שישה תושבי חיפה נאשמים בכך שהיו מעורבים בהתפרעויות בעיר במהלך מבצע "שומר החומות", שבמהלכן הם תקפו תושב נשר בן 21 שרכב על קטנוע ברחוב העצמאות שבעיר התחתית ובהמשך הציתו את כלי הרכב. בהמשך, לאחר שחברו של הרוכב - תושב העיר בן 25 - הגיע כדי לסייע לו, השליכו עליו הנאשמים בקבוקי תבערה "בכוונה לגרום לו חבלה חמורה, נכות או מום" והכול ממניע גזעני.
כתב האישום הוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד השישה - בני 18,19,23,24 ו-26 - לאחר שנעצרו במסגרת חקירה משותפת של שב"כ והיחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב אשר במשטרה. התובעת, עו"ד עילית אפשטיין, מייחסת לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, עבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, פעולה או עסקה בנשק למטרות טרור, הצתה, ניסיון תקיפה, התפרעות , פזיזות באש ושוד בנסיבות מחמירות.
המעשים שבהם מעורבים השישה התקיימו בין 11 ל-13 במאי בשעות הערב והלילה. "במהלך ההתפרעויות, חסמו מתפרעים רבים כבישים באמצעות צמיגים בוערים, יידו אבנים ירו זיקוקים וגרמו נזק לרכוש תוך הפרה בוטה של הסדר הציבורי", נאמר. "ב-11 במאי, במהלך ההתפרעויות, הבחינו כמה מהנאשמים בתושב נשר בן 21 שרכב על קטנוע ברחוב העצמאות בעיר התחתית בחיפה. הנאשמים תקפו אותו ולקחו ממנו את מפתחות הקטנוע ובהמשך הציתו את הקטנוע.
4 צפייה בגלריה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
תיעוד מתוך הסרטון. "מניע אידיאולוגי"
(צילום: דוברות המשטרה)
בהמשך וכפי שצוין, לאחר שחברו של הרוכב הגיע לסייע לו, השליכו עליו הנאשמים שני בקבוקי תבערה. בקבוק התבערה השני שהושלך פגע בקסדה ובמעילו של חברו של הקורבן. עוברי אורח שהיו בסמוך מיהרו אל הצעיר וכיבו את האש. במקביל, נאשם אחר החזיק בידו בקבוק תבערה נוסף ויידה אותו לעבר הרוכב וחברו במטרה לפגוע בהם ולגרום להם לפגיעה קשה. אלא שהאש תפסה בחולצתו של אותו נאשם וחבריו הפורעים עזרו לכבותה.
"הנאשמים יידו את בקבוקי התבערה מתוך מניע לאומני או אידיאולוגי, ובמטרה לעורר פחד או בהלה בציבור", טוענת התביעה. בשלב מסוים הרוכב שהותקף שלף אקדח והחל לרדוף אחר הפורעים. הם ברחו מהמקום.

"סתום את הפה, יהודי מניאק. זה האזור שלנו"

באירוע נוסף, ב-13 במאי, הבחינו הנאשמים ברן דיאמנט, בן 25 שעבד כשליח פיצה ורכב על אופנועו. "הנאשמים, שהיו במכונית - חלקם עטו מסכות על פניהם - רדפו אחריו ותקפו אותו באמצעות אבנים ומקלות תוך שהם מקללים אותו". אחד הנאשמים גידף את שליח הפיצה המבוהל: "יהודי שרמוטה. אתם לא נכנסים לכאן יותר, זאת השכונה שלנו". חבריו, שיצאו מהרכב, דחפו את השליח ואחד מהם הכה אותו באבן בקסדה שחבש.
דיאמנט אמר להם: "חלאס, תעזבו, אני בסך הכול שליח, נתתם לי מכה, תעזבו אותי". אחד הנאשמים, שאחז אבן בידו, השיב לו: "סתום את הפה, יהודי מניאק. זה האזור שלנו". השליח סובב את גופו והוכה בגבו. אלא שגם בשלב הזה הנאשמים לא הניחו לקורבן: אחד מהם אחז במקל והכה אותו בצלעות, ואחר הדליק זיקוק בקרבתו. חברם בעט בקטנוע והפיל אותו ונאשם נוסף עלה על הקטנוע ונסע. במשך כל אותו הזמן, הסריט אחד הנאשמים את המתרחש במכשיר הטלפון הנייד שלו - ובהמשך העביר את הסרטון לאחרים.
מתוך הסרטון:
4 צפייה בגלריה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
"יהודי מניאק, זה האזור שלנו": 6 נאשמים בתקיפה על רקע גזעני בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
בשיחה עם ynet סיפר דיאמנט: "כשהם צפרו מאחוריי ונתנו גז הבנתי שהם מחפשים אלימות ורוצים ליפול סתם על יהודים. הם עמדו לעלות עליי עם האוטו. עליתי על המדרכה עם הקטנוע ועצרתי. הם נתנו ברקס. כששאלתי מה קרה הם קראו לי שרמוטה, ואז התחילו לצאת ערבים מכל הדלתות. אמרתי לעצמי: 'מה אני עושה עכשיו?'. חשבתי אם לנסות להחזיר מלחמה ולהגן על עצמי".
"אמרתי להם 'אני רק שליח ועובד, מה אתם רוצים?'", הוסיף דיאמנט. "הם המשיכו לקלל ולהכות אותי. לא החזרתי להם ולא קיללתי. קיוויתי שימשיכו הלאה. הם חיפשו שאדחוף אותם כדי לרמוס אותי".
"זה היה אירוע קשה. התחלתי כבר לחשוב שאמות. מאז המקרה, אני חושב איך יכולתי להתגונן שם ואולי יכולתי לפעול אחרת. בבית שלי תקפו אותי בצורה כזאת. זו מציאות קשה. אני רק מקווה שבית המשפט ימצה איתם את הדין ויגזור עליהם לפחות חמש שנים, במינימום, כדי שאני אוכל להירגע".
בקרוב ידון בית המשפט בבקשת הפרקליטות להורות על הארכת מעצרם של הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.
ממשטרת ישראל נמסר: "שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל רואים בחומרה רבה מעורבות של אזרחי ישראל בטרור, על כן ימשיכו לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותם בכדי לסכל את האיום ולמצות את הדין בחומרה עם כל המעורבים".

