזרח. אני חושב שהפגנה היא הבעת עמדה לגיטימית וזה בסדר גמור. אני חושב אבל שהתזמון והאופן שבו השר בן גביר התבטא, פחות מוצלח".