מחר יתכנסו חברי הכנסת לדיונים אחרונים במשכן בירושלים – ואז יצאו לפגרת חגים של כמעט חודש, ואולי הח"כים צריכים את החופש הזה. כנס החורף עבר עם לא מעט עימותים, אמירות בעייתיות של חכ"ים, פרובוקציות במליאה ובוועדות – והרבה דיונים שירדו לטימיון. אז מה הספיקו חברי הכנסת לעשות בכנסת הזאת - ומה ירד לטימיון?

כנסת ממש לא נכבדה

התקופה האחרונה הייתה מתוחה עבור כל המדינה, וזה התבטא היטב אצל חברי הכנסת. מימין ושמאל נעשו פרובוקציות במליאה ובוועדות, ולא מעט מאמירות הח"כים בשבועות האחרונים רק ליבו את האש במקום להוריד את הלהבות.
אחד האירועים המבישים היה כשח"כ אלמוג כהן צילם שידור חי מתוך המליאה, בניגוד לתקנון, תוך שהוא פונה לחברי הכנסת הערבים כבהמות, התלוצץ עם חבריו לקואליציה, וסיפק כינויי גנאי לחברי האופוזיציה. לח"כ כסיף אמר: "אוסקוט, סגור ת'תריס", על ח"כ אחמד טיבי, רופא במקצועו, אמר: "לא הייתי נותן לו לטפל לי בכלב", ועל ח"כ מירב בן ארי אמר שיש לה "קול של עושה ספונג'ה".

כמה ימים אחר כך כמעט התלקח עימות פיזי במליאה בין ח"כ כהן וח"כ ניסים ואטורי לח"כ כסיף. במהלך העימות חברי סיעת הליכוד נחלצו לעזרת חבריהם בקואליציה. ח"כ חנוך מילביציקי כינה את כסיף "בוגד נאלח", ח"כ אריאל קלנר הוסיף: "אוטו-אנטישמי" ו"חלאה".
ואטורי גם לא שמר על ממלכתיות כשהיה בכיסא יו"ר הכנסת. כשח"כ טיבי נאם בערבית הוא שיקר שהייעוץ המשפטי גרס שאי אפשר לדבר בערבית על דוכן המליאה אלא אם כן הדובר מתרגם את דבריו על חשבון זמן נאומו. בפועל, אין כל הוראה והנחייה כזו. הוא גם כינה את ח"כ כסיף "נבלה".
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי, ניסים ואטורי
אחמד טיבי, ניסים ואטורי
ואטורי וטיבי
(צילום: שלו שלום, אבי חי)
חברי הכנסת גם התבטאו לא פעם בצורה מעוררת סערה. אחת ההתבטאויות המרכזיות הייתה זו של ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, שהאשימה את נשיאת בית המשפט העליון בפיגוע שאירע בנווה יעקב.
בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio היא סירבה לחזור בה: "הנשיאה מחרחרת ריב ומדון בתוך העם שלנו. כשנשיאת העליון אומרת שאנחנו פוגעים בדמוקרטיה היא מעוררת את כל הכאוס, היא אומרת שהימין הוא סכנה לדמוקרטיה ומעוררת את האויבים שלנו מתרדמתם". גוטליב חזרה על הדברים גם במהלך דיון בוועדת חוקה, ונענשה על כך על ידי ועדת האתיקה של הכנסת.
חקיקת המהפכה המשפטית הפכה למוקד מרכזי של שיח מתלהם ופרובוקציות מימין ומשמאל. ביום שוועדת החוקה הצביעה על השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ח"כ יוראי להב הרצנו וח"כ ולדימיר בליאק קפצו מעל השולחנות לעבר היו"ר רוטמן. הח"כים מהאופוזיציה הפריעו להצבעה בוועדה כשדפקו על השולחנות ושרו "אין לי ארץ אחרת".
בהמשך אותו יום, חברי האופוזיציה החביאו בתיקים דגלי ישראל וברגע ההצבעה שלפו אותם כאות הזדהות עם המחאה נגד המהפכה המשפטית, ובניגוד לכללי ההתנהגות במליאה.
4 צפייה בגלריה
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלי ישראל לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי הרפורמה המשפטית
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלי ישראל לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי הרפורמה המשפטית
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלים, בניגוד לכללי המליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בקואליציה מנגד כינו את המפגינים "אנרכיסטים", והשר דודי אמסלם, אז רק ח"כ, טען שמדובר ב"פריווילגיים עם שעוני רולקס ומרצדסים", כשבאותו הזמן ענד שעון בשווי עשרות אלפי שקלים.
כל הרשימה הזאת היא רק חלק מהרגעים המבישים שידעה הכנסת בכנס החורף שממש עוד רגע נגמר. אבל מה הח"כים כן הצליחו להעביר בכנסת בין כל הרגעים האלה?

הוועדות שבזבזו זמן, והחוקים שכן עברו

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת שועבדה במשך שלושה חודשים שלמים לטובת המהפכה המשפטית. חוקים שהיו עולים על שולחן הוועדה בימים כתיקונם הועברו לוועדות אחרות, או שנדחו שוב ושוב. איך זה נגמר כולנו יודעים. רגע לפני סיום הכנס הדיונים הארוכים של הוועדה כאילו נזרקו לפח בעקבות ההחלטה להגיע לרפורמה מוסכמת בהידברות, והחקיקה כלל לא הושלמה.
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה. החקיקה לא הושלמה, הדיונים כאילו הושלכו לפח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלפי שעות הוקדשו לשני חוקים פרסונליים – האחד "דרעי 2" להכשרת מינויו של אריה דרעי כשר, והשני נועד לחזק את מעמדו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולהכפיף אליו את המפכ"ל. אבל בסופו של דבר, שני החוקים האלה הורדו מסדר היום וחקיקתם לא הושלמה.
שני חוקים שנתפרו לכאורה עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו לקחו מאמצים רבים מצד הקואליציה. חוק הנבצרות, שמונע אפשרות של הוצאת ראש ממשלה לנבצרות על ידי בית המשפט, הועבר בקריאה שלישית ונכנס לספר החוקים. מנגד, ברגע האחרון ויתרה הקואליציה על העברת חוק המתנות, שיאפשר לנבחרי ציבור לגייס כספים, בעיקר בשל ביקורת מבית.
היו גם הצלחות לקואליציה בכנס הנוכחי. חוק שלילת אזרחות וגירוש מחבלים עבר בקריאה שלישית במליאה, כמו גם ביטול חוק ההתנתקות כך שהשהייה בשטחי צפון השומרון שפונו בתוכנית ההתנתקות תהיה חוקית. גם חוק החמץ עבר ונכנס לספר החוקים, וכעת כל מנהל בית חולים יוכל לאסור על הכנסת חמץ למוסד הרפואי במהלך הפסח, אם יחפוץ בכך.
4 צפייה בגלריה
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
חגיגות בחומש אחרי ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: חומש)
הקואליציה הצליחה להשלים בכנס הנוכחי את העברת החוקים שיאפשרו לישראלים לקבל פטור מוויזה לארה"ב. בנוסף, הועבר בקריאה שלישית חוק תגמולים לנכים. העבודה על שני החוקים החלה בכנסת הקודמת, בתקופת ממשלת בנט-לפיד.
הבטחות הבחירות של מפלגות הקואליציה לחינוך חינם לגילי 0-3, מלחמה ביוקר המחייה, פתרונות למשבר הדיור או החזרת הביטחון האישי – רחוקות מלהתקיים וכמעט שלא באו לידי ביטוי בחקיקה. מלוא הזמן והאנרגיה הושקעו בחוקים שנועדו לרצות את השותפות הקואליציוניות.
חוקים חברתיים שקידמו חברי הקואליציה לא קודמו עד הסוף. כך, למשל, חוק החמרת הענישה לתוקפי צוותי רפואה וחוק תגמולים למשפחות נפגעי פעולות איבה. מנגד, חוקים שקידמו חברי כנסת מהאופוזיציה נפלו בשל התנגדות הקואליציה, כמו למשל חוק האיזוק האלקטרוני, חוק המלחמה בפדופיליה ואחרים.
בשבוע האחרון של הכנס הועבר בקריאה ראשונה תקציב המדינה, והמשך ההצבעות והדיונים בו יתקיימו לאחר הפגרה. לא מעט חוקים חברתיים אמורים להיות מועברים באמצעות התקציב או חוק ההסדרים, ורק נותר לקוות שאחרי הפגרה הקואליציה תשים את מרב המאמצים שלה שם, ולא רק בחוקי המהפכה המשפטית.
פורסם לראשונה: 23:31, 31.03.23