"חטפנו בקת"בים באמצע חיפה"

קורבן נוסף של התוקפים באותו לילה היה דניאל אפריימוביץ, שליח בן 20 מנשר. למחרת הוא כתב: "אתמול בלילה כמעט עשו בי לינץ' בחיפה. את זה אף אחד לא יספר לכם בחדשות. אחרי ההפגנה שהייתה במושבה הגרמנית, אני וחבר נסענו משם באופנועים לכיוון הבית. חנינו ק"מ מההפגנה מול תחנת מד"א ברחוב יצחק שדה 10 ויצאנו לכביש העצמאות לכיוון היציאה מחיפה. מצד שמאל יש תחנת דלק, וביציאה ממנה עמד קטנוע מסוג מובי שחור שעליו ישבו שני אנשים, ברגע שעברתי מולו ראיתי שסינן לעברי 'בן שרמוטה' ויצא לכיוון שלי.

"ברגע שהגעתי לרמזור האדום צומת אחת אחרי הכניסה למושבה הגרמנית, הם נעצרו משמאלי ואמרו: מי אתה שתזרוק אבנים יא שרמוטה? עניתי: לא יודע על מה אתם מדברים אני לא זרקתי שום אבנים. יש לכם טעות בזיהוי. הנהג התחיל לקלל אותי בערבית והבחור שישב מאחוריו ירד מהקטנוע ושלח יד לכיס.
"התרחקתי ואז ראיתי שהוא גנב לי את המפתחות של הקטנוע מהסוויץ'. בזמן הזה כמובן ישר חייגתי למשטרה שלקח לה דקה שלמה (אני מזכיר, הם מענה חירום) לענות. בזמן הזה ניסיתי להתקרב לקטנוע והתחילו להיזרק לעברי בקבוקי זכוכית. התרחקתי ואז ענתה לי המוקדנית ואמרה שניידות בדרך. בזמן הזה אני בורח לאמצע הכביש ומנסה לאותת ללפחות שלוש ניידות שעוברות שם שיעצרו ואף אחת אפילו לא מאטה לכיוון שלי. עד שכמה חבר'ה יהודים עצרו לשאול אותי אם אני בסדר והסברתי להם את המצב והם חנו קצת אחרי ובאו לעזרתי.
"אחרי חמש דקות מגיעות שלוש ניידות, בלשים, שוטרים, כולם עם ווסטים ושואלים אותי כמה שאלות ויוצאים לכיוון שאליו נסעו האנשים על הקטנוע. אנחנו מזיזים את הקטנוע הצידה למקום בטוח יותר שכן אנחנו בטוחים שיחזרו לקחת את האופנוע.
"הלכנו לכיוון שבו החנינו את האופנוע וראינו שמישהו הדליק אותו מהכיסא ומלמטה. אנחנו מנסים להזיז אותו שלא יישרף אבל המצב אבוד והקטנוע מתחיל לעלות בלהבות. באותו רגע מגיחים לנו מהפינה ארבעה-חמישה חברה עם כאפיות לבנות על הפנים ומתחילים לשגר לעברנו סלעים ענקיים ובקת"בים (כן כן, בחיפה, בעיר התחתית, לא באיו"ש).
"אנחנו מתחילים לברוח ובקת"ב אחד פוגע בראש של חבר שלי שלמזלו היה עם קסדה וישר כיבינו את האש ממנו. באותו רגע הם התחילו לרוץ אלינו והוא נאלץ לשלוף את האקדח שיש לו ברישיון.
"באותו רגע הם מתבצרים בסמטה ואנחנו מחייגים למשטרה שוב. 15 דקות. 15 דקות שבהן אנחנו מקבלים סלעים לראש ולרגליים וחמישה בקבוקי תבערה לכיוון הרכבים שלנו ולא מגיע שום שוטר. לקח להם רבע שעה, ואז הם כיבו את השריפה ודאגו להמשיך בלי לדבר בכלל".