דנמרק תשכור מקוסובו 300 תאי מאסר, שאותם יאיישו אסירים זרים שאמורים להיות מגורשים מדנמרק עם תום תקופת המאסר שלהם. כך הודיעה אתמול (יום ד') הממשלה הדנית.
משנת 2015 גדל מספר האסירים בדנמרק ב-19%, ובתחילת 2021 הגיע ליותר מ-4,000 – מספרים שלא נראו מאז שנות ה-50, ומיוחסים בין השאר לאלימות של ארגוני הפשע בדנמרק. התפוסה בבתי הסוהר במדינה הסקנדינבית הגיעה ליותר מ-100%, ובמקביל חלה ירידה של 18% במספר הסוהרים.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה דגל דנמרק בית סוהר כלא
אילוס אילוסטרציה דגל דנמרק בית סוהר כלא
דנמרק: יותר מ-4,000 אסירים, תפוסה של יותר מ-100% בבתי הסוהר
(צילום: shutterstock)
"עד 2025 יהיו חסרים לנו עד 1,000 מקומות בבתי הסוהר", אמר שר המשפטים הדני ניק הייקרופ. הוא סיפר שבנוסף לסיכום עם קוסובו יתווספו 326 תאים לבתי הסוהר בדנמרק, בין 2022 ל-2025.
5.8 מיליון תושבים חיים בדנמרק, שמפעילה כמה בתי סוהר פתוחים לאסירים שנשפטים למאסר של פחות מחמש שנים. האסירים שיועברו לקוסובו, שכאמור מיועדים לגירוש, לא מחזיקים באזרחות אירופית.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה אסירים כלא בית סוהר סורגים
אילוס אילוסטרציה אסירים כלא בית סוהר סורגים
דנמרק מבטיחה: היחס לאסירים שיעברו לקוסובו יהיה זהה
(צילום: shutterstock)
בבתי הסוהר בקוסובו – מהמדינות העניות באירופה, שבה 1.8 מיליון תושבים – יש 1,642 אסירים. הם שוהים ב-11 בתי סוהר ומתקני מעצר, שמסוגלים להכיל 2,400 אסירים בסך הכול. דנמרק הדגישה שהיחס לאסירים שיועברו לקוסובו לא ישתנה, על רקע דיווחים על התנאים הקשים בבתי הסוהר של המדינה הבלקנית.
שר המשפטים הדני אמר שהוא משוכנע ששהותם של האסירים שיגיעו מדנמרק תעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים הנוגעים לזכויות אדם. "עשינו מה שאנחנו יכולים כדי להבטיח שזה במסגרת הכללים. הכללים שיחולו עליהם יהיו זהים לכללים בבתי הסוהר של דנמרק", אמר בקופנהגן. "העבריינים המורשעים שנידונו לגירוש עדיין יוכלו לקבל אורחים, למרות שכמובן שזה יהיה קשה".
3 צפייה בגלריה
מהגר בורח מ כלא לשעבר שהפך למרכז למסורבי מקלט נדחו ב דנמרק
מהגר בורח מ כלא לשעבר שהפך למרכז למסורבי מקלט נדחו ב דנמרק
מהגר בורח מבית סוהר לשעבר בדנמרק, שהפך למתקן למהגרים שבקשת המקלט שלהם נדחתה
(צילום: רויטרס)
במסגרת ההסכם תקבל קוסובו 210 מיליון אירו. שרת המשפטים של קוסובו, אלבלונה האג'יו, אמרה שההסכם בין המדינות יהיה תקף לעשר שנים וייחתם בשבוע הבא.
דנמרק לא תהיה המדינה הראשונה בעולם שמעבירה עבריינים מורשעים למאסר בחו"ל. בעבר נורבגיה ובלגיה שכרו תאי מאסר בבתי סוהר בהולנד.