כבר שבועות שהממשל האמריקני מזהיר מאלימות המתנחלים נגד הפלסטינים ביהודה ושומרון, ומפציר בממשלת ישראל לנקוט צעדים להגן על פלסטינים ולהעמיד לדין את האחראים. הממשלה התעלמה וטענה שמדובר בבעיה שולית וזניחה, שלא מעידה על כלל ציבור המתנחלים. אמש הגיעה התשובה האמריקנית.
מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה אתמול על אימוץ מדיניות חדשה של הגבלות ויזה נגד קיצונים יהודים, או כפי שהגדיר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן - אנשים "שהיו מעורבים בערעור השלום, הביטחון או היציבות בגדה המערבית, לרבות באמצעות מעשי אלימות או נקיטת פעולות אחרות המגבילות את הגישה של אזרחים לשירותים חיוניים וצרכים בסיסיים. גם בני משפחה קרובים של אנשים כאלה עשויים להיות כפופים להגבלות אלה".
3 צפייה בגלריה
הצהרתו של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני בביקורו בישראל
הצהרתו של אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני בביקורו בישראל
מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: U.S. Embassy Jerusalem )
בלינקן הוסיף: "ארה"ב התנגדה בעקביות לפעולות הפוגעות ביציבות בגדה המערבית, לרבות התקפות של מתנחלים נגד פלסטינים והתקפות פלסטיניות נגד ישראלים. הדגשנו בפני ממשלת ישראל את הצורך לעשות יותר כדי להטיל אחריות על מתנחלים קיצונים שביצעו התקפות אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. כפי שהנשיא ביידן אמר שוב ושוב, ההתקפות הללו אינן מקובלות. בשבוע שעבר בישראל הבהרתי שארה"ב מוכנה לפעול באמצעות הרשויות שלנו".
מזכיר המדינה ציין כי הממשל האמריקני ימשיך לדרוש להעמיד לדין את המתפרעים בגדה המערבית - ללא קשר למבצע או לקורבן. "גם על ישראל וגם על הרשות הפלסטינית מוטלת האחריות לשמור על היציבות בגדה המערבית. חוסר היציבות בגדה פוגע בישראלים ובפלסטינים, וגם מאיים על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ישראל. האחראים לכך חייבים לתת דין וחשבון".
הכותרת
הזירה המבעבעת ביהודה ושומרון
27:04
3 צפייה בגלריה
עימותים בקרוואת בני חסן
עימותים בקרוואת בני חסן
מהומות בכפר קרוואת בני חסן הסמוך לשכם, שבו נורה למוות פלסטיני בעימות עם מתנחלים
האמריקנים לא ציינו בהודעתם בכמה קיצונים מדובר, וגם נמנעו מלהזכיר שמות, אך לפי הערכות מדובר בכמה עשרות בני אדם. לא ברור על בסיס מה הורכבה הרשימה וכיצד נאספו הראיות. מי שנכנס לרשימה השחורה והוויזה שלו מבוטלת, יגלה זאת רק כאשר יבקש להיכנס לארה"ב דרך מערכת ESTA – ויסורב. אם הוויזה שלו בתוקף, כשיגיע לארה"ב הוא לא יורשה להיכנס - ויגורש מיד לישראל. מי שמופיע ברשימה ויגיש בקשה לוויזה חדשה יסורב.
אזרח שהוכנס לרשימה הזו יוכל לצאת ממנה רק כעבור זמן מה, כל עוד לא יבצע או יואשם בעוד פעולות אלימות. מי שמקבל החלטה לגבי כל אדם ואדם הוא היועץ המשפטי של מחלקת המדינה.
3 צפייה בגלריה
לפי דיווחים פלסטינים: מתנחלים שרפו כלים למסיק הזיתים בחלקות חקלאיות בכפר בורין דרומית לשכם
לפי דיווחים פלסטינים: מתנחלים שרפו כלים למסיק הזיתים בחלקות חקלאיות בכפר בורין דרומית לשכם
כלי למסיק זיתים שהוצת בכפר בורין דרומית לשכם
ישראל אינה המדינה היחידה בעולם שנגדה נקטה ארה"ב צעדים כאלה. הסיבה למדיניות החריפה של וושינגטון, שלא הייתה בעבר נגד ישראל, קשורה למלחמה בעזה ולתמיכה של ממשל ביידן בישראל - שסופגת ביקורת פנימית חריפה בתוך מחלקת המדינה ובעולם הערבי.
הסנקציות של ממשל ביידן נגד המתנחלים הקיצונים זו הדרך של הממשל להראות שהם אמנם תומכים בישראל, אך נוקטים יד קשה נגד המתנחלים. הצעד הזה נועד גם לפייס גורמים בתוך הממשל, שמבקרים את היחס לישראל ולחופש הפעולה שהממשל מעניק לה לפעול בעזה